See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Just Cause 2

Ukjente titler får oppløpere med svær fanbase. Red Dead Revolver fikk Redemption, Just Cause fikk Just Cause 2. Men er det verdt å bruke pengene på dette spillet?

Just Cause 2 er digert. Å fly med spillets raskeste jetfly rett over kartet kan ta opptil ti minutter, så takk Gud for fast travel! Å kjøre med bil over det hele er noe jeg fremdeles ikke har klart. Men å sjekke ut alle byene er et mål jeg har satt meg, og som jeg er på god vei til å få til. Jeg kjører rundt i enten en oppimpet isbil eller en tuktuk og skaper kaos ved å sabotere alt jeg kommer over. Eksplosjoner og en karismatisk agent i hovedrollen gjør at spillet minner mye om en interaktiv utgave av James Bond.

Rico "Scorpio" Rodriguez er badass og spillets helt. Han har en klatrekrok og en fallskjerm som han bruker til å bevege seg kjapt, ta ut fiender og ta over fly og biler. Det er over hundre kjøretøy, samt enda flere som er nedlastbare. Karakterspekteret inneholder også en alkoholavhengig svenske og gangster bosser som sloss for miljøet, revolusjon og penger. Rico må hjelpe disse for gjennom spillet for å komme seg videre i historien.

Historien er litt tøff. Ikke noe mer enn det. Det som redder historien fra å være patetisk er den maktsyke, kortvokste presidenten som vil overta hele verden med oljen sin. Historien kunne blitt fortalt så mye bedre hvis det ikke hadde vært for at det bare er ni oppdrag som følger historien, mens man er nødt til å skape kaos og gjøre sideoppdrag mellom de små snuttene med historie. Ikke er de spesielt givende å utføre heller, og sideoppdragene er ikke noe bedre. I tillegg ligner de svært på hverandre, så jeg begynner å lure på om jeg ikke har sabotert akkurat samme flyplassen før.

Kontrollene derimot er meget gode! De er lette å lære og når spillet har en slik fysikkmotor som det har, er det både lett og morsomt å gjøre stunt med biler eller mennesker. Man får samlet rekordene sine slik at man kan se hvor mange man har Hengt opp som piñata og hvor mange stuntpoeng man har. Just Cause 2 er lagt opp slik at man kan gå inn i det, ha det morsomt og kose seg! Det er rett og slett hauger av ting å gjøre. Man kan sabotere, samle eller bare leke seg med den enorme verdenen, fysikkmotoren og mulighetene!

Øya Panau er et fyrverkeri av ei øy med farger og flotte omgivelser. Panau må være den øya i verden med mest klimatisk omfang. Fra den golde ørkenen og de hvite snødekte fjellene til de frodige junglene og det enorme blå havet. Alt med imponerende grafikk. Forutenom Rico og flesteparten av folkene, som beveger seg med stive bevegelser. Men dette gjør ikke så mye i og med at det er eksplosjonene som skal bli beskuet, ikke måten Rico jogger på.

Stemmeskuespillet varierer fra å være godt til å være drittdårlig. Noen ganger leser folk replikkene sine med like mye innlevelse som Kongen bryr seg om Just Cause er et godt spill eller ikke, mens andre ganger virker det nesten naturtro. På starten av spillet vil du høre setningen "My name is Bolo Satosi". Dette høres ikke mindre enn kleint ut. De har heldigvis fått seg et par tøffe sanger som kan overdøve alle gangene gangsterne prater. Rico selv er flink til å snakke for seg og har helt klart de beste replikkene som har blitt lest på et høyt nok nivå for et så opphypet spill.

Just Cause 2 er ikke et spill med en velskrevet historie, og det prøver heller ikke å være det. Det er ikke veldig gode kontroller, ikke godt stemmeskuespill eller animasjoner, men det er morsomt, digert og vakkert! Jeg skulle ønske det hadde blitt lagt mer vekt på animasjoner og historie, så hadde dette vært helt konge!

8/10

+ God underholdning, god grafikk mange kjøretøy.
      - Til tider dårlig stemmeskuespill, repetitive oppdrag, svak historie.