Final Fantasy XIII

Final Fantasy er endelig tilbake, men lever det trettende spillet i serien opp til de høye forventningene som har blitt satt?

Final Fantasy-serien er uhyre populær. Det er hva man kan kalle et kultfenomen. Det er utgitt mangfoldige filmer og spill av franchisen. Nå er endelig Final Fantasy XIII ute på markedet! Ungint.no har testet det for deg!

Spillet handler om en gruppe på seks mennesker som blir merket av et vesen kalt Fal'Cie. Ved å bli merket er de blitt halvguder, L'Cie, og må fullføre sitt fokus. Hvis en L'Cie mislykkes i å fullføre sitt fokus, vil de bli til fryktelige skapninger, Cie'th, men belønningen for å fullføre fokuset er ikke mye bedre. Hvis man fullfører fokuset blir man transformert til en krystall. En L'Cie er også en fiende av kontinentet Cocoon som henger over Pulse, som er verdenen Final Fantasy XIII foregår i. Hovedpersonene knytter etter hvert bekjentskap til såkalte Eidolons, som er basert på guder fra virkelighetens mytologi, som hjelper dem i kamp når det trengs. Disse seks menneskene som spillet handler om, prøver å finne ut hva sitt fokus er og senere å utføre fokuset sitt. Spillet har en engasjerende og gripende historie, som fortelles med innlevelse. Karakterene er lett å like og de letter på problemene de møter underveis med humor og ironi.

Final Fantasy er et japansk rollespill og fornyer sjangeren med en helt ny spillmekanikk som sitter som et skudd. Kampene krever at du er rask på knappene, men samtidig tenker taktisk. Kampene mot vanlige monstre krever som oftest ikke mye av deg, men selve utfordringen i spillet ligger i de mange bosskampene som fort kan ta mer enn ett forsøk. Dessverre er ikke Final Fantasy åpent i det hele tatt. Maken til lineært spill har jeg aldri prøvd, og dette er det som trekker mest ned på spillet. Å være avsperret til en bane du må gå på og slåss mot monstre er ikke måten jeg vil gjøre det på. Dette hindrer likevel ikke spillet i å klistre meg til skjermen. Selv om det kan være ensformig til tider, er det en fryd og spille når det først virker.

Grafisk er Final Fantasy XIII et mesterverk. Kunst i spillform kan man kalle det. Karakterene ser ut som virkelige animefigurer og det føles ut som å ha en vakker episk kamp i stua. Jeg har tatt meg selv i å skue utover de vakre omgivelsene mens jeg hører på musikken, som er nok en del av mesterstykket. Sangene, designet, fargene og realismen setter en unik stemning. Jeg plystrer på intromelodien som om det var årets sommerhit og gleder meg hver dag til å skru på spillkonsollen min for å besøke det vakre landet Cocoon.

Jeg føler likevel ikke at jeg får tatt del i spillet. Det er ikke jeg som er de heltmodige krigerne på skjermen. Jeg er kun en passiv tilskuer. Det eneste jeg som spiller får bestemme er hvordan laget mitt skal vinne kampene. Resten er opp til dem. Det blir som en vakker animert film, hvor jeg får gå og sloss. Det er ingen samtalevalg med andre karakterer. Det er heller ingen mulighet for og utforske omgivelser nærmere. Det at verdenen i spillet er så ekstremt begrenset som den er gjør at du ikke kan snakke med hvem du vil, se nærmere på den vakre blomsten eller utforske fjellene i horisonten med den flyvende motorsykkelen din. Eneste måten og utforske verdenen rundt deg og dine kumpaner er å lese av en "datalog" som blir hyppig oppdatert gjennom spillet.

Med en innovativ spillmekanikk utfordrer Final Fantasy spilleren til gangs på enkelte punkter i spillet. En grafisk og musikalsk herlighet som dessverre kunne trengt en litt friere og mer åpen verden, men som likevel er svært minneverdig. Selv hadde jeg ikke spesielt høye forventninger til Final Fantasy XIII. Heldigvis innfrir det forventningene mine, samt fleres forventninger, som var mye høyere enn mine. Det innfrir forventningene til mange av de som allerede er fan av spillserien. Og ved neste spill i serien er jeg stolt av å kunne kalle meg en fan selv.

6/10
+ Grafikk og musikk på topp. Herlige karakterer og historie. God og nytenkende spillmekanikk. "Småharry".
- Ensformig og ekstremt lineært. Ingen mulighet til å utforske små detaljer.