Ghost Recon: Advanced Warfighter 2

Skrevet av: Tyranus   2010-08-10

Nok en gang tar spøkelsene et skritt inn i fremtiden og inntar Mexicos slagmark i oppfølgeren til et av de beste skytespillene i 2006, og med bedre taktikk og større intensitet har Ubisoft Paris på kun ett år rukket å gitt oss en mye bedre opplevelse enn før. Spenn deg fast soldat, for nå skal du ut på en episk terroristjakt i Mellom Amerika!

Når det kommer til skytespill, så er Ghost Recon serien uten tvil en av mine favorittserier. Å la spilleren bli en troppleder og kommandere medsoldater i en fiksjonell krig, er en ide jeg alltid har elsket, og serien har blitt kjent over hele verden for å være blant de beste taktiske actionspillseriene noensinne. I 2006 gjorde også Ubisoft Paris det mange utviklere ikke klarte, de klarte nemlig å gjøre et suksessfullt hopp fra sjette til syvendegenerasjons konsoller. Resultatet av dette ble Ghost Recon: Advanced Warfighter (GRAW). Og "advanced" var det virkelig, det endte opp som en de mest avanserte actionspillene ute på markedet til konsoll, både teknisk gameplaymessig. Kun ett år senere står oppfølgeren klar, og alt vi elsket med forgjengeren er nå sterkt forbedret, og en ellers perfekt krig er enda mer perfekt.

Spillet tar plass i Mexico i år 2014, ett år etter hendelsene som tok plass i det første Advanced Warfighter. Etter drapet på opprørenes leder, Carlos Ontiveros, erklærer opprørene borgerkrig i Mexico, og volden sprer seg stadig lenger utover større deler av Latin Amerika. For fjerde gang spiller du som The Ghost's troppleder, Scott Mitchell, denne gangen blir du og resten av spøkelsene sendt til Ciudad Juárez for å etterforske den krigsherjede byen etter at rykter sier at opprørerne sitter i besittelse av kjemiske våpen. Din jobb er dermed å stoppe opprørerne og hindre et eventuelt angrep på USA.

Som du kanskje har forstått er historien i Advanced Warfighter 2 typisk militært action-drama med maktkamper, invasjoner og store våpen i gale hender. Det klarer ikke produsere et så bra plott som kun en håndfull moderne krigsspill greier, men det er typisk Ghost Recon stil der du ser hele krigen fra innsiden, og ting du absolutt frykter skal skje i virkeligheten skjer før du vet ordet av det i spillet. Hele pakka er også som kjent satt til en nær fremtid, og i dette tilfellet i år 2014. Men er det noe jeg må klage på så er det enspillerdelens lengde, selv om den varer i 8-12 timer, avhengig av hvilken vanskelighetsgrad du spiller på, så føltes den altfor kort, og når jeg var ferdig med den var jeg bare sulten på mer, og selv om det første GRAW ikke var et like bra spill, så var det ihvertfall et lengre spill. Men spillet har også en flerspillerdel, men jeg fikk dessverre ikke testet den fordi online communityet så og si dødt.

Selv om historien ikke er så altfor spesiell, så gir den deg ihvertfall en god unnskyldning til å dra til forskjellige steder og gjøre oppdrag. Jeg fant meg selv sitte i et helikopter og beskytte vennlige pansrede personellkjøretøy, leke snikskyter i okkuperte ødemarker, snike meg alene gjennom falleferdige byer om natten og mye mer. Alt dette tar plass i vakre og varierte områder, og ingen av oppdragene er helt det samme, for det kreves alltid et kaldt hode og nye strategiske ideer for enhver situasjon.

For det er det taktiske som får Advanced Warfighter 2 til å virkelig skinne. Du kan fortsatt beordre troppen din til å gå til en ny posisjon, eller skyte markerte fiender, men det nye Cross.Com 2.0 systemet er sterkt forbedret, og er en av hovedgrunnene til at alt går bedre enn før. Nå kan du nemlig se alt gjennom øyene til støttesoldatene du har tilgjengelig, og istedenfor den lille 5x5 cm lille skjerm vi hadde i forgjengeren, så kan vi se alt gjennom full skjerm denne gangen. Dette er ganske kjekt hvis du for eksempel har fått en stridsvogn tilgjengelig, så nå kan du simpelt holde inne RB/R2, så ser du alt fra maskingeværoperatøren sitt hjelmkamera. Nå kan du også fritt styre kameraet og gjøre alle mulig kommandoer gjennom det. Det kommer godt til bruk hvis for eksempel tre andre lagkamerater står bak et fjell, så kan du simpelt beordre dem til å skyte en gjeng med fiender de kan se, men ikke du. Dette er også et gadget som faktisk er under utvikling i virkeligheten, så kanskje våre egne soldater i Midt-Østen kan leke med dette om noen år?

Under opplæringen helt på starten av spillet får vi oppleve at hele den taktiske bruken er mye bedre å bruke enn før, for jeg opplevde mange ganger i det første GRAW at troppen min ikke gjorde det de skulle. Hvis vi for eksempel sto seksti meter unna fienden og jeg beordret laget mitt til å skyte dem, så skjøt de, men hvis de ble skutt selv sto de bare der uten dekning og ble drept. Selv om det ikke skjedde så veldig mange ganger, så var det fortsatt irriterende når det først skjedde, og det gjorde spillet mye mer urettferdig, og ikke minst vanskeligere enn det helst skulle ha vært. Men denne gangen er AI'en sterkt forbedret, nå går kommanderingen mye "smoothere", og spillet blir mer rettferdig. Så hvis du dør så er det helst din egen feil. Men fiendene sin AI er fortsatt litt rusten, og jeg kan stå kanskje to hundre meter unna dem og skyte med en skarpskyter rifle, og de vil sjeldent reagere hvis kula treffer noe annet enn dems egen kropp. Kort oppsummert er det taktiske bruket i dette spillet fantastisk, og mye bedre enn det var i det forgjengeren.

Som jeg nevnte tar spillet plass i fremtiden, så det er egentlig obligatorisk at du får gadgets og annet utstyr vi kun har sett glimt av på TV til din disposisjon. Jeg sa tidligere at Cross.Com 2.0 systemet fortsatt er under utvikling, men som du kanskje har fått med deg virker det helt fint her. Men det er også mer her, vi kan se at Beretta Rx4 Storm har gjort sin vei til marinen, og at M4 simpelt hen ikke vil bli erstattet. Men det mest overraskende er automatriflen MR-C, som faktisk ikke har blitt produsert i virkeligheten. men selv om den fant sin vei i det første Advanced Warfighter, så er det fortsatt et mysterium hvordan den kom med i spillet. Det er selvsagt mange andre fremtidsvåpen og gadgets med i spillet, så kanskje det drømmevåpenet du så i forrige episode av Future Weapons gjør en opptreden?

La meg bare si at spillet både ser, og høres nydelig ut. Omgivelsene ser nesten realistiske ut, og animasjonene på karakterene virker naturlige, og vi kan tydelig se at grafikken har fått en kraftig oppussning siden sist. De dynamiske væreffektene som kontrollerer den fantastiske røyken, de ekstreme eksplosjonene som rister bakken, og helikopterbladene som feier opp støv, ja alt ser så fantastisk ut, alt ned til den minste detalj. Lyden hjelper også på atmosfæren, når du er i en intens kamp mellom liv eller død flyr det kuler overalt, jagerfly flyr over og bombarderer fienden, og medsoldater som roper høyt om en bedre posisjon. Det skjer mye når alt er på sitt beste, og jeg ble virkelig fanget i spillet mens jeg kommanderte troppen min rundt i de krigsherjede gatene i Mexico. Men hvis det er noe som er likt med det forrige spillet i serien, så er det kontrollene og dekningssystemet, de er så og si identiske, men det er ingen vits å forandre på noe som allerede er perfekt, og det sier det meste.

Alt i alt tar Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 den kjente serien til nye høyder, og selv om det ikke forandret så mye på serien som spillet som kom året år, så er det allikevel et mye bedre spill på nesten alle mulige måter. Med både fabelaktig strategisk bruk og en intensitet uten like, så er dette et av de beste actionspillene jeg noen gang har hatt gleden av å spille. Når jeg spiller et spill ser jeg aldri etter feil, og når jeg anmelder det trekker jeg den totale karakteren ned hvis jeg oppdager feil som stikker ut og ødelegger opplevelsen. Men dette er ikke tilfellet i her, nå prøvde jeg virkelig se etter feil av egen fri vilje, men jeg klarte ikke, ihvertfall ikke feil som var vært å nevne. Med både realistisk grafikk, silkemyke kontroller og gameplay som nesten vil slå pusten ut av deg, så er Advanced Warfighter 2 et spill enhver actionfan som føler for å bruke hodet virkelig burde skaffe seg.

Pluss:

Nydelig visuelt, artige gadgets, fantastisk bruk av taktikk, høy intensitet, forbedret kunstig intelligens på medsoldater

Minus:

For kort, jeg vil ha mer!

Beste øyeblikk:

Hele spillet, alt fra åpnings introen til rulleteksten

Verste øyeblikk:

Når du innser at alt er over

Grafikk - 10/10 Spillet ser helt fantastisk ut, realistiske lyseffekter, kraftige eksplosjoner, detaljrike miljøer, det kan rett og slett ikke bli bedre

Gameplay - 10/10 Det taktiske sitter som det skal, og det er en veldige god flyt i skuddvekslingen, noe som skyldes de utrolig deilige kontrollene

<i>Lyd - 9/10 Musikken passer enhver situasjon perfekt, og våpenlydene og eksplosjonene er kraftige, akkurat som det skal være

Holdbarhet - 9/10 Finner du en vanskelighets grad som passer deg vil du garantert spille gjennom det flere ganger med andre strategier, spillet har også en artig co-op del på delt skjerm, men online communityet er så og si dødt

<i>Spillet er testet på Xbox 360

Samlet karakter: 9.3/10
1