Patapon 2

Skrevet av: VVolf   2010-06-18

Herlig avhengighets skapende spill til Sonys lille grafikkmonster.

Story: Historien i Patapon 2 er en slags fortsettelse på eneren. Du skal hjelpe de små svarte øye-eple vennene dine til "verdens ende" for å finne "det". Historien er herlig, fengende og morsom. Morsomme kommentarer fra dine små venner som forguder deg og stoler helt og fullt på at du skal føre dem til "verdens ende". Bare det gir ganske mye motivasjon til å spille. Det er rett og slett søtt å hjelpe de små runde vennene dine med å bekjempe sine fiender i sin jakt etter "det".

Lyd: Musikken er som forventet i et rytme/musikk-spill bra laget og morsom å høre på mens man hjelper sine små venner. Forskjellig musikk på forskjellige steder gjør at hvert sted har sin egen stemning. Jeg er veldig glad i den optimistiske og glade musikken i Patapon spillene. Det er rett og slett søtt å høre på de små kampkjempene dine synge for å holde motivasjonen oppe under kamper.

Kontroller: Kontrollene i Patapon 2 er helt likt som i forgjengeren. Du bruker knappene til høyre til å spille på trommene. Simpelt og lett å lære. Knappene er lette å treffe og du trenger ikke å se på hva du trykk- er på. De forskjellige rytmene gir forskjellige kommandoer. Du får flere kommandoer/rytmer etterhvert som du kommer lenger i spillet. Du trenger egentlig alle, ellers kommer du til å slite lenger ut i spillet. Etterhvert som du kommer lenger finner du ut din egen strategi som virker bra. En bra strategi funker også best med spesielle Pataponer som er bra på spesielle ting. Også de får du senere i spillet. Klarer du å holde takten under hele tokten?

Grafikk: Grafikken er særdeles lekker. Svarte og hvite Pataponer i fargerike omgivelser. Grafikken er god til å være på PSP, myyyyyye bedre enn hva man får ut av en DS for eksempel. Jeg synes de sterke fargene som ikke prøver å se realistisk ut passer veldig bra. Få Nyanser gir mindre klumpete grafikk på små grafikkmonstre. Alle effektene i bakgrunnen gjør susen, og sluttresultatet er lekkert.

Gameplay: Gameplayet er det jeg synes er viktigst i et spill, så derfor bør alltid gameplayet være bra for et bra sluttresultat. I Patapon 2 handler det mye om rytme og kommandoer. Pataponene dine er flinke til å høre på deg og gir du kommandoer som ikke går ann sier de ifra. Det er ikke veldig mye å si om gameplayet. Minispillene som du får tak i etterhvert er det som virkelig frisker opp spillet litt når du sliter med en boss. Verdens ende her kommer vi!

Konklusjon: Patapon 2 er en solid oppfølger til et morsomt og avhengighetskapende spill, med en 3'er på vei er de godt på gang med å lage en populær og godt utført franchise. <b>Story: 8/10, Lyd: 9/10, Grafikk: 7/10, Gameplay: 7/10.

Takk til A to the H, for konstruktiv kritikk og ros som jeg ikke visste jeg fortjente. :)

/VVolf

1