Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Den Ville Vesten er ikke død rent ennå

I 2004 ga Rockstar San Diego ut Westernspillet Red Dead Revolver. Spillet hadde lovende ideer og stort potensial, men ble dårlig utført som resulterte i at den aldri ble en storslager. Nå, seks år senere, forsøker utvikleren seg en gang til med den superambisiøse oppfølgeren. Red Dead Redemption er, som sin forløper et skytespill som tar plass i Den Ville Vesten, men det er så veldig mye mer enn det, og er et friskt pust i Western-sjangeren.

En fredløs sin forsoning

Handlingen tar plass på grensestatene ved Mexico i 1911 og den Ville Vesten er i ferd med å dø ut. Du setter deg i rollen som John Marston, en tidligere fredløs bandemedlem som har lagt den kriminelle karrieren bak seg. Dessverre er det ikke så enkelt, og føderale agenter truer med å skade familien til Marston hvis han ikke følger deres ordre. Uheldigvis for Marston og heldigvis for spilleren blir han nødt til å børste støvet av revolveren og jakte ned hans tidligere venner. Historien i Red Dead Redemption er følelsesfylt og engasjerende. Og selv med en motiverende og dyp historie som vil holde på deg i flere timer, er spillet langt i fra ferdig når du har spilt gjennom historien.

Den Ville Vesten lever i beste velgående

Det første du vil legge merke til idet du går av toget i støvlene til John Marston, er hvor vakkert det er, men dette er bare en brøkdel av hva som vil komme. Spillet foregår i tredjepersons perspektiv som betyr at man ser personen man styrer. I løpet av John Marstons lange og spenningsfylte jakt på sin tidligere bande, vil man komme over utallige hendelser fra dueller til hestetemming. Hvis man overtaler seg selv til å ta en pause fra hovedhistorien, noe en burde gjøre, lønner det seg ettersom du da får tid til å utforske og granske den ville vesten uten press. Det er nå Red Dead Redemption virkelig skinner. Med en uhyre stor, sjarmerende og levende verden fengsler spillet deg og gir en trang til å ri mot horisonten uten et mål. På vei hjem fra en vellykket jakt ser man kanskje en mann stoppe for å ta seg en tissepause bak en stein, eller en postvogn bli angrepet, hvor man kan velge å redde vogna eller ikke. I himmelen svever det kanskje en ørn eller to og en rolig gitarsolo som bakgrunnsmusikk er ingrediensene til en perfekt western stemning. Det kan virke som trivielle ting alt som nettopp ble nevnt, men det er akkurat det som gjør det hele så bra, alle småtingene kombinert disker opp med en gjennomført og ekte følelse! Stemningen i Red Dead Redemption er på topp, uten tvil.
Men den Ville Vesten har navnet "Vill" for en grunn, og en må kunne mestre både skytevåpen, lasso og hest for å komme seg helskinnet fra en by til den neste. I ditt forsvar for landeveisrøvere, kriminelle gjenger og ville dyr har du et utbredt arsenal, fra Buffalo rifler til den klassiske seksløperen. I tillegg til dynamitt, kniv og skytevåpen har du en spesiell evne som heter "Dead Eye". Med Dead Eye kan du, så lenge du spart opp nok, sakke ned tiden og markere hvor på kroppen du vil skyte din fiende. Dette gir deg følelsen av å være en vaskeekte Western-stjerne om enn ikke litt feigt til tider. Med presise kontroller som er lette å mestre er Red Dead Redemption barnemat for erfarne spillere av sjangeren, sleng inn et overhjelpsomt siktesystem og det kan bli litt i enkleste laget. Spillet lider også av enkelte bugs, men ikke nok til å ødelegge stemningen. Menyen, som egentlig ikke har så mye betydning, fortjener imidlertid å bli nevnt, med sin oversiktlige layout og ekstremt stemningsfylte rødfarge. En fryd for øyet.
Red Dead Redemption sin holdbarhet er særdeles lang. Med sine mange sideoppdrag og uendelige tilfeldige hendelser, fra kidnapping og nattevaktsjobber i byen, til avhengighetsdannende kortspill og butikktyverier. Red Dead Redemption tilbyr timer på timer på timer med underholdning og moro i den Ville Vesten. Og dette er bare enspillerdelen.

Del vesten med resten av verden

Opp til 16 spillere kan herje og skape kaos i grensestatene og Mexico over nett samtidig. Ikke nok med at det finnes nok av minispill som "Mexican Standoff" og "Grab the bag". Man har hele området fra enspillerdelen til rådighet i flerspillerdelen. Hele den enorme, levende verden kan nå oppleves samtidig med 15 andre spillere over nettet. En kan også danne en manngard på opp til 10 spillere og gjøre hva enn som man føler for. Skap kaos i byen, jakt ned andre spillere, spill minispill, plyndre bandeskjulesteder. Lista fortsetter i det uendelige. Det er til sammen 50 nivåer en kan oppnå i flerspillerdelen i Red Dead Redemption, og etter hvert som man klatrer høyere på rangstigen låser man opp nye våpen, figurer å spille som og nye hester å ri på. Det kan bli kjedelig å være ensom ulv når man spiller online, men finner man seg et organisert lag kan det bli mange uforglemmelige opplevelser i Red Dead Redemption sin flerspillerdel.

Konklusjon:

Red Dead Redemption er en diamant blant resten av møkka som er Westernspill. Ser du bort i fra et litt for hjelpsomt siktesystem og diverse bugs, sitter du igjen med en fantastisk enspiller og flerspillerdel som vil lokke deg tilbake igjen og igjen for å gjenoppleve den Ville Vesten i all sin prakt.
Uslåelig stemning og atmosfære, lekker grafikk og en dyp historie er en fantastisk miks av hva du trenger for å få et perfekt Westernspill. Og det er det Red Dead Redemption er: Et perfekt Westernspill.
Pluss:
Uovertreffelig stemning, enorm og levende verden, engasjerende historie, lang holdbarhet
Minus: