Pokémon Heartgold/Soulsilver

For lenge siden satt en liten gutt på skolegården og drømte om å bli like kul som de andre gutta. De som satt i hjørnet og spilte Gameboy. Jeg ville så inderlig prøve. Jeg ville spille Pokémon Gull!

Nå, nesten ti år etter, er drømmen blitt oppfylt. Jeg fikk aldri mitt eget pokémonspill før Pokémon Sapphire, men jeg brukte uttallige timer som rådgiver for klassens pokemontrenere i den tidlige starten på andre årtusen. Jeg lærte fort navnet på alle pokémonene i andre generasjon, men jeg fikk aldri fange noen dyr selv. Jeg var ekspert takket være animen, men jeg tok aldri ligaen for Ash Ketchum. Nå, nesten ti år etter, har jeg fått prøve det mine klassekamerater gjorde den gangen i skolegården.

Historien er akkurat den samme som vanlig. Hold et dyr med superkrefter fanget i en liten ball, ha full makt over skapningen og bruk den til å banke andre folks pokémoner! Konseptet er genialt, selv om moralen og aldersgrensen kanskje bør revurderes. Du får en pokémon i gave på starten av spillet. Herfra fanger du andre pokémoner, trener dem og sloss mot andre trenere, blant annet den sterke pokémon ligaen, gymtrenere og de onde Team Rocket. Selv om nesten alt er likt fra gang til gang er det noe eget med å spille pokémon. Man kjenner igjen de forskjellige elementene fra sist man satte seg ned med et pokéspill og man kan få et nostalgikick av et helt nytt spill i serien. Heartgold er ikke helt nytt, men litt. Som en remake av den gamle klassikeren fa langt tilbake i skolegården. Selve historien tok meg litt over 20 timer etter som man på dette spillet i serien får dra til en ekstra region og dermed også en ekstra.

Disse tjue timene er ingenting i forhold til den tiden du kommer til å bruke på det. Da jeg på Pokémon Platinum prøvde å følge varemerkets motto, "Gotta catch 'em all!", brukte jeg rundt 475 timer på å fange 483 av spillets 493 pokémoner. Uansett hvor mye du sløser bort av livet ditt: Det er nyttesløst, men det er også morsomt å se hvor langt du kommer. Man kan gjøre mange sidequester, selv om mange kun gir deg medisin eller pokéballer, er det noen som gir bort gratis pokémon! Og hvem sier vel nei når noe er gratis? Man kan ta ligaen så mange ganger man vil og gymlederne vil gjerne bli banket på nytt hvis du går gjennom et lite sideoppdrag for hver av dem først.

Heartgold/Soulsilver har også noen nye ting i forhold til de andre pokémonspillene fra denne generasjonen. Tiden det bruker på å lagre er kortet ned med en time! Det har vært veldig lang lagringstid på de nyeste pokéspillene, men ikke her! En annen ting som er nytt, den kanskje største revolusjonen i pokémon siden evner ble inkludert, er at pokémonene nå kan følge etter deg! Den pokémonen som skal sendes inn i kamp, følger etter rett bak deg. Inn i mellom kan du snakke med den og høre hva den synes om ting. Så klart prater du aldri selv, og pokémonen sier jo bare sitt eget navn, så da har vi noe som kalles mimelek! Denne funksjonen har jeg lengtet lenge etter selv. Pokémon bak spilleren altså, ikke mimelek. For Heartgold er også proppet full med alle disse forferdelige gimmicklekene Nintendo insisterer på å putte inn! Denne gangen slengte de inn noen olympiske leker med forferdelige stylus-kontrollere og med en enkel tegning av pokémonene til å vise hvem som er hvor på fotballbanen eller i snøballkrigen. Nå slipper man også å holde inn b-knappen for å løpe og man trenger ikke å gå opp i andreetasjen på sykehuset for å bytte dyr med andre spillere. Det de tok vare på derimot, var ikke spesielt bra. De treige kampsekvensene er fortsatt å finne og folk kan fortsatt finne på å fortelle deg de mest opplagte ting.

Om du går rundt i høyt gress, grotter eller surfer på pokémoner i vannet ber du om trøbbel. Plutselig dukker det opp en vill pokémon som du må sloss mot. Kampene er rundebaserte og selve oppsettet fungerer fint. Problemet er at nesten ingenting har skjedd med systemet siden starten av serien. To tegninger av to pokemoner dukker opp på skjermen, og man velger deretter kommandoer. Animasjonene på angrepene ser ikke helt gode ut, men de kler tegningene av lommemonstrene. Du kan alltids velge å hive en ball på monsteret og fange det. Da er det din slave for evig.

"Avhengighetsskapende" er et ord som kan ha negativ klang i noen sammenhenger, men det er liksom ikke så farlig når det kommer til spill. Derfor skremmer jeg sikkert ikke unna noen når jeg sier at pokémon er som crack i spillform. Jeg snakker av erfaring når jeg sier at pokémon er et slikt spill som man tar med seg over alt og spiller når man har dødtid. En tur på bussen kan brukes til å fange en pokémon eller trene en opp et par leveler. RPG-elementene er til stede og de er gode. Pokémonene går opp i level, man kan gi dem items som endrer stats og det er unike evner for hver pokémon. Man velger hvilke angrep man vil ha med i kamp, men her er det en ting som skuffer meg. Noen angrep kan brukes utenfor kamp, for eksempel for å teleportere seg ut av ei hule eller for å kutte ned et tre eller noe av gresset pokémonene dukker opp i. De fleste av disse kalles HM, Hidden Machines. Disse er noen møkkating som nesten ikke kan fjernes fra pokémonen, brukes kun noen få ganger og er for svake til å bruke effektivt i en kamp. Hvorfor kan man ikke ha et sett med angrep for kamp og et sett med "angrep" for å bruke utenfor? Det hadde vært flott!

Heartgold kommer også med en Pokéwalker. Denne kryssningen av en Tamagotchi og skritteller får ungdommen opp av sofaen! Du sender over en pokémon fra spillet til Pokéwalkeren og denne pokémonen får en XP for hvert skritt man tar. I tillegg finnes det et minispill på skrittelleren som lar deg fange pokémon på denne tingesten også. Nå kan du være med vennene dine når de går tur med sine kjæledyr!

Alt i alt er Pokémon Heartgold et godt spill. Bedre enn Platinum og Diamond/Pearl var, men det er fortsatt mye forbedringspotensialet. Nintendo tar et skritt i en ny retning med pokémon utenfor pokeballen utenfor kamp og i pokéwalkeren. Mange små endringer fra gamle spill og gammel nostalgi utgjør en av tidenes beste remakes.

Etter denne anmeldelsen er jeg rimelig lei av å begynne ord med "Poké."

8/10

+ Mye bra, nye funksjoner, pokéwalker, nostalgikick fra himmelen!.