Alan Wake

Remedy har med «Alan Wake» lagd enda et kjempebra spill, selv om det tok sin tid er det vel verdt ventetiden. «Alan Wake» er litt forskjellig fra tidligere spill Remedy har jobbet med, det foregår i tredje person, og du styrer Alan Wake, en suksess forfatter med skrivesperre. Det er ganske stor fokus på action, samtidig som spillet er fylt med skrekk elementer. Alan sitt beste våpen er en lommelykt som han må ha med seg hele tiden, for fiendene i spillet kan nemlig ikke ta skade av vanlige kuler før «mørket» de er overtatt av blir lyst vekk. Dette skaper et hektisk og atmosfærisk spill, hvor mørket er din verste fiende, og lyset din beste venn.

En historie som binder deg fra start til slutt

En av «Alan Wakes» sterkeste sider er historien. Alan og hans kone Alice ankommer det rolige lille tettstedet Bright Falls, hvor de skal bo en stund, og Alan skal prøve å få fart på skrivingen igjen. Det tar lite overraskende ikke lang tid før ting begynner å gå veldig galt, Alan og Alice begynner å krangle og Alice forsvinner sporløst. Så våkner Alan opp langt inni skogen, han har kræsjet med bilen og en uke er helt borte fra minnet hans. Mange spørsmål dukker opp, hva har skjedd? Hvorfor er han der? Hva skjedde med Alice? Ting blir ikke bedre når han blir angrepet av mørke skapninger som kalles «de stjålne» og han finner ut at hytten han og Alice bodde i ikke finnes. Historien er spennende, full av overraskende tvister, og det er den som tvinger deg rundt neste hjørne av spillet. Noen ting kunne jeg gjette ville skje fra starten av, men mange tvister kom helt overraskende, men når man tenkte over det så passer de allikevel perfekt inn. Karakterene er også veldig godt lagd og bygd opp, men jeg hadde likt det hvis man fikk litt bedre kjennskap til Alice. Hun forsvinner helt i starten av spillet, og når hele spillet handler om å redde henne hadde det vært flott om det var en karakter man brydde seg litt mere om. Ikke at det er et stort minus, men de kunne bygd Alice sin karakter litt bedre.

Hvordan historien blir fortalt i «Alan Wake» er veldig interessant. Alan finner manuskriptsider fra en bok han hadde tenkt å skrive, som forteller hva som skjer rundt neste sving. Det kan kanskje høres ut som om det er kjedelig å vite hva som skjer, men man finner jo ikke sider om alt i hele spillet, og når man vet at noe skummelt skjer så kan det faktisk bli enda skumlere. Man kan også få litt ekstra historie om man ser på tv'ene eller hører på radioene man kan finne rundt omkring.
Alan kan også finne på å snakke til seg selv om det som skjer, og noen kuttscener er spredt rundt.
Spillet er lagt opp som en tv serie. Du spiller gjennom flere episoder, med «tidligere på Alan Wake» i starten og det hele. Først likte jeg ikke hele tv-serie tingen, den var liksom unødvendig og man ble dratt litt ut av handlingen når det plutselig kom «end of episode» når en episode var ferdig. Men etter hvert begynte det å vokse på meg, og plutselig syntes jeg at det var en genial touch.

Mot slutten ble dessverre historien litt merkelig, ja til og med latterlig til tider. Jeg måtte nesten spørre meg «skjer virkelig dette?» ved visse tidspunkt. Det blir en del rot, og kanskje litt vanskelig å følge med, men når den avgjørende slutten kommer får man likevel en sammenheng i det hele. Slutten legger opp til at flere episoder eller en oppfølger skal bli lagd, så det er litt skuffende og ikke få oppklart mysteriet helt, men heldigvis er det nye episoder rett rundt hjørnet.

Fantastisk gameplay

Historien er vel og bra den, men gameplayet er minst like bra! Som jeg skrev tidligere spiller lys en vesentlig del. Du må nemlig lyse vekk mørket rundt fiendene før du kan skade dem med pistol eller hva det måtte være. Våpen utvalget er ganske tynt, man kan finne en pistol, noen hagler og en jaktrifle. Det er også noen ting som kan drepe de stjålne med en gang, som flashbangs eller flareguns. Det er virkelig hektisk å måtte lyse på fiendene for å holde de unna og for å kunne drepe de, og det kan skape noen minneverdige øyeblikk. Spillet var mye mer action fokusert enn jeg hadde forestilt meg, noe som er bra siden jeg ikke er en stor fan av spill som «Resident Evil» hvor man har lite ammo men mange fiender. Her er det ammo ved jevne mellomrom, ikke slik at man kan skyte vilt overalt, men heller ikke slik at man må spare veldig mye. Jeg opplevde aldri at jeg var tom for verken ammo eller batteri til lommelykte. Det er derimot lurt å spare de kraftigere våpnene til man er omringet og må kvitte seg med noen fiender raskt. Flashbang granatene og nødblussene kan også være veldig nyttige hvis man er omringet og trenger pusterom. Rundt omkring er det flere «safe havens», lysstolper eller andre lyskilder som man kan stå under helt trygg. Noen ganger må man starte generatorer for å få lys i stolpene, og det kan skape noen veldig intense øyeblikk når man står og prøver å få lys i stolpen med mange stjålne etter seg.

Kontrollen sitter for det meste perfekt, utenom noen ikke fullt så morsomme kjøresekvenser hvor bilen føles ganske stiv. Kjøringen er ikke like intens som resten av spillet, men noen ganger er det jo ganske fint å være trygg bak rattet på en bil til en forandring. Når det kommer til grafikk når «Alan Wake» nesten helt til topps. Selv om mesteparten av spillet foregår i mørket er det vakkert og herlig, lyseffektene er veldig realistiske og skaper en flott atmosfære. Her er det ingenting å sette fingeren på, og det samme gjelder lyden.

Spillet er temmelig lineært, selv om det er mulighet for litt utforskning er det ikke mulig å gå langt. Det lønner seg derimot å se litt i diverse kriker og kroker, for man vet aldri hva man kan finne, enda en manuskriptside eller en flaregun kommer jo alltid godt med. Man kan også finne kaffekanner rundt omkring, jeg vet ikke helt om de gjør noe men jeg tror at de bare er samlegjenstander. Egentlig gjør det ikke noe at «Alan Wake» er ganske lineært, for det er ikke et spill hvor man har lyst til å bruke lang tid på utforskning. Man vil helst fortsette med historien, for ikke å nevne hvor skummelt det kan være å vandre vekk fra stien når man går alene i skogen om natten...

Når det kommer til gjenspillingsverdi er det alltids mulig å spille gjennom på nytt for å finne kaffekanner og prøve å skaffe noen achievements, eller å bryne seg på de vanskeligere vanskelighetsgradene. Men det er ikke noen stor grunn for å spille gjennom det på nytt, og i tillegg er spillet en tanke kort. Det tar rundt 10-12 timer å fullføre det. Det kunne selvfølgelig vært litt lengre, men jeg skal ikke klage, 10 timer er en ok lengde for et slikt spill.

Remedy har gjort det igjen, de har lagd et usedvanlig bra spill, men det har sine svakheter. Historien er for det meste velskrevet og bra, ikke verdens mest originale historie, men den holder mål. Men jeg var litt sint når jeg ikke fikk et ordentlig svar på alle spørsmålene, mange ble svart men det dukket også opp mange nye. Jeg vet at det kommer flere episoder, men når man kjøper et spill skal man ikke måtte vente på DLC for å få en ordentlig slutt. Utviklere skal aldri forberede et spill på DLC så mye at man føler at spillet ikke er helt ferdig. Jeg opplevde også et par merkelige bugs, plutselig kom det f.eks en fiende gjennom taket i en bygning, og han satt seg fast i lufta. Også har jeg lest i noen anmeldelser at spillet har for lite scener som sitter med deg etter at du har fullført spillet. For noe tull sier nå jeg! Det er mange scener og øyeblikk som er heftige og ligger høyt på listen over de beste øyeblikkene i spill noensinne.
«Alan Wake» kunne nådd en sekser hvis historien ikke hadde tapt seg litt på slutten og hvis slutten hadde knyttet sammen spillet litt bedre enn den gjør. Allikevel er det et kjempebra spill som burde prøves hvis du har xbox 360 og har lyst på et skummelt og nervepirrende spill, som samtidig er actionfylt og har en god historie.

+ Flott grafikk, Herlige lyseffekter, Et innovativt kampsystem som skaper minneverdige kamper, Historien blir fortalt på en effektiv måte.

- Litt kort, Lite gjenspillingsverdi, Historien taper seg mot slutten og lar veldig mye forbli ubesvart.

Medlemsanmeldelser8