Mafia II

Mafia 2 var ett spill som jeg ikke hadde tenkt noe spesielt over før jeg begynte å spille demoen. Jeg ble med en gang positivt overrasket. Jeg hadde ikke spilt originalen, men jeg bestemte meg for å gi spillet en sjanse og jeg kan ikke si annet enn at jeg er glad jeg tok det valget. Nesten med en gang du setter disken i konsollen ( eller pc-en ) blir du møtt av en god følelse av 50-tallet.

Åpningsskjermen utfolder seg foran deg med en utsikt over noen av byens fantastiske bygninger og ikke nok med det, de slenger også på med sakte og rolig orkestermusikk mens du stirrer i det fjerne av byen. Med en gang du starter historien ser vi en litt sliten Vito Scaletta som tenner seg en røyk og som begynner å fortelle ( spilleren ) om sitt liv ifra barndommen og til der Vito sitter nå. Du får vite at familien flyttet fra Sicilia til Amerika da Vito var liten. Man får se klipp av Vito og veksten hans mens han forteller. Dette pågår helt til han gjør noe kriminelt med en av spillet hovedfigurer "Joe". Vito blir rekrutert til hæren ( under den andre verdenskrig ) og det er da spilleren endelig kan ta kontroll over han.

Spilleren begynner å ta kontrollen over Vito i hjembyen hans Sicilia. I 3 sekunder er det rolig før helvete bryter løs og du og din tropp må drepe alle kommunistene. Det ender med fred og etter 2 år blir Vito sendt hjem til Amerika etter ett skuddsår. Det er da selve handlingen begynner.

Grafikken i spillet er ganske bra. Den virker tam i starten fordi det er vinter, men ettersom årene går og det blir sommer, kommer det grønne gresset og solen skinner. Det er da grafikken og den gode miljøfølelsen trår til. Oppdragende er varierende og spennende. Ting går jo selvfølgelig aldri som de skal, men det gjør jo ikke oss så mye. Gameplayen i spillet er bra, men bilkjøringen er uvant i starten og kan by på problemer under hektiske biljakter.

Man kan spille spillet i Normal, Medium eller Hard vanskelighetsgrad. Jeg spilte på Medium og selv da var det ikke til stor utfordring så det må hver enkelt person finne ut hvilken vanskelighetsgrad de vil spille på. Lyden er utmerket, men hvis du vil utnytte den fullt ut så burde man ha et bra lydanlegg. Når det gjelder nedlastbart innhold så finnes det en offisiell pakke som heter " Jimmy's Vendetta " og en PS3 eksklusiv " The betrayal of Jimmy ".

Dermed er min konklusjon av Mafia 2 det at Mafia 2 er ett must for spillere som er ute etter et action spill med både spenning og dramatikk. Mafia 2 byr på mange timer med god underholdning selv om det er kortere enn det vi ønsket oss. Med god grafikk, story og lyd, ligger mafia 2 godt an til å få noen av årets hederstitler og kanskje den mest etterlengtede tittelen av alle. Det er bare å håpe.

Delkarakterer

Grafikk: 9/10
Lyd: 8/10