Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Bioshock

Skrevet av: ReDRuM   2007-10-11

Du styrter ned mot havet, og har ingen mulighet til å komme deg unna. Du våkner så i havet. Du kommer deg opp og der er flyet du var passasjer på, i full fyr. Du er den eneste overlevende Du får øye på et tårn et stykke unna. Du må velge mellom å fryse i hjel i det kalde vannet, eller å komme deg til tårnet. Du kommer deg inn i tårnet, og det er her Bioshock starter.

Bioshock er kanskje årets beste spill, det gjenstår bare å se. Men å ikke bli trukket til dette spillet er en synd. Det er et helt utrolig FPS spill med en veldig ny vri. Plasmider, Store Dykkedrakter som angriper deg, en utrolig fin undervanns by og et plott uten like.

Jeg blir veldig revet med i spill, og jeg er bare bevisst på det som skjer på skjermen foran meg. Det vil altså si at jeg skvatt en del. Art Deco designet hjalp også veldig mye med stemningen, og jeg tok ofte pauser for å kunne titte rundt i denne fantastiske verdenen. Vannet i Bioshock, som det er ganske mye av, er utrolig flott laget. Irrational hadde sitt eget vannteam, som kun fokuserte på vannet. Dette syns. Jeg tror jeg aldri i mitt liv har sett så flott grafikk. Kjeven min lå klistra til gulvet første gang jeg la synet på dette. Man starter hele spillet flytende i havet etter en flystyrt, og man skal ta seg til et tårn, som ligger litt unna, men jeg ville ikke svømme frem til tårnet, jeg ville ligge i havet å titte. En annen fin liten detalj er at når man får vann på seg, så får man små vanndråper på skjermen. Jeg strakk meg nesten frem for å tørke skjermen, før jeg kom til meg selv igjen. Så detaljert er Bioshock. Og det viser hvor fokusert utviklerne har vært på både store og små detaljer.

Det mest givende med Bioshock er kampene med Big daddy. Grafikken er flott, og det er utrolig stemningsfullt. Noe som også gjenspeiler seg etter kampen, når man står mellom valgene Harvest eller Rescue. Da snakker jeg selvfølgelig om valgene man har når det gjelder Little Sisters. Jeg satt lenge og grublet over dette første gang jeg la ned min første Big Daddy. Skulle jeg ta livet av denne vesle jenta, eller skulle jeg redde henne? Når man redder disse jentene, så gjør man det vanskeligere for seg selv, man får ikke like mye ADAM, som gjør at man kan kjøpe upgrades, og gjør da spillet vanskeligere. Men man tjener på å redde disse besatte jentene i løpet av spillet. Jeg valgte selvfølgelig å redde dem

Det er utrolig mye å gjøre i Bioshock, og noe av det er Pusslespill, som går ut på å hacke alle mulige maskiner. Man kan hacke vending machines, som inneholder ammo, first aid kit, eye hop til plasmidene osv. Prisene synker og man får tilgang til items som ikke er tilgjengelig med mindre man hacker automatene. Man kan også hacke overvåkningskameraer, turrets osv, for å bruke de mot fienden. Noe som er veldig fint når man har lite helse eller ammo.

Plasmidene er kanskje det som har blitt mest diskutert når det gjelder Bioshock, og ikke minst Big Daddy. Men plasmids er en utrolig kul funksjon. Det er alltid spennende å få nye, for så å kunne teste de ut på en splicer eller en Big Daddy. Å kunne tenne på en splicer for så å skyte dem ned er utrolig deilig. Man ender tilslutt opp med noen favoritter, men alle er veldig spennende å utforske. Visse ting i Rapture er også strategisk plassert for din del. Det ligger oljeflekker på gulvet, som kan hjelpe deg med å tenne på opptil flere splicere om gangen, det er vann rundt omkring som de fleste splicerne løper til etter at de har blitt flambert, og da kan du grille dem med Electro Bolt, og sende støt igjennom hele kroppen dems, for så å se dem falle om.

Det er også en veldig fin flyt og dybde i Bioshock, og jo lenger ned i Rapture man kommer, jo mer engasjert blir man. Spillet blir egentlig ikke noe særlig vanskeligere jo lenger inn i det man kommer. Man lærer seg teknikkene. Hvilke type kuler som funker best på den og den splicern, hvilke plasmids som funker best i den og den situasjonen. Men det trekker absolutt ikke ned. For det er en viss høy vanskelighetsgrad nesten helt fra starten av. Holdbarheten er bra. Det er et tidspunkt, ca midt i spillet hvor det er mye av det samme, men det tar seg bra opp igjen. Eskorteoppdraget var en liten minus. Det blir veldig stressende og man må holde kontroll på mye. Det er jo for så vidt greit det. Jeg sier ikke nei takk til litt utfordring. Men jeg syns ikke det var veldig passende til et spill som Bioshock. Men i for eksempel Resident Evil 4 er det passende. I og med at det er en stor del av spillet.

Også plottmessig er Bioshock utrolig stort. Det at man styrter i havet i begynnelsen av spillet er neppe en tilfeldighet. Ting utfolder seg i løpet av spillet og det er mange plottdreininger. Man skal samle opp kassetter som ligger spredt rundt i Rapture, som er opptak av de forskjellige Rapture innbyggerne, som utfolder historien etter hvert som du finner flere og flere.

Irrational har valgt å ikke ha med en online del. Og det er jeg utrolig glad for. Jeg kan ikke se for meg hvordan det hadde vært å spille Bioshock Deathmatch eller Catch the flag. Nei, uff. Det gjør spillet mer tidløst.

Det er egentlig litt vanskelig for meg å velge karakter. Jeg pleier å være veldig bestemt på dette. Jeg elsker Bioshock og har kost meg utrolig mens jeg har utforsket og kjempet meg gjennom Rapture. Det eneste som trekker ned for meg er holdbarheten, det blir litt for mye av det samme til tider. Men spillet er helt utrolig, så det er vanskelig for meg å ikke gi full pott. Dette er absolutt et spill som vil holde deg klistret til skjermen i timesvis, mens du både må plukke opp kjeven din fra gulvet, og dekke til ansiktet ditt med nærmeste objekt du finner.

Medlemsanmeldelser28
Samlet karakter: 9.1/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10