Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

God of War III

Da det første «God of War» kom til PlayStation 2 ble spillet angitt som en trilogi. Ikke bare med at «God of War» satte en ny standard for konsoll- utgitte actionspill. Men den blåste også grafikken på PlayStation 2 til himmels. Noen år etter der igjen kom «God of War 2» også på PlayStation 2. Og et par år etter der igjen kom protagonisten Kratos endelig til Sonys håndholdte maskin PlayStation Portable.

I mange år har spillere over hele verden holdt pusten og ventet i spenning på at sinnataggen Kratos skal avslutte sin hevn på PlayStation 3. Og i år, 2010, kan endelig Kratos slippe ut sin blodtørstige vrede på Olympens guder. Og her kan du lese den guddommelige anmeldelsen av Kratos slutt.

"In the end there will only be chaos"

Ja, akkurat den setningen omskrevet på Norsk "På slutten blir det kun kaos" kan man si «God of War 3» er. Historien i «God of War 3» begynner der 2ern sluttet. Med våpen, død og en blodtørstig hevn, stiger Kratos i lag med hans hær av såkalte "titaner" mot Olympus for å knuse gudene og ikke minst sin egen far Zeus.
Kratos dreper og torturer gudene fra steg til steg. Men dessverre går ikke alt som planlagt. Zeus knuser Kratos sin nærmeste titan kalt «Gaia» og river både «Gaia» og Kratos ned fra gudenes Olympus. Kratos mister til slutt alle sine nærmeste våpen og krefter. Og det er slik historien i «God of War 3» bygges opp mens man spiller, nemlig å få fatt i alle våpnene man hadde i begynnelsen og alle kreftene og der etter stige opp mot Olympus for å igjen prøve å ta knekken på Zeus selv.

Historien i spillet kan antas som både spennende og repeterende. Men uansett er den ganske så engasjerende og etter alt man ser gjennom spillet vil man mer og mer hjelpe krigs guden med å få sin endelige hevn. I tillegg mens man spiller vil man få med seg en del av historien fra de andre 2 spillene fra andre syns vinkler gjennom personene man møter på og spiller en stor rolle i «God of War 3». Og jeg vil anbefale sterkt at de som ikke har spilt gjennom de 2 foregående spillene er nødt til å gjøre det før de begynner på 3ern for å få mer informasjon av hva som har skjedd og ikke la en del av historien bli spolert via «God of War 3».

Spektakulært

Som alle de andre «God of War»- spillene er også 3ern veldig spektakulært når det gjelder kamper. «God of War 3» er i hovedgrunn helt lik de andre spillene i triologien. Kampsystemet er slik som vi har sett den før, men unntak av litt polering og et par nye oppgraderinger og knappe komboer så må jeg nok si at Sony Santa Monica har lagd et velpolert kampsystem.

Med andre ord så er kampene digre og spektakulære. Titalls med fiender florer skjermen og gigantiske bosskamper er slik en spillekveld med venner man burde ha. Når man kjemper mot digre titaner, som dessverre er veldig få scener av i «God of War 3» blir man klistret til skjermen. Ikke bare på grunn at titanene er enorme, men også på grunn av at de er episke.

I tillegg har utviklerne hos Santa Monica lagt til enkelte nye våpen, forbedret andre og lagt til en god del nye knappe komboer som skrevet før. Vi får et gjensyn med enkelte våpen i tillegg til at man til og med får bruke kroppsdelene til gudene man dreper i spillet. Min favoritt må uten tvil være skoene til den lyn kjappe greske guden «Hermes». Skoene brukes aller mest til å springe rundt monstrene slik at man får bedre overtak på dem, og ja, man kan selvfølgelig drepe monstre ved å rett og slett bare kjøre dem ned.

Knappe komboene er som vi har hatt i de forrige spillene, med litt polering. Det har ikke kommet så mye nytt når det gjelder knappene men de har forfrisket systemet og lagt til flere oppgraderinger til noen våpen. Våpenet «Blades of Exhile» har de vanlige tidligere knappe komboene mens våpen som «Cerberus Gauntles», hanskene guden «Hercules» har på seg har fått en del nye oppgraderinger. Noe av det smarteste utviklerne hos Santa Monica har funnet på. Må nok være å bruke hodet til sol guden «Helios» som "lommelykt" om man kommer til mørke omgivelser der man aldri vet om det plutselig hopper et par titalls fiender på Kratos. Man kan også blemme enkelte fiender med lyset som strømmer ut av hodet til «Helios».

Imponerende

Noe av det som alltid gjorde at jeg satt klistret til skjermen ved bosskampene var den helt utrolige detaljerte grafikken. «God of War 3» strømmer av detaljer når det kommer til både fiender og omgivelser. Noen ganger trodde jeg at PlayStation 3en min skulle smelte når det kom armeer med detaljerte fiender på en gang. Men heldigvis forsvinner krypdyrene etter rundt 2 sekunder i en rosa/rød røyk som er veldig bra. For hvem vil egentlig se en PlayStation 3 som smelter?

En annen ting er titanene man kjemper mot. Du vet de enorme, sinnsyke og grusomme titanene i «God of War 3»? Du vet ikke ord før du sikler på kontrolleren din mens du kjemper mot en titan. Noe jeg synes derimot er svært dumt er at det er kun 2 store scener med titanene i spillet. Men hvilke? De vil jeg ikke røpe.

Jeg har rett og slett ikke ord på hvor bra og detaljert grafikken er. Man kan ikke bruke ord som episk, spektakulært eller fantastisk på grafikken. Man trenger et større ord for å beskrive det som skjer på skjermen.

Skyggene er også veldig godt laget. Og ikke minst utrolig dynamiske. Når Kratos løper i sølepytter på vei mot fiendene sine ser man sølepyttene tømmes av vann etter Kratos har vært der. Så grafikken er ikke noe man kan ha på den negative siden.

The sound of a god

Som sikkert de aller fleste skjønte handler dette avsnittet om lyden. Og den kan jeg ikke si noe annet enn at den er helt utrolig. Man får frysninger mens Kratos roper til gudene, og hårene reiser seg opp.

Den aller mest episke scenen når det kommer til lyden må nok være da Kratos og «Gaia» faller ned fra Olympus med stigende fart og et digert plask. Om man har skikkelige høytalere vil de aller fleste lukke ørene sine litt pga at den enkelte ganger kan være litt høy, men kun om man har store gode høyttalere.

Stemmeskuespillet er veldig flytende og ikke minst varierende. Titanene snakker litt "grovt" i tillegg til enkelte guder. Mens skrikende grekere som er under angrep roper og skriker med en lys stemme, som jeg synes er veldig bra for «God of War 3» slik at jeg ikke blir irritert over at flere personer har den samme stemmen.

Blodig

Det alle spillene i «God of War»- serien har til felles er nemlig blod. Mennesker som blir revet av hodet og kroppsdeler. Mennesker eller guder som blir torturert av Kratos. Slike ting er nemlig noe «God of War 3» har mer enn noe annet. Og det er ingen grunn for at spillet fikk 18+ her i Europa.

Mange vil nok anse å rive av hodet, lemleste folk og torturere både folk og greske guder som veldig dumt og grusomt. Det er for så vidt det. Men på en annen måte er det slik «God of War 3» er.

Noe «God of War 3» har som de andre spillene ikke har kalt «First Person Kratos Kill» er at man ser eller er personen som Kratos dreper og torturerer. Slik at man vil se selv i øynene på personen som blir lemlestet hvor ondt det er.

Blodet er ikke noe særlig realistisk, men såpass godt laget at vi ser at det er blod som strømmer ut av menneskers hoder. Kratos er dermed ikke redd for å lemleste guder og mennesker og andre krypdyr i «God of War 3». Han bryr seg nemlig ikke om han har tonnevis av blod på kroppen sin etter et par døde kropper som ligger slengt på bakken.

De aller fleste fiendene fra de andre spillene er med i nummer 3. Både ekle firfirsler, menneskeryttere (hester med menneske hode) og en del andre. Kratos liker å drepe alle like mye som han liker å lemleste guder.

Vakkert

Omgivelsene i «God of War 3» er veldig varierende og vakkert. Selv om det er veldig mange mørke og ekle plasser er de fremdeles godt laget. Om man ser på skalaen til stedene i spillet er de rett og slett deilig å se på. Plassene og omgivelsene utnytter en mørk dybde som passer perfekt til gresk mytologi.

Gjennom «God of War 3» vil man ha vært på en god del kule plasser. Som for eksempel et ødelagt land som nå nesten kun består av hengte og døde kropper og massevis av flammer og ild som gjør «God of War 3» ekstremt dypt og episk.

Man vil bli borti både huler, fjell og lyse landskap som gjør at spillet aldri blir ensformig som avgjør en stor del av «God of War» sin flotte saga. Men snø vil man ikke se, og det er det en grunn for. For hvem har egentlig sett mye snø i oldtidens grekerland?

Konklusjon

«God of War 3» er et utrolig stort og helt vanvittig eventyr fra start til slutt. Og en flott slutt på Kratos sin lengt etter hevn ovenfor gudene. Spillet byr på spektakulære kamper, en grafikk man ikke kan si ved hjelp av ord og en spennende og engasjerende historie. Jeg vil virkelig anbefale «God of War 3» til hver og en som har en PlayStation 3. Og selvfølgelig er 18 år eller over. Men liker du ikke hoder som blir revet av guder, blod som strømmer ut av døde krypdyr og illere enn det så burde du ikke kjøpe «God of War 3».

Løp og kjøp!

Karakteristikk:

Grafikk: 10/10.
Lyd: 9/10.
Gameplay: 9/10.
Holdbarhet: 6/10.

+ Lekker grafikk, nydelig musikk, stram kontroller, spektakulære kamper, spennende historie, skikkelig blod og gørr.

- Litt for kort, dårlig holdbarhet, litt lite nytt i forhold til de andre spillene.

Samlet karakter: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10