Bully: Scholarship Edition

Skrevet av: Noral   2010-09-25

Skolebussen stopper utenfor porten til Bullworth Academy hver morgen, elevene kommer ut fra internatene, mens førsteklassinger og nerder blitt banket opp av sportsidiotene før timene. Jenter har fnist om cheerleading og lekser, og man vet hva slags generell standard det er på kantinedama, og lærerne har sine egne private problemer. Mens jeg trasker rundt på gårdsplassen for å klekke ut enda en idé om hvordan jeg kan få flere under min pisk.

Bully er som mange sier, GTA i en mindre versjon, med skolen som tema. Det er Rockstar som har utviklet spillet, og da forstår man jo at det er der det ligger, men det er også innholdet som gjør at spillet blir med i GTA familien fra min side.

Dette er ett spill du kan spille for å drømme deg tilbake til den gangen du startet på en nye skole, og du kanskje stusset litt over på personene som alltid måtte bølle med andre, eller du ønsket å være litt som han som hadde mest selvtillit utapå kroppen. Men du var kanskje den stille, helt vanlige eleven på skolen? Da kan du få lov til å være en skikkelig bølle, som ingen vil kødde med, bortsett fra bøllene, i Bully.

Jeg ble overrasket over alle småtingene som ga meg følelsen av at dette spillet var skikkelig jobbet med for å plassere deg i skolegården som en realistisk elev, når jeg skatet inn i en jente som mistet lesebøkene sine og ble rimelig sur.

Du spiller som 15 år gamle Jimmy Hopkins som har blitt sendt til Bullworth Academy av sin mor fordi hun skal på bryllupsreise med sin nye elsker i ett helt år. Du blir hentet av kontordama som følger deg inn til rektors kontor, og her blir du introdusert til skolen, dens regler, og hvor mye rektoren misliker deg fra første øyeblikk, siden du er en liten råtass. Du må gå i skoleuniformen på skoleområdet og du skal ikke dytte eller mobbe andre elever. Enkelt og greit, men klarer du å holde deg til reglene?

Du våkner kl 08 hver dag etter å ha gått til sengs, senest 02:00, du har en time å slå ihjel før du skal inn til morgentimen. Timene består av Engelsk, Geografi, Kjemi, Biologi, Gym osv. Her må du bruke dine egne kunnskaper, og jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke klarte "English 1", det er faktisk ikke så lett som man skulle tro. Det faget jeg gjennomførte 100% var kjemi, booyah!

Det var vanskelig for meg å bestemme hvem jeg ville ha på min side av bøllene. Bestemte meg for å bare kødde litt med alle

Du skal ikke bare gå på skolen, du skal også ha en jobb! "Kjedelig!"- tenker du. Men der tar du feil, jobbene er helt greie og folkene du skal hjelpe har mange forskjellige og oppfinnsomme måter du skal løse deres problemer på og det blir brukt alle områdene på skolen og i byen, noe som er ett godt pluss. Du skal snike deg inn på jenteinternatet, hjelpe en nerd med å komme seg til skapet uten å bli bøllet med, ta noen bilder av utro kjærester som bevis, og klippe gresset.

Det som jeg finner morsomt i Bully er at du tar kontroll over skolen, du bekjemper bøllene og gjør de til dine "bitches", du lærer nye triks av en uteligger på skoleområdet og det er virkelig stereotypisk verden du lever i. Det er mange småting som du kan lete og finne i spillet, og du kan jobbe som postbud, så du tjener penger til å kjøpe deg klær, jeg som ivrig samler prøver alltid å få tak i alt jeg kan, og kunne bruke og velge hva jeg vil. Så dette er ett skikkelig pluss for meg, at jeg kan kle opp gutten min som jeg vil, og i "cut-scenes", så har han på seg klærne jeg har valgt, ingen feil her altså. Mange likheter med GTA overalt.

Jeg lo alltid like godt, og ble skikkelig flau hver gang jeg kom opp i en situasjon der hvor jeg klina med ei skikkelig feit røy.

Grafikk
Spillet er fra 2006, og blitt pusset på for å få HD bilder og diverse, men jeg føler at den ikke er så god som GTA IV, som kom ut i 2008, samme som denne utgaven av Bully.

7 / 10

Lyd
Lyden i Bully er preget av den litt røffe handlingen, så det er rock og barsk musikk som passer godt inn. Men det kan bli litt mye "loop", men jeg hengte meg ikke så mye opp i musikken.

8 / 10

Spillbarhet
Det er simpelt oppsett på kontrolleren, men det er ganske vanskelig å få personen til å gjøre nøyaktig det du vil. Å sykle og skate er noe som er litt irriterende, når man krasjer i det meste. Men det funker jo like greit som i GTA.

8 / 10

Holdbarhet
Det er ingen måler som viser om du er snill eller slem, men du kan havne opp i mange forskjellige situasjoner, og du kan være super-bølle eller spille igjennom spillet på en ordentlig måte. Men du har lyst til å sette deg ned for å spille dette spillet, men spørs hvor mye du gidder å gjennomføre om du starter på nytt.

7 / 10

Konklusjon
Bully har blitt ett kult-spill, og det er ett virkelig godt spill, men jeg synes det var alt for enkelt og innimellom noe kronglete. Masser av timer som du kan bruke på å banke opp sleskene med balltrær, og mange samleobjekter. Du har ett fotokamera, en sprayboks, sprettert og mange andre gjenstander som holder deg gående i denne lille byen.

Film
Her er en link til 2 min med gameplay fra spillet. Filmet av meg, og lyden kan være litt bøgga.

YouTube Link