Splinter Cell: Conviction

Mange år er gått og nå er Sam endelig tilbake fra skyggene, og er klar for nye dødelige sprell i mørket og denne gang er han sint og ute etter svar.

Etter flere forandringer fra og se ut som en boms som brukte omgivelsene til sin fordel, til en yngre og mer Jason bourne inspirert personen som Sam er blitt nå, så er forventingene mine vært utrolig store på om spillet leverer den gode snike i skyggene mekanikken som de tidligere spill ga meg.
Er de nye forandringene bra som Obama, eller blir det en katastrofe som 0-3 tapet av brann

Historien:
(for de som ikke har spilt Double Agent vill jeg nå advare om spoilers)

I double agent ble datteren til Sam, Sarah drept av en fylle kjører som gjør at Sam blir mer følelse løs og kald. Han blir villig til å gjøre ting som han normalt ikke villa ha gjort, og blir gitt jobben med å infiltrerer en bande med terrorister fra og stoppe de fra og ødelegge flere mål. Under dette oppdraget blir sjefen og beste kompisen hans drept for hans hånd som gjør at han til slutt slutter i Third echelon og heller prøver å finne ut hvem som drepte datteren hans. 3 år senere får Sam en ledetråd på Sarahs morder og Sam er villig til å gjøre alt for å skaffe seg den informasjonen.

Spillbarhet:
Kontrollene til conviction er blitt helt forandret fra de tidligere spillene og gir deg en slags Gears of war følelse når man går fra dekning til dekning. Det går raskt og kontrollene kommer etter hvert sitte som støpt til det man gjør. Spillet har også fått en mye mer action preg over seg som en del kan kanskje kommer til og plages over. Men skyggene er fortsatt din beste venn og er et av de viktigste hjelpemidler når man skal drepe en fiende uten og bli sett eller stikke av. Måleren som viste om man var skjult er nå blitt erstattet med muligheten til å se fiendene i mørket, som foregår på følgende måte. Skjermen forandrer seg ut i fra hvor du er, når man er i lyset er det farger, mens i mørket blir alt svart hvit, bortsett fra fiendene rundt deg. Som gjør behovet for natt kikkert ubrukelig. Conviction kommer også med et par nye nyvinninger som heter merk og henrett og siste kjente posisjon. Merk og henrett innebærer at etter man først må drepe en kar med et hånd til hånd angrep som så gir deg muligheten til at man kan markere fiendene man ser og deretter drepe de i en stilig slow motion animasjon tatt rett ut fra en John woo film. Det er utrolig tøft å gjøre og det fins mange fremgangsmåter å gjøre det på. Siste kjente posisjon er et taktisk element som kan brukes til å komme rundt en fiende. Blir man sett kommer fokuset til fienden bli på en slags statisk spøkelse av Sam som gir deg muligheten til å gå rundt og bak attentatmennene som er ute etter deg. Under oppdragene må man og forhøre folk som Sam skal ha informasjon fra og man får bruke, dvs metoder for å få den informasjonen ut ved å ta i bruk omgivelsene rundt deg. Det er rått, brutalt og veldig tøft og se på.

Mangel på kjente element:
Helt siden det første splinter cell måtte man alltid være sikker på at terroristene rundt deg ikke fant kameraten sin liggende ute i flom lyset i en blod pøl. Det var alltid viktig og gjemme de man akkurat hadde likvidert for å skjule din identitet. Det har dessverre blitt fraværende i conviction. Man har ikke lenger muligheten å gjemme de fienden man legger til hvile, men man må heller planlegge hvor man skal ta de, for også holde de og føre de bort i mørket for også sende de til de evige jakt marker. Det er ingen alarm som går hvis fienden ser en kollega som ligger med et knust tryne på bakken, men de blir mer obs på omgivelsene sine og mer forsiktig.
Spillet mister en del av den snike følelsen de tidligere spillene leverte da. Men jeg kan forstå det fra utviklerne sin side at de vill det skal gå raskt og effektivt fram når man spiller, for Sam er blitt mer hensynsløs en før nå. Men jeg skulle likt og ha hatt muligheten til å gjøre det i co op en. Kniven fra chaos theory er også forsvunnet, men de utallige brutale krav maga triksene gjør mer en nok opp for det, men hadde vært greit hvis de hadde lagt den til likevel.

Grafikk:
Det er ingenting som får deg til og si wow her, personlig syns de kunne gjort det bedre men det har nok mest med forandringene som er blitt gjort tidligere sin feil.
Ikke misforstå det er ikke dårlig, men de kunne fint klart og skvist ut mer fra Xboxen med tanke på at spillet kun er på en konsoll.
Hovedfigurene i spillet ser bra ut, om noe stivt enkelte ganger.Animasjonen til Sam ser heldigvis veldig bra at når han utfører en av sine krav maga drepe metoder, eller når han sklir ut og inn av dekning. Det flyter veldig bra og spillet henger seg aldri opp noen steder.

Lyd:
Michael Ironside, legenden fra de tidligere spillene er selvfølgelig med igjen og gir en helt fabelaktig stemme prestasjon verdig av en oscar gjennom hele spillet. Resten av stemme arbeidet gjør også sitt og det virker aldri dårlig eller falskt når figurene i spillet åpner munnen. Musikken er noe av det beste hittil i serien og kan minne utrolig mye om musikken fra film musikk geniet Harry Gregson-Williams. Vill nesten si det er likt Metal Gear Solid enkelte ganger.
Det er med andre ord utrolig bra.
Lyden fra våpnene er også noe og legge merke til, det høres meget bra ut når man avfyrer et skudd.

Co-op:
Denne gangen får vi også servert en multiplayer som ligner mye på det man best kan huske fra det tidligere spillet chaos theory, kalt deniable ops. Som gir deg en prolog til hovedspillet der man følger de to agentene Archer og Kestrel.Archer kommer fra Sam sitt gamle arbeids sted, Third echelon og er en splinter cell som Sam. Mens Kestrel er en agent fra Voron som er det den russiske varianten av Third echelon.
De må gå sammen for og finne en EMP bombe å jobbe mot sine uenigheter for å stoppe den overhengende faren.
Ubisoft har integrert co-op og Sam sine triks helt perfekt, så alt det du kunne gjøre i historien kan du gjøre i co-op.
Man kan også merke og henrette samtidig med partneren din, som gjør det utrolig enkelt og klarere et rom fort.
Co op kan spilles både lokalt med en venn på split screen, eller over nettet med en venn.
Det er dessverre ikke noen deathmatch slik som double agent hadde, men man har mulighet til og gå mot hverandre i en så kalt face of, der man skal drepe fiender samtidig som man skal drepe en motstander i spillet.
Det er utrolig vanedannende og det er vanskelig og legge fra seg når man først har begynt å spille deniable ops, som legger på mye spille tid til den ellers korte hovedhistorien.

Splinter cell achievements og DLC:
For og gi deg en utfordring og gi spillet lengre leve tid ,så har Ubisoft lagt til sin egen innebygde achievementsSom er alt fra og drepe noen på en viss måte, eller klare en bane uten og bli sett. Disse achievementsene gir deg så poeng som man kan bruke til å oppgradere våpnene og utstyret som man bruker i singel playeren eller multiplayeren. Her er noe og se fram til, Ubisoft holder på med og gi oss gratis dlc torsdag hver uke.Som er alt fra våpen, kostymer og baner til co-op en, er spent på hva de gir og setterstor pris på dette fra utviklerne sin side.

Konklusjon:
Etter mange års venting og utsettelser gir Ubisoft ut et av de beste action spillet på markedet, fans av serien kommer kanskje til å klage på noen av forandringene, mens andre kommer til å ta i mot de med åpne armer. Historien er kanskje litt skuffende kort, men co op gjør mer enn opp for det med en genial multiplayer.Man får en slags Jason bourne ala Jack bauer følelse av og spille conviction, men heldigvis beholder de det som vi elsket fra serien, å legger det sammen til å gi oss et av årets beste action snike spill.
Ubisoft snakket ofte om at de vill gi oss en følelse og være et rovdyr i spillet conviction og få deg til å føle som man var en panter.
Og det er akkurat den følelsen man får, det er en stor stein jungel man beveger seg i og Sam er rovdyret som lusker og dreper lydløst i mørket.

+ Å være tilbake i Sam fisher sine sko igjen, forhørsmetodene