Just Cause 2

Har du noensinne ønsket å kjøre en båt ned et fjell? Eller kanskje å hoppe fra et fly til et annet i lufta? Det originale Just Cause ble aldri en fenomenal suksess, men Avalanche Studios er her for å rette opp det. Driter du i et bra plot og stemmeskuespill og bare vil ha det moro med spill er dette et spill du må ha.

Rico Rodriguez er vår helt i spillet, og han befinner seg på øya Panau i Sør-Øst Asia. Historie er ikke noe Just Cause 2 prøver å gjøre bra. Plottet i dette spillet er forferdelig, manuset er verre og stemmeskuespillet må virkelig høres for å vite hvor dårlig det virkelig er. Det er ikke bare av og til, eller med et fåtall av folka i spillet. Alt er forferdelig, og til de grader også. Dette er jo selvfølgelig meningen, og at alt bare er dumt passer spillet ganske bra. De som elsker spill som GTA, eller Mass Effect finner det kanskje ikke så moro, men jeg sitter og gråtler når Rico begynner å snakke.
Rico Rodriguez er med CIA, og han har blitt sendt til øya Panau for å oppspore sjefen sin, Tom Sheldon, og ta ned øyets diktator Baby Panay. Det finnes syv historieoppdrag i spillet, men for å låse opp hva som helst enten det er kjøp av våpen, biler eller arbeid for de tre faksjonene på øya, må du skape kaos. Dette gjøres ved å sprenge alt spillet sier du kan sprenge hvordan du vil, samle på forskjellige ting, eller ta oppdrag. Faksjonene på øya har ofte ting de vil at du skal gjøre for dem, og du kan prøve deg på løp mot klokka i fly, bil eller med fallskjermen din.

Det første du merker med en gang du får frie tøyler i Panau er hvor stort det er. Å komme seg fra en side til annen i det raskeste flyet kan ta oppimot ti minutter. Panau har flere forskjellige områder. Ørken, tett jungel, snødekte fjelltopper, flere øyer, oljerigger og et svært hav er alle ting Panau har. Å komme seg fra sted til sted er lett med flyplasser og militærbaser med helikopter spredt rundt om på øya. Veiene på land er fylt med biler som er forskjellige avhengig av hvor du er. Ørkenen har litt flere trucker og byen har mange raske biler og limosiner. Hvis du ikke vil komme deg fra sted til sted selv, åpnes muligheten for Extraction ganske tidlig, men du kan bare dra til steder du allerede har vært innom.

Men spillverdenen er ikke helt tom. Overalt i Panau er det byer som har flere ting som kan sprenges og samles på. Å komme seg til 100% tar praktisk talt flere uker. Du får mest ut av Just Cause 2 ved å gå rundt i verden, men siden det er obligatorisk å sprenge ting og drepe folk føles det noen ganger som litt for mye. Etter at du har spilt deg gjennom den relativt korte storyen kommer du sikkert tilbake til Just Cause 2 noen ganger fordi det er så mye å gjøre.

Å komme seg fra sted til sted selv med kan også bli litt komplisert. Panau er fylt med småbyer, militærbaser, militærhavner og ledere i militæret som må drepes. Militæret i spillet er kanskje litt for strenge med deg. Å slå inn i en av bilene deres er en grei unnskyldning for å prøve å drepe deg, men å ødelegge en lyktestolpe på veien er å ta litt i. Det finnes flere typer kjøretøy i Just Cause 2. Biler, båter, motorsykler, fly og helikopter er det du kommer til å kjøre. Fra en Black Market dealer får du kjøpt spesielle kjøretøy, som er litt dumt. Å kunne kjøpe alt ville vært en stor fordel. Du får også kjøpe alt det du trenger av våpen, om du har låst dem opp ved å skape kaos. Du kan også finne oppgraderinger rundt om i verden som kan brukes for å gi våpen et større magasin, mer skade o.l. Eller til biler, som gjør dem raskere har bedre armor osv.

Just Cause 2 serverer opp ganske vanlige våpen. Du kan til alle tider ha to typer granater, to små gevær, pistoler, SMG avsagde hagler, sånne ting og et tungt våpen. Disse varierer fra maskingevær til bazookaer. Disse våpnene er gode på å dele ut moralske lærepenger, men ingen kommer til å få like mye bruk som grapple-hooken din. Du kan svinge på bakken og raskt ta ut fallskjermen for å komme deg unna raskt, eller så har den en okså nyttig annen bruk. Ved å bruke den på objekter kan du binde hva som helst på Panau og binde det til noe annet. En flyvende båt? En flyvende mann? En person bundet til baksiden av en bil i toppfart? Dette er noen av de mange tingenedu kan gjøre. Det er ikke mye annet som er like bra som å nappe til en bil som jager deg, binde den i et hus og se hvordan den eksploderer i tusen biter.

Just Cause 2 scorer veldig høyt grafisk med selve verdenen. Panau er et imponerende sted, som er fylt til randen med ting. Ganske detaljerte ting også. Dessverre finnes det også problemer her. Draw-in av objekter er veldig treigt, og lys fra bygninger er ser direkte forferdelig ut. Eksplosjoner er et pluss, og resultatene av lek med grappling-hooken din er også bra ganske godt animert selv om det kanskje er litt rart noen ganger. En person som henger bak et svært fly ville ikke gjort at flyet hadde problemer med å lette? Grafikken er ikke et stort minus ved spillet, men å gjøre en bedre jobb hadde ikke vært så vanskelig. Just Cause 2 har også en tendens til å bli ganske hakkete når du begynner å gå på rampage i byen. Eller på et sted hvor det er mange fiender og ting blir sprengt overalt.

Når det kommer til «lyd» delen av anmeldelsen min, er dette litt vanskelig. Setter du dette spillet inn i «seriøse spill» katerogien så blir det ummidelbart 1/10. Du vet fra første stund at Avalanche Studios ikke har prøvd å gjøre stemmeskuespill eller manus «bra.» Alt er bare til å le av. Amerikanere, svensker, japanaere, russere og kinesere finnes alle i spillet og å peke ut noe som er bra er utrolig vanskelig. Stemmer er det ikke mye av, men når du blir jagd av militæret og de driver og roper ut ting som høres ut som språket fra «The Sims» spillene. Manuset er den ekte stjernen her. De mange linjene du bare må le av i dette spillet er overalt. Har du spilt demoen, med Bolo Santosi, så har du mye verre ting i vente.
Musikken er ikke verst, men du kommer fort til å bli sliten av musikken som spillet under lastetidene.

Om du liker Just Cause 2 avhenger av en ting. Spillet du spill for å ha en dyp involverende historie, et bra manus og flere ting som dette bør du unngå Just Cause 2 som om det er et spill med verdens dårligste manus og stemmeskuespill. For de som spiller spill for å ha det moro og le litt er dette spillet nærmest perfekt. Det er massevis å gjøre og du har det alltid morsomt. Jeg ville anbefalt demoen og hvis du ikke finner det i det minste litt moro styr unna! Personlig elsker jeg Just Cause 2, men det er ikke perfekt.Det er masse småfeil her, men ingen av dem ødelegger spillet veldig. Alle av feilene er bare med på å dra ned et av de morsomste spillene dette året til en 9/10.

Grafikk: Øya er nydelig, men det er flere problemer her. I'm looking at you draw-in. 8/10
Lyd: Stemmeskuespillet er latterlig, men utrolig moro. Minus for den dumme loadingmusikken. 8/10
Gameplay: Kontrollen er litt vanskelig i starten, men den virker bra til slutt. Masse moro å finne på med fysikken. 9/10