Red Dead Redemption

Eneren var en stor suksess. Jeg har tatt på meg cowboyenes kjente antrekk, og har spilt spillet; ''Red Dead Redemption''. Etter mange timer med western i stuen, så må jeg si meg svært... Fortsett å les videre for min mening

Historien starter med at du er John Marston, en tjuvradd som lever etter sine egne grenser. Han har akkurat blitt forrådet av sine nærmeste. Han er på randen til apokalypse. Med i det han ser enden av tunnelen, kommer unnsetningen! Han blir brakt med til den nærmeste gården, av Bonnie MacFarlane, ei typisk sørstatsjente.
Hun setter han straks i arbeid, der arbeidet er å flytte en flokk med kuer til en destinasjon. Denne gården vil man lære de forskjellige manøvrene man trenger å lære som en sørstats cowboy. Spillet er i temmelig langt, og leverer god og smakfull underholdning.

Konseptet er ekstremt kjedelig i starten, men når man skal ta beinene fatt for å fange de som han kalte for venner, endrer alt seg fatalt. Man kan si at hele spillet har en spenningskurve som starter lavt, men fra midten av så vil den bare stige og stige. Dette gjør "Rockstar" på en unik måte, som skaper et plott som er ekstremt minneverdig og finpusset.

Grafikken er fenomenal. Alt er vellykket og detaljert. Hvis man går opp på en klippe, og ser utover prærien, kan man se alle de ørsmå detaljene som preger skjermen. John Marston har også en velutviklet struktur og stil i ansiktet. Man ser han har hatt et tøft liv, på den andre siden av loven. Han har flere arr i ansiktet og hele han, minner meg egentlig litt om Clint Eastwood i ''The good, the bad and the ugly.
Dessverre så har det seg sånn at ansiktshår og selvet håret har dårlig tekstur og er ekstremt skurrete, og dermed distraherer deg fra den enormt vakre bakgrunnen og detaljerte ansikter. Dette ødelegger min helhetsopplevelse rundt grafikken. Litt synd egentlig!

Lyden er både eksepsjonell og helt på trynet. Du har stemmeskuespillet, der hvor man hører den stereotypiske sørstatlige "redneck" aksenten, som er morsomt og godt laget, men så har vi jo det negative med musikken også.

Elendig bruk av musikk går som en rød tråd igjennom hele spillet. Man har av og til veldig typisk westernmusikk, som gjør at jeg får en god stemning i huset. Også har man da de har satt på en dårlig komponert gitarsang, der en mann klimprer på gitar og synger litt falsk. Dette var for meg en nedtur, i forhold til det forrige spillet, Red Dead Revolver, der de brukte episk westernmusikk hele veien igjennom spillet.

Holdbarheten er god på singleplayer, helt til man runder spillet. Da ender man opp med og bare å rusle rundt, og samle på trofeer, og gjøre ting man har gjort en millionganger før. Det ble dumt, lite særegent og ikke minst ensporet
Men gjennspillingsverdien til singleplayeren er derimot stor, i forhold til Red Dead Revolver! Man kan runde spillet, i hvert fall tre ganger uten å gå lei av det. Eneste som kan være dumt med å runde spillet, er at det ikke skjer noe drastisk eller forandrende andre gang. Jeg ville likt at spillet hatt en litt annerledes oppbygning på hele historien. Kunne spesielt likt at historien hadde endret fatalt om man gjorde bare negative ting på spillet. Jeg hinter da nærmest til karmasystemet på inFamous. Dette ville økt holdbarheten betraktelig, og gjort at spillet hadde vært mye bedre.

Det som gjør at "Rockstar" kommer til å selge mange eksemplarer av dette spillet, er mest fordi har en unik holdbarhet. Den er både negativ og positiv. Det negative er allerede nevnt. Det positive derimot veier opp det negative. Dette fordi hele spillopplevelsen blir økt, når John Marston kan hjelpe fremmede, som gir deg ulike oppgaver. Det kan være fra å gå til et sted til et annet, eller drepe en person. Disse gjør at det er litt mer variert, og man får et avbrekk fra den intense og gode hovedhistorien. Det går også an å gjøre ulike jobber. Jeg liker best å drive med dusørjakt. Der man skal fange en skurk, Dead or alive. Man får da mest for at han er i livet, slik at sheriffen kan ha han i sin hule hånd.

Ulike kortspill, spiller også en viktig rolle i spillet. Jeg ville ikke sagt at spillet ville vært så eksepsjonelt, hvis det ikke var for at jeg kunne spille en runde med poker, eller blackjack. Det er så simpelt gjort av "Rockstar", men det virkelig øker holdbarheten til dette spillet. Spesielt på en kjedelig dag, når man ikke har lyst til å gjøre noe som krever kjappe fingre eller noe hjernekapasitet.

Gameplayet er det mest positive med hele opplevelsen av et spill. Samme funksjon som i forgjengeren er installert, dette er Dead Eye. Det er en mulighet som er verdt å bruke, på grunn av den sin unike egenskap til å få tiden til å gå sakte. Dead Eye har et bar-o-meter som fylles opp igjennom reisen og skyteepisodene, som signaliserer når du kan bruke denne funksjonen! Det finnes da tre ulike nivåer på Dead Eye.

Rank 1, den får tiden til å gå sakte, og du kan putte et velplassert skudd i pannen på fienden. Rank 2, tiden går sakte, og når du guider siktet på motstanderen, markerer den automatisk med et kryss, når du avfyrer, kommer det en velplassert kule der du markerte. Rank 3, er det samme som Rank 2, bare at du markerer frivillig hvor en du vil, istedenfor at den blir automatisk markert.

Gameplayet utstråler igjennom de episke skytescenene igjennom hele spillet. Fra starten til slutten, vil Dead Eye og GTA stilen spillet er preget av, gå som en rød tråd. GTA spillestilen som er dannet, er etter min mening, mye bedre utført enn GTA IV sine litt mer seige kontroller.

Spillet bærer preget av at det er laget av det store selskapet "Rockstar". Dette siden de leverer ekstremt gode sandkassespill, og dette er intet unntak. De har en såpass unik stil, der de gir et svært landskap å godte seg med. Det er mange byer, der det er forskjellige miljøer som er verdt å oppdage. Rockstar har også lagt inn et oversiktelig kart, som jeg mener ser fenomenalt ut. Det er til og med en kaffeflekk på karten, noe som er veldig stereotypisk western, bare det er en liten detalj, som gjør dette spillet så utrolig godt, og gir den gode western atmosfæren

Onlinen til spillet er det svakeste leddet. Det er lite variert og fremstår som noe kjedelig, spesielt at man har Dead Eye. Dette gjør at det enten blir for lett å drepe en person, eller for lett å bli drept. Har man ikke Dead Eye, så er man som godt som død. Det som har vært positivt med GTA IV sin online er at den er mye mer variert, og at alle kan drepe alle. I Red Dead Redemption, er det som oftest en person som dominerer hele spillet. Dette gjør at online blir en flopp, som gir en elendig følelse at man virkelig suger i spillet. Dette er ikke positivt i det hele tatt

Konklusjonen

Hele spillet fremstår helhetlig, leverer god historie, og gir deg en absolutt god atmosfære og følelse at man er inne i spillet. Dette gjør at man har lyst til å spille og spille, hele natten lang. Gjenspillingsverdien spiller en viktig rolle, og den redder litt spillet, selv om den egentlig trekker den ned også. Jeg elsket nesten alt Rockstar har klart å presse ut av denne westerntittelen!

Delkarakterene blir da som følger;

Gameplay: 10/10 - Sterkeste siden av hele spillet, den er oversiktelig, flott, og Dead Eye tar kaka.

Historie: 9/10 - Starter litt kjedelig, men bygger seg opp til noe veldig minneverdi