God of War III

Jeg har spisset bladene mine. Blodsorgie i Hellas er mitt kjennetegn. Sverdene er knivskarpe, de er klare til å penetrere igjennom fiender. Jeg er kjent med mange navn, som The Ghost of Sparta! Jeg er Kratos, og jeg er klar for en blodig hevn! Denne gangen er jeg ikke alene, men har en hel hær med meg, i titanene!

Historien i spillet er som de to andre, helt eksepsjonellt. Her blandes inn Kratos utrolige lyst til å slakte og å oppnå sin fulle revansje ovenfor Zevs. Spillet går ut på å drepe den skandaleløse hovedguden. Han som drepte Kratos i toeren. Kratos og hans lojale følgesvenn og titan Gaia, klatrer opp det enorme fjellet Olympus. Gaia og Kratos blir da angrepet av de andre gudene, og klarer å drepe Poseidon, vannguden. Etter å ha nådd toppen, der de møter Zevs, kaster han dem ned igjen med et av lynene sine. Da Gaia og Kratos faller ned fra det massive fjellet, klarer Gaia og holde seg fast, men Kratos klarer så vidt det, og ender med å holde seg fast med sverdene sine. Under dette tidspunktet forteller Gaia at revansjen til titanene er viktigere enn Kratos sin, og slipper han ned til underverdenen. Kratos faller ned og lander i Hades sin bakgård, der hvor han detter i en elv med sjeler. Disse sjelene stjeler all magi, formler og våpener, som du hadde fått tak i på toeren, og gir et utgangspunkt for å få tak i nye.

Kratos' lyst på sin endelige revansje mot Zevs, ender opp med å måtte drepe alle de andre gudene. Og her kommer det man kaller brutalitet på sitt verste! Bein rives av, hoder rives av, og ikke minst alle andre lemmer som blir dratt fra hverandre. Kratos er villig til alt.
Titanene selv begynner å hjelpe han, siden den store krigen. Krigen utspilte seg for lenge siden, gudene mot titanene. Etter en lang og blodig krig, kapitulerer titanene. De blir bannlyst, og får aldri lov å returnere til overflaten. Derfor mente Gaia at deres hevn var viktigere.

Grafikken er som sine forgjengere, ekstremt velpolert. Den er finpusset, og man ser som oftest ingen feil. Man merker virkelig hvor hardspekket grafikken er på de helt fenomenale bossekvensene, og actionscenene. Noe som er garantert forbedret er dens evne til detaljer i de små filmsnuttene, som forklarer veiledende informasjon, eller som bare skal se episk ut. Denne grafikken har stjernekvalitet, og sikter ekstremt høyt på alle punkter. Når du ser utover et landskap, kan man direkte se all den jobben som er gjort av designerne, det er rett og slett magisk! Til og med kampsekvensene er det opptil ti talls med uhyggelige skapninger, alle like detaljerte, noe som er ekstremt imponerende!
Ofte i de to andre spillene, ble man fryktelig lei av de diverse karakterene. Her har de definitivt ikke gjentaket problemet. De har detaljert alle ting, som klær, smykker osv.

Noe som gjør at det forbedres til de grader på grafikken. Helt fantastisk! Absolutt helt briljant bruk av grafikksystemet! Bossekvensene er uhyrlig detaljert! Spesielt mot titaner, de er ekstremt svære skapninger, som ser fantastisk velpolert, og en god jobb gjort på disse scenene. Jeg vil også poengtere at de diverse boss sekvensene, hadde så god oppløsning, at Playstationen min brukte ekstra lang tid når jeg var på klimakset på bossene, siden det var såpass god grafikk og så vanskelig å håndtere.

Gameplayet gjør det igjen, bare denne gangen er det enda mer imponerende. Hack n' slash faktoren er fremdeles et faktum, og her er det mange oppgraderinger på denne fronten. Denne gangen har de gjort at de forskjellige formlene, er på de diverse våpnene som man har. Man får i dette spillet to blader som heter The Blades of Exile. Disse har samme funksjoner som The Blades of Athena og The Blades of Chaos. Kratos har også nå muligheten til å bruke de diverse fiendene du møter som skjold, og brøyte seg igjennom mengder av monstre. Denne funksjonen gjør det lettere å drepe og slakte dem. I dette spillet er det litt mer brutalt i forhold til de forrige spillene, dette blir til tider grensen til tortur, noe som er relativt upassende for mange, men for meg er dette egentlig greit nok.

Da man dreper de forskjellige gudene, får man deres kjennetegn. Dette er en veldig god måte å skaffe forskjellige instrumenter som man kan bruke til å komme seg videre i spillet, eller bare bruke for å drepe. En av det smarteste valgene de valgte, var å bruke hodet til solguden Helios, som en fakkel i mørket, du kan bruke den til å belyse ved å holde inne knappen, eller bare bruke som lykt på mørke steder. Dette er genialt og funker kjempebra. Ellers får du til sammenlagt fire forskjellige våpener i løpet av spillet, disse har alle sine forskjellige formler og ulike angrep som er ekstremt funksjonelle og passer til hverandre.

Lyden i spillet er mer fenomenal enn noensinne! A cappella til instrumenter som trommer frisker opp stemningen til de grader, og veldig bra gjort i hvert fall under triste scener. Disse har en virkelig effekt, som gjør det mer intenst på mange punkter, eller gir deg en større adrenalinkick som for eksempel på scener som; bossekvensene, actionscenene, filmsnutter eller bare når du løper. Dette er fryktelig gjennomført, og passer som en hånd i en hanske. Eneste negative siden av musikken er dens store mulighet til å bli enkelte ganger for intens, noe som God of War- triologien har slitt litt med. Ellers passer alt annet helt eksepsjonelt og samsvarer.

Stemmeskuespillet er imponerende, Kratos har fremdeles den barske stemmen. Dialogene er veldig gode, men enkelte ganger litt ensporet og klisjèaktig, dette trekker ikke noe særlig ned. Dette er relativt vanskelig å unngå, når man lager tre spill i en serie, og alle tre går ut på samme konsep. Man merker også at enkelte stemmer ikke passer med hverandre. Gaia, har en litt rar stemme, som ikke passet i min mening. De burde ha ansatt en annen stemmeskuespiller for hennes stemme. Det hadde vært et sjakktrekk for Sony sin del. Men det er ikke vits å rakke ned noe mer på stemmeskuespillet til dette praktfulle spillet, det er nesten perfekt på dette punktet.

Holdbarheten til spillet er relativt fabelaktig. De har de klassiske oppgraderingene, der man ekspanderer våpener, slik at de blir bedre. Ellers får man fire forskjellige våpener, som minsker ensporet action, som er godt utført, siden hack n' slash kan ende opp med å bli rett og slett ubetydelig hamring på knapper. Uansett, så er formlene derimot oppgradert, hvert enkelt våpen har en spesiell formel, som blir oppgradert, når du oppgraderer våpenet. Gjenstander som du river av Gudene øker også holdbarheten, siden de er funksjonelle og brukes temmelig ofte i kamp. Som for eksempel Helios sitt hode, som man bruker til å blende motstandere. Dette øker da morsomhetene og mulighetene betraktelig og gjør det mye lettere å unngå å bli lei. Du har fremdeles de to gode mulighetene i dette spillet, i Icarius' Wings og The Golden Fleece, disse funker kjempe bra, og man har dem i hele spillet, noe man ikke hadde på toeren. Du bruker disse to til å fly og returnere et angrep, med brutal makt. Disse er relativt gode og øker holdbarheten.

Dette spillet har dog litt mindre puslespill enn sine forgjengere. Dette trekker til tider ned holdbarheten, men av og til er det deilig med bare ett par puslespill, siden det ofte er slitsomt og litt vanskelig, så jeg liker at de kuttet ned dette i spillet. Ellers har de ulike puslespill, som er enten relativt lett, til middels, men er fremdeles en fryd å utføre, siden man må i alle fall tenke litt igjennom og man får en liten pause fra voldeligheter.

Min oppfatning:
God of War står for alt som heter brutalitet, og de gjør det med glans, jeg digger alt med dette spillet. Og det er ingen tvil hvorfor jeg setter den karakteren jeg setter. Dette er ett virkelig viktig kjøp for alle som liker brualitet. Jeg anbefaler dette spillet med hele mitt hjerte, og håper at det faller i smak for deg hvis du vil kjøpe deg dette. Dette får en 10er fordi, det er et av de beste opplevelsene jeg har hatt innenfor ett spill. Jeg har sagt lenge at dette trodde jeg skulle bli bra. Og ja! Det ble det!

Grafikk: 10/10 - Helt fabelaktig, virkelig helt fantastisk laget

Gameplay: 10/10 - Velpolert, kan ikke være bedre for et slikt spill

Lyd: 9/10 - Helt imponert, men mangler fremdeles bittelitt for en 10er.