Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Tomb Raider: Underworld

Skrevet av: dqvo   2010-04-28

Lara Crofts akrobatiske bevegelser og en flott kombinasjon med sine sterke evner og ferdigheter som de fleste kjenner fra tidligere spill Legend og Anniversary var meget imponerende, men imponerer hun fortsatt i Underworld?

Underworld fortsetter der hvor sin tidligere forgjenger Legend slapp sist. Lara Croft spillfiguren i spillet, hadde en lang ferd i Legend for å løse mysteriet om hvordan hennes mor ble bortført av en mystisk ruinegammelt tidsmaskin da Lara bare var 10 år gammel. Til sist i Legend fikk hun aldri avdekket hvor hennes mor ble bortført og hvordan det skjedde. Underworld er neste kapittel i historien. Den bringer deg dypere inn i mørkets uberørte mysterier, der handlingen går ut på å kjempe gjennom mange farlige historiske legender. Under hennes ferd støter hun på mange legendariske myter og fiender samt forskjellige utfordringer. Her gjelder det å gå dyp inn, bokstavelig talt! Under landoverflaten lever en helt annen verden.

Bevegelsene er vakre, og skaper en veldig realistisk følelse. Men jobber de sammen med kontrollen? Kontrollen er både lite elegant og upresis som skaper en distanse fra Laras mange vakre salto hopp. Her faller ikke ting sammen, men heldigvis er det ikke så ille som i Angel of Darkness(tidligere spill i serien med katastorfalt nervepirrende kontrollsystem- styrer du Lara til høyre går hun til venstre).

Styringen under kampene er ikke mye å skryte av når alt går ut på å hoppe vilt rundt og skyte, men trossalt er Tomb Raider ikke et action-spill, men rettere sagt et eventyrspill. Når kampene er så kjedelige, og ensformig hjelper heller ikke kamera mye til enn å gjøre alt vondt verre. Den er både kranglete og irriterende samtidlig som kontrollen som sagt er lite presis. Men kontrollsystemet er faktisk noe du kan tilgi dersom du vender deg til det! For all skylden ligger i kamera. Litt for ofte fokuserer kamera på alt annet enn det du vil se og gir deg rare vinkler når du skal hoppe, og i trange omgivelser var det nesten umulig å kunne se, noe som resulterer i en haug dødsfall med påfølgende omstarter.

Heldigvis er det mange autolagringsplasser (checkpoints). Slik at du slipper å gjøre så mye om. Dette får de pluss for, i hvert fall hvis det baseres på hvor mange ganger Lara måtte dø for det elendige kamerasystemet, så er disse nære lagrinspunktene helt nødvendig! (Cyrstal Dynamics ble kanskje bevisst ved siste liten at de kanskje har gjort en feil, og må derfor føre på masse lagringspunkter?) hm.....?

Litt gammeldags "old school".

Spillet tilbyr ikke på noe nytt, heller ikke overraskelser. Alltid skal det være slik at du skal hoppe eller klatre fra A til B og dette begynner å bli litt "gammeldags". Miljøet du møter i spillet er til å kjenne igjen. I tillegg til det, så er det få uproffesjonelle bugs som virker irriterende- og de usnylige veggene er UTROLIG nervepirrende.

Utrolig nok finnes det en side som har ramset opp alle bugs som kan oppstå under spillingen:
http://www.tombraiderchronicles.com/underworld/walkthrough/bug



s.html

Virker litt utdatert

Lara Croft har 1700 bevegelser i alt, men jeg finner ingen av de 1700 bevegelsene imponerende lenger. Alle hennes bevegelser er kun i mine øyne en oppgradert versjon av hennes tidligere bevegelser (hun tok den tiden hun trengte i treningssenteret, men tror dere ikke at hun brukte altfor mye tid der?).
Det var så imponerende første gang vi fikk slike bevegelser til Lara i Legend, vi hadde aldri sett eller kontrollert henne slik før, og derfor ble dette til en suksess- og suksessen i Legend ble overført til Anniversary, som bestod av gjentatte hopping og klatring. Enten hop her eller der, ellers så klatrer du der men ikke her! Alt dette gjorde at jeg rett og slett ble litt små-lei innimellom. Underworld har akkurat de samme bevgelsene, men kanskje litt ekstra at hun nå kan stå på svingstanger osv,. Det er selvfølgelig veldig positivt at hun har fått disse ekstra bevegelsene, men det er ikke noe jeg spesielt hyler over lenger.
Noe som jeg med glede hadde hylet over er kampsystemet. Men desverre er den like kjedelig som vanlig- jeg savnet en ørt liten oppgradering der. Selv om Lara kan sikte og skyte på to samtidig, eller henge fra ett sted å skyte (vi får ikke mye bruk for det siden fiendene dukker kun opp når du er på bakken og de "forsvinner" eller løper av sted dersom du henger et sted og for å skyte) er det ikke imponerende.

Urettferdig fordeling?

Cystal Dynamics har vært litt utrettferdig med fordeling av det gode her. Både Lara's utseende samt bevegelse, grafikk og lyd har fått en god bit av kaken, men det virker som restene gikk til kampsystemet og kamera. Jeg hadde forventet en sideoppgradering i kampsystemet. I tillegg til det er våpene til Lara veldig svake, og det krever at du ihvertfall må miste delvis liv i en kamp før du beseirer din fiende, og det er uansett hvilken som helst fiende. Både hopping og rulling mens du skyter, beskytter deg ikke mot skade som i Legend og Anniversary. Det er en utfordring, som jeg både liker og misliker.

Deja vu

Av og til får jeg en liten følelse av deja vu!

-Intrykket kommer av at Cyrstal Dynamics bruker nesten de samme oppgavene og omgivelsene som spillere har løst og vært gjennom før i de to tidligere spillene. Men forskjellen er miljøet og stedet du er i. (Man skulle tro verden hadde lagt opp like gåter, men på forskjellige steder?).

En av oppgavene har nesten lik metodeløsning som i legend sin, jeg har ikke lyst til å røpe det, for det merker du med en gang du er i oppgaven(dette forutsetter jo at du skal ha spilt Legend). Jeg har ikke noe imot gjenbruk, men om det skal bli gjenbruk, så gjør det bedre! Har de gått tom for ideer mon tro?

Spillet er litt treg på starten, og det tar litt tid før du kan sette deg selv i spillets historie. Men likevel er de aller fleste brettene like gode som de beste i de to foregående spillene, og byr på underholdende miljønavigering og kreativ oppgaveløsing.
Fortsatt er ikke vanskelighetsgraden så høy, det eneste som kanskje setter vanskelighetgraden ett hakk høyere er rett og slett kamerasystemet- siden den er så krunglete og upresis vil det faktisk være vanskelig å utføre noen hopp innimellom. (Men det tells ikke som vanskelighetsgrad?)

Men uansett spiller det en liten rolle. Underworld gir deg samme deilige følelse av å være på eventyr som de to forgjengerne.

Meget spennende historie!

Et stort løft for spillet er den spennende historien, som fortsetter på fortellingene fra Anniversary og Legend. Å røpe noe av historien har jeg ikke behov for, men kan si at Lara denne gangen skal lete etter det hun ikke fikk gjort i Legend og blant det som ligger på listen hennes er Tors hammer og at en rekke kjente fjes dukker opp.

Grafikken i spillet er kjempelekker. Lara er glimrende animert og omgivelsene er fine detaljerte. Du vil bli overrasket over hvor ekte det kan bli selv om det meste er fiksjon.
Lydinnspillingen er imponerende bra og spesielt det dynamiske lydsporet fortjener ros, det er en stor bidragsyter til spillets gode eventyrstemning. Uten musikken er spillet kjedelig. (...men det er jo alle spill)

Absolutt bra

Alt i alt sett bort fra det gammeldagse er Underworld et veldig underholdene spill, som jeg absolutt anbefaler. De glimrende omgivelsene og oppgavene, og den gode følelsen av å være på eventyr mer enn veier opp for at spillet føles gammeldags. (kunne ikke ha sagt det bedre)

Om du ikke har spilt Legend, anbefaler jeg at du spiller den før du spiller Underworld. Historien er knyttet til hverandre som er rød tråd, jeg vil si at Anniversary også er med på å skape den røde tråden, men den vil bli litt lang dersom du også skal spille den. Derimot er legend på rundt 6-7 spilltimer.
Og som et tillegg for de som ikke vil spille tidligere spill, har Underworld et klipp som har en oppsummerende historie både fra Legend og Anniversary.
Vurdering

Det er skuffende for meg at jeg må gi mitt favorittserie en dårlig karakter.
Jeg hadde store forventninger for dette spillet, og hadde ønsket å gi den toppkarakter, men desverre nådde den någenlunde bare litt over middels.
Allerede gleder jeg meg til Neste Tomb Raider spill. Da håper jeg på en forbedring.
Grafikk: 8
Historie: 8
Lyd: 8
Holdbarhet: 6
Kontroll: 5

Eksklusiv for X-BOX 360 eiere
For dere som har X-BOX 360 er det mulig å laste ned nye kostymer og to nye spillbrett som varer i 6 spilltimer.
Jeg har desverre bare PS3 så fikk ikke testet dem. -men har lest andre anmeldelser og ser ut til at i samlet karakter fikk begge i gjennomsnitt 7.
Takk!

Samlet karakter: 7.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10