Halo 3: ODST

Skrevet av: sowns   2010-04-27

Sowns har nok en gang begitt seg ut i halo universet men denne gang uten Master chief. Vil det gå bra eller rett i dass uten den grønne demonen.

Året er 2552 og den Afrikanske byen New Mombasa er blitt invadert av the Covenant. Dit navn er the Rockie og som et nytt medlem av Orbital Drop Shock Tropers eller ODST skal du og sammen med de andre medlemene av ODST skytes ned mot jorden for så å lande på en Covenant carrier. Men de du ikke vet er at gruppe din på fem andre skal på et hemmelig oppdrag langt nede i den mørke byen. Etter en kræsj landing våkner du opp 6 timer senere for så å se en stor ødelagt by som du straks begynner å utforske etter en rask tutorial. Ulikt fra de tidligere halo spillene har du nå ikke health regeneration, derimot må du begjære deg på å lete etter health packs hvis du har blitt kraftig såret i kamp. For å si det slik du er ikke Iron man så du tåler ikke en haug dose skudd slik som Master Chief gjør.

Du våkner opp helt alene så du legger ut på en farefull reise gjennom byen for å samle spor som kan føre deg nærmere de andre i troppen din. Hvis du tror at det eneste du gjør i spillet er å vandre rundt i spillet som the Rockie tar du feil. For hvert spor du finner så får du spillet et oppdrag som viser hvordan sporet havnet der. På disse oppdragene spiller du som de andre i troppen din som klarer å samle seg etter hvert.

Byen er stor og det er mer en nok og utforske og oppdragene er ganske kule. spiller høres kanskje kjedelig ut siden du kun er i New Mombasa men det er langt der i fra. Miljøene er virkelig varierende. Alt i fra en stor park, til hustak, gate kamper og ikke minst undergrunnen.

Halo 3 ODST byr ikke på så mye nytt bortsett fra at smg-en og magnumen fra de andre spillene har fått en make over. smg-en har både fått kikert sikte og lyd demper mens magnumen har fått et nytt lekkert design og har også lyddemper , og kikkert sikte. Men det er ikke bare våpen make overs som er nytt men også det nye multiplayer moduset firefight. Det minner litt om horde moduset i Gears of war og det er i bunn og grunn bare at du skal stå i mot wave etter wave av fiender. Det høres kanskje kjedelig ut men det er utrolig tilfredsstillende å få killemanjaro og det er betraktelig mer morsom med en venn.

Musikken er dog noe av det vakreste jeg har hørt i et spill noen gang. Martin O´Donnel har virkelig gjort jobben sinn men å lage en fantastisk atmosfære når du går rundt i de mørke gatene i New Mombasa og hører den rolig jazz musikk dundre ut av høtalerene. musikken er noe av det som trekker ODST opp betraktelig.Lyden er også god og fiendenes og da spessielt gruntsenes kometarer er fortsatt like morsome.

Grafikk bombe kan man egentlig ikke akuratt kalle ODST men den fortsatt veldig god og detaljert. Det er moro å gå gjennom et gang med blått blod over veggene og det å se opp mot skyskrapere som står i flammer er rett og slett vakkert.

Beste øyeblikk: Det må nok være når du for første gang begynner å utforske byen med den vakre jazz musikken i bakgrunnen.

Verste øyeblikk: Når spillet var slutt

Grafikk: Grafikken er ganske god med untak av at den noen steder kan være ganske stygg. 8/10