Battlefield: Bad Company 2

Skrevet av: IamFerb   2010-09-13

Krig i spill har blitt svært normalt, men krig mellom spill er kanskje ikke like vanlig. Utvikler Dice sa selv at de med Bad Company 2 nok en gang skal definere sjangeren, som et direkte angrep mot erkefienden, Modern Warfare 2. Om de har fullført dette, eller om Bad Company 2 skuffer, kan du lese om videre!

I spillets kampanjedel møter vi nok en gang karene fra kompani B; sersjant Samuel Redford, Terrance Sweetwater, George Haggard Junior og ikke minst deg, gjennom Preston Marlowe. Det Dice også denne gangen gjør så riktig er å levere troverdige karakterer, som har følelser, humor og redsel, servert med stort sett godt stemmeskuespill, god grafikk og fine animasjoner. Jeg må innrømme at jeg begynner å bli smålig lei av å spille som gigantiske muskebunter, uten noen form for følelser og humor, og derfor er det så ubeskrivelig deilig å menge seg blant de litt mindre staute karene fra Bad Company.

De fire musketerer.

Disse elskbare kompanjongene vil du stort sett følge gjennom hele kampanjen, i tykt og tynt. Du vil spille gjennom mange interessante og engasjerende oppdrag, som tar deg til alt fra iskalde og snødekte fjelltopper i nåtid, til østlige regnskoger under andre verdenskrig, i en herlig balanse mellom kaotiske, og mer rolige sekvenser. Selve historien er ikke den mest originale, ved at den omhandler en strid mellom USA og Russland, og at et masseødeleggelsesvåpen er inne i bildet. I tillegg kan man ofte spore vinklinger mange minutter i forkant, men tross dette greide den allikevel å trigge meg mer enn den nokså døve historien fra Modern Warfare 2.

Men hva hadde Battlefield vært uten flerspillerdelen, som serien definerte i årevis. Bad Company 2 er selvfølgelig intet unntak, og jeg vil gå så langt som å si at dette er et Multiplayer-spill, med en historiedel på rundt 10 timer som en bonus. Så jeg skal derfor vinkle det som gjelder både for en- og flerspillerdelen, men med størst fokus på sistnevnte.

La meg starte med det kanskje mest sentrale; selve skytingen. Uansett hvilke våpen du bærer, alt fra pistol til maskingevær, føles alle, uten unntak, helt suverene og stort sett meget godt balanserte! Lyden er skreddersydd for hvert enkelt våpen, og oppfører seg annerledes ut ifra omgivelsene rundt; skog eller bart, inne eller ute og så videre. Også det visuelle er helt fantastisk, og måten din bærbare drapsmaskin oppfører seg på er 100 prosent troverdig, og bidrar til å gi deg en våpenfølelse langt bedre enn det meste fra samme sjanger, også Modern Warfare 2. Spesielt må jeg hedre snikskytter-riflene i spillet, som gjør at du virkelig føler deg som en ekte snikskyter, der du gjemmer deg langt unna den mest intense slagmarken, og sikter inn like over hodet på ditt neste offer tusenvis av meter unna deg. Pang, 60 poeng!

Dynamisk slagmark, litt som i den derre virkeligheten...

Også når det kommer til det grafiske viser dette spillet virkelig muskler, og noen av synene du vil oppleve her vil du ikke finne i noe annet spill på markedet. Hus som blir jevnet med jorden bare få meter foran deg. En stakkars snikskytter som løper for livet vekk fra en skog som er utsatt for et bombeangrep. Når gigantiske sammenstøt gjør hele slagmarken om til ett stort kaos, med stridsvogner, helikoptre, granater, skuddvekslinger og stort sett det du kan forvente på en slagmark, da lever du deg virkelig inn i spillet, ikke bare fordi det føles troverdig; det ser også meget troverdig ut. Dessverre rammes spesielt flerspillerdelen av noen stygge grafiske uheldigheter, men det aller meste av det du ser på slagmarken ser slående stilig ut!

I motsetning til enspillerdelen, hvor du plukker opp et av de totalt 30 våpnene, og dermed har det lagret hver gang du kommer over et forsyningspunkt, har du i flerspilldelen fire spillbare klasser. Vi snakker varierte klasser, som hver byr på sine egne taktikker, våpen og egenskaper som vil hjelpe deg og dine venner i kampen om seieren. Disse fire klassene kan du bytte frem og tilbake som du vil under en kamp, såfremt du er død. Du kan også underveis bytte våpen og "perks" innad i hver klasse, som er enkelte fordeler du får på slagmarken, innad i hver klasse midt under den mest intense krigingen, noe jeg ofte savner i slike spill.

Kjøretøy er selvfølgelig også med denne gangen, og selv om de som er med føles like gode som det meste annet i spillet, kunne det gjerne ha vært enda flere, og mer variasjon mellom dem. Det er også litt synd at det ikke er en opplæringsdel, for noen av kjøretøyene krever ganske mye trening for å mestres, og da er det kanskje best at du er alene. Jeg hinter da spesielt til de ofte tilsynelatende berusede personene som skal kjøre helikopter. - Ikke et vakkert syn!

4 mot 12, feige lag? Nei, egentlig ikke.

Tidene hvor du kun hadde moduser som "Alle mot alle" og "Ta flagget" er (heldigvis) over, og Bad Company 2 server nok en gang noen perler av noen moduser. Selv om det ikke er i nærheten av så mange som i Modern Warfare 2, så er de i alle fall meget godt gjennomtenkte og balanserte, og kartene det hele vil brake løs på er intet mindre enn fantastiske å krige på. Du har, sett bort fra tilleggspakker, fire moduser, hvor du stort sett får det du forventer å få i et Battlefield-spill, deriblant det erketypiske "Conquest-moduset", men også en form for "Team Deathmatch" som overrasket meg svært positivt. Det er kalt "Squad Deatmatch", hvor det er fire lag som kriger mot hverandre. Målet er å nå 50 drap først, og dette byr på overraksende mye variasjon og samarbeid. Her kan et lag med passe gode spillere slå et lag med svært gode spillere, så lenge de samarbeider godt nok. Et meget friskt pust til serien, som i likhet med Destruction 2.0 vil følge serien langt tid fremover!

Så totalt sett har vi med et uvanlig godt spill å gjøre her. Det meste man i grunn kan trekke ned på er enten små faktorer som faktisk ikke har så mye med kjernen av Battlefield å gjøre, eller noe jeg savner som hadde gjort opplevelsen enda bedre. Konkurransen mellom dette og Modern Warfare 2 vil nok fortsette en stund til, noe undertegnede ser på som fullstendig idiotisk. Vi har med to spill som begge troner den samme sjangeren, men som samtidig er svært forskjellige, og gode på hver sine måter!

Om det nyeste tilskuddet i Battlefield-franchisen definerer sjangeren eller ikke, er opp til hver enkelt, men det hersker liten tvil om at dette er det beste spillet i serien så langt, på konsoll. Enspillerdelen er ikke verdt særlig mye i seg selv, men kombinert med en av de heftigste flerspillermulighetene der ute, er dette spillet verdt hver enste krone du investerer i det! Dette er et unormalt godt spill!

Medlemsanmeldelser14
Samlet karakter: 8.5/10
1