Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Half-Life: Opposing Force

OBS! Jeg har ikke fått skrevet noen ande anmeldelser eller blogger, pga skole (og litt latskap og spilling av andre spill).

Jeg vet at dette spillet, Half-Life: Opposing Force, kom ut sent i 1999, nå ca litt minder enn 11 år siden.
Men dette er ingen god grunn, for å ikke gi det en rettferdig karakter, den dag i dag.
For dette spillet har eldet godt.
Vel, det ser så å si helt identisk ut som Half-Life (1), som kom ut ca et år før, i 1998.
Men, og dette er et stort men, opplevelsen den gir deg og det faktum at det er hakket bedre enn noen av nåtidens First-person shooters.
Ikke Modern Warfare (begge) og, la oss si, Halo: Reach, men jeg håper at dere skjønner meg; måten jeg uttrykker meg på.

Jeg var ganske liten i 1999, og visste ikke om Internett, politikk og at PCen kunne brukes til spilling.
Så, i senere tid, kjøpte jeg denne her, Half Life 1: Anthology, en kolleksjon som besto av:
- Det orginale Half-life
- Expansion-pakkene: Opposing Force og Blue Shift
- Half-life: Deathmatch
- Team Fortress Classic

Nå som jeg har skrevet om grafikk (og andre ting), gjenstår alt det andre.

Du spiller som Adrian Shephard, en U.S. Marine Corporal, som er med i den såkalte gruppen: Hazardous Environment Combat Unit.

Ditt oppdrag er å drepe Gordon Freeman, hovedpersonen i Half-life-spillene.
I teorien høres dette ganske enkelt ut, noe fordi at du har bare fått vite at han befinner seg i øyeblikket i et New Mexico labratorium kalt Black Mesa Research Facility. Som du ikke vet så mye om, bare at alle vitner.
Men når helikopteret, som frakter deg og ditt tropp, blir skutt ned og du blir isolert fra dem, og du kommer i kontakt med vesenene fra dimesjonen Xen, og den den nye 'Race X', og får vite attpåtil at det er sendt inn Black Ops-tropper, som skyter på alt som rører seg (inkludert deg og dine), skjønner du at dette ikke er et 'rutine oppdrag'.

Det er noen nye ting, nye 'elementer', som gjør at Half-Life: Opposing Force skiller seg ut fra Half-life:
- Du spiller som en annen person (så klart)
- Nye våpen (som den kraftige Desert Eagle .357 og M-249 SAW Light Machine Gun)
- Du kan 'kontrollere' vennlige soldater (vel, ikke akkurat kontrollere, du står foran dem og trykker E, som får dem til å: a) følge etter deg eller b) sikre området)

Du tror kanskje ikke at det siste punktet er noe stort, men: det er alltid godt å ha noen ved din side, som hjelper deg.
NB! AIen på de vennlige soldatene er ikke den beste.
Jeg opplevde mange ganger at de enten, ikke ville følge etter meg eller at de satt fast.


Som jeg skrev på førsten: det har eldet godt.
Da snakker jeg for eksempel om kontrollene (gameplayet), som er nesten helt ulike fra moderne FPSer.
Litt mer om grafikken, la meg bare si dette:
de ikoniske firekantete områdene, både ute og inne, og firekantete karakterer.

Jeg gir Half-Life: Opposing Force karakteren 8/10.

Det er en prima 'old school' FPS som (jeg har nevnt mange ganger i løpet av denne anmeldelsen) har eldet godt, som gir deg mange intense timer, fyllt av opplevelser.

Som er like god den dag i dag, som den var i 1999.

Samlet karakter: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10