Metal Gear Solid: Peace Walker

Skrevet av: Zyrocz   2010-06-25

Metal Gear Solid Peace Walker er det 5. spillet i MGS serien. Det første spørsmålet man kan stille seg selv er kanskje hvorfor dette spillet har kommet ut på PSP fordi alle som har prøvd spillet vil bli sjokert over hvor stort dette er i forhold til mange av de andre spillene i serien. MGS Peace Walker er definitivt et av de beste MGS spillene og under kan du lese hvorfor jeg mener dette.

I Metal Gear Solid Peace Walker vender vi tilbake til 70-tallet og tar kontroll over Naked Snake (Big Boss) som er kanskje mest kjent fra MGS3 hvor mye av handlingen utspillte ser i en jungel. Og det er derfor flott å se at Peace Walker holder seg til det miljøet hvor vi først fikk spille som Naked Snake.

Det første man vil merke når man starter spillet er grafikken. Dette spillet har muligens den beste grafikken sett på PSP og er et flott eksempel på hvor kraftig denne håndholdte konsollen er. Det som skiller ut Peace Walker fra de andre i serien når det kommer til grafikk er det at «cut scenes» har et tegneserie/anime preg over seg. Dette er noe som funker ganske bra og det er flott å se at utviklerne gjør noe nytt med serien. Når man tar kontroll over Snake er det lett å glemme at det er en PSP man spiller på når man sniker seg rundt i skogen. Aldri før har jeg sett et spill som er laget for håndholdte konsoller være så fantastisk når det kommer til det visuelle. Miljøet føles levende og det er netopp det som gjør spillet så unikt sammenlignet med andre PSP spill.

Det er ikke bare grafikken som er topp i Peace Walker, men det er også musikken og lydeffektene, for ikke å glemme stemmeskuespillet. Å snike seg gjennom en skog når du hører gresset under deg og fuglene synge over deg er bare fantastisk. Våpen lydene høres også ganske bra ut, selvfølgelig ikke helt realistisk, men man kan ikke forvente mer av en PSP. I Peace Walker får man selvfølgelig høre de stemmene man kjenner fra resten av serien.

Noe av det som gjør Peace Walker til et av de største i serien er muligheten til å spille co-op. Dette er noe jeg ikke har sett i et tidligere MGS spill og flerspillern er utrolig bra laget, det er derfor synd at vi bare får oppleve denne funksjonen gjennom «Adhoc» som betyr at man ikke kan gå online for å finne folk å spille med om man ikke han en PS3. Peace Walker har så og si identisk gameplay som resten av serien har. Selvfølgelig er det forskjellige hjelpemidler og våpen som er litt annerledes, men MGS formelen er der. Noen av de nye funksjonene i Peace Walker er de forskjellige «draktene» man får tak i gjennom spillet. De har forskjellige egenskaper som gjør at man som oftest velger «Stealth» når man spiller gjennom de fleste missions og «Battle» når man møter på de litt større fiendene. Og tro meg, dette spillet har noen svære «boss fights». Det er her man kan legge merke til at Co-op føles som et krav og ikke et alternativ. Noe av det man kan gjøre i spillet er å «sammle» fiendtlige soldater som er slått ut og ikke drept ved hjelp av «Fulton Recovery System», på denne måten kan man bygge opp sin egen hær som gir deg ressurser til å lage nye våpen og gjenstander. Man kan også sammle stridsvogner som kan brukes i hæren.
Noe av det som er en smule dumt med PSP er at den bare har en spak, dette gjør at det til tider kan bli ganske irriterende å sikte på fienden, spesielt når man er ny i spillet.

Peace Walker er et ganske lett spill og det er litt skuffende at man ikke får velge vansklighetsgrad, men 2-3 av oppdragene i spillet er så krevende at man så og si blir tvunget til å måtte spille med en annen spiller. Ikke at det er noe å klage over, men det gjør at det blir vanskelig å klare spillet om man ikke er i nærheten av internett og ps3, eller en venn som også eier spillet.

MGS Peace Walker er muligens det beste spillet som har kommet ut i år. Det gir oss en fantastisk co-op, med minus at det ikke er infrastructure istedet for adhoc, og man vil tilbringe timesvis med å spille det. Selv om historien bare tar en 15 timers tid har man en rekke «special ops» samtidig som man kan bygge opp hæren ved å sammle soldater, kjøretøy og til og med få tak i deler slik man kan bygge en Metal Gear. Dette er et spill som gjør at du får lyst til å slå på PSP'en bare for å spille gjennom missionsa og special ops via co-op eller alende og kan derfor anbefales på det beste.

+ : Flott historie, utrolig grafikk, selv om man fullfører historien føles ikke det som man har fullført spillet.
- : Bare adhoc til flerspillerfunksjonene, litt mye loading screens, til tider litt vanskelig å sikte på fienden.

Grafikk: 10/10
Lyd: 10/10
Holdbarhet: 10/10

Dette er min første anmeldelse på godt over ett år så tar gjerne imot konstruktiv kritikk. Jeg har også valgt å ikke fortelle noe om historien i spillet for jeg tror de fleste MGS «fans» vet at Hideo Kojima aldri vil kunne skuffe oss når det kommer til historien og måten den blir fortalt på.

Samlet karakter: 10/10
1
2