Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII

Dirge of Cerberus forteller historien til en av de mer interessante karakterene fra Final Fantasy 7, men er spillet noe mer enn det typiske tredjeperson pang-pang spillet? Les videre og finn ut.

Når et spill blir utgitt under navnet til ett av verdens mest kjente spillserier, ja da er det vanskelig å ikke ha skyhøye forventninger til spillet. Dirge of Cerberus er et godt eksempel på akkurat dette. Her tar man på seg rollen som Vincent Valentine fra Final Fantasy 7 i et tredjepersons skytespill. Det at rollespillkonseptet har blitt byttet ut med skyting i tredjeperson vil nok helt sikkert føre til skuffelse hos mange fans av Final Fantasy 7. Men det er fortsatt et snev av karakterbygging å spore i dette spillet. Vincent opparbeider seg erfaringspoeng gjennom spillets gang, og disse poengene kan byttes i Gil, som er valutaen i spillet, eller man kan bruke poengene på forbedringer i ferdighetene til Vincent. Det føles ikke så veldig dypt, men det er en fin ballanse i om man burde bruke poengene sine på Vincents ferdigheter, eller om man burde bytte dem i Gil.

Vincent er utstyrt med sin trofaste pistol fra begynnelsen. Etter hvert som man jobber seg fram i spillet så får Vincent fatt på 2 nye våpen, noe som jeg synes er litt knabert. Disse våpnene kan man modifisere på en rekke forskjellige måter. Alt fra forskjellige lengder på løpet, kikkertsikte, vektreduksjon, forskjellige magier til utsmykking som forandrer på Vincents ferdigheter. Og de forskjellige modifikasjonene man kan gjøre merkes godt i spillet, og man kommer til å måtte benytte seg av en rekke forskjellige oppsett i løpet av spillets gang.

Jeg synes spillet virker noe tregt og keitete til å begynne med. Spillet har mye flott "full motion video" og der hopper og spretter Vincent omkring som den villeste akrobat, men når man kommer i gang med spillet så er bevegelesene til Vincent svært redusert. Man kan utføre et hopp med et ekstra hopp i løse luften, et såkalt dobbelthopp, men det var ikke mye jeg trengte det gjennom spillets gang. Og når man skal snu på seg og se seg rundt så går det litt i tregeste laget. Dette er heldigvis mulig å forandre på i menyen. Der kan man bare stille opp følsomheten på kontrollene. Det vil i det minste føre til at spillet føles litt kjappere. Noe det i utgangspunktet burde vært etter min mening. Litt kjappere, og litt mer akrobatikk. Da tenker jeg på andre ps2 titler som feks prince of persia.

Musikken i dette spillet er veldig anonym! Det er ikke så veldig mye jeg forbinder med Final Fantasy 7, og på et punkt fikk jeg sterke Poirot-asosiasjoner av det noe merkelige musikkvalget for akkurat den delen av spillet. Det passet ikke inn på noen måte siden det var en del med forholdsvis mye action. Stemmene er godt gjennomført til alle de kjente karakterene man støter på gjennom spille. De blir gitt liv av de samme personene som gav dem stemmer i filmen Advent Children, merk da at dette er de Amerikanske stemmene. Selv om de er godt utført, så mener ikke jeg at alle stemmene passer, jeg har nok sett Advent Children for mye på Japansk.

Jeg synes spillet gjengir Final Fantasy 7 verdnen på en fin måte. Det ser bra ut, men bakgrunnene mangler kanskje litt liv og røre. De stedene som jeg har besøkt i Final Fantasy 7 kjente jeg igjen umiddelbart i Dirge of Cerberus, og mimringen lot ikke vente på seg. Karakterene er godt animerte og utstråler den sjarmen og til tider humoren man finner igjen i Final Fantasy 7.

Historien til Vincent, som jeg mener blir hovedtyngdepunktet i dette spillet, er med på tette noen små hull for dem som er opptatt av historien gjennom final Fantasy 7. Den er også veldig god om man ikke har spilt noe Final Fantasy spill tidligere, men den belønner utvilsomt fans best. Men om man ikke har noe til overs for japansk fantasy / kjærlighets historie, så kan og vil dette spillet bli i drøyeste laget. Dette er Final Fantasy ut til fingerspissene historiemessig!

Dette spillet koste jeg meg med, tross i dets mangler og skavanker, men det er fordi jeg er en fan og jeg synes det var gøy med en oppfrisking på historien. Spillet har en gjenspillingsverdi i form av saker og ting man kan samle og låse opp, men jeg følte at det holdt med den ene runden denne gang.

Karakterer

Grafikk - 7/10

Lyd - 7/10