Battlefield 1943

Skrevet av: Flush   2010-09-28

Battlefield 1943 er en slags miniversjon av tidligere Battlefield spill, og er en storsatsning for de nedlastbare spillenes framtid. Har spillet klart å leve opp til sitt mål på den nye spillfronten?

Battlefield 1943 er et førstepersons skytespill, slik som tidligere spill i serien. Fokuset er rettet mot online og er derfor kun laget for nettspilling med opp til 24 spillere. Det har kommet ut i nedlastbar form grunnet dets minimale innhold i forhold til dagens spill, men som er stort for sitt område, nemlig nettkjøp.

Spillet tar sted under 2.verdenskrig, noe som tittelen sier i seg selv om du så er historisk orientert nok. Det er snakk om krigen for Stillehavet mellom Amerika og Japan som foregikk på en rekke øyer samt i lufta. Blant flere av de øyene er tre av dem spillbare, men minimert i forhold til deres virkelige størrelse. Til tross for det, har de de samme formene og steder sånn som Mount Suribachi hvor det ikoniske bilde av da amerikanerne heiste flagget sitt ble tatt. Wake Island, Guadalcanal og Iwo Jima er øyene det gjelder pluss en ekstra bane - The Coral Sea som er luftkrig med kun fly langs en rekke fjell i havet.

Historien i spillet blir kun fortalt på lasteskjermen mens du venter på å få spilt. Dersom man synes det er lite info er man nødt til å undersøke det nærmere selv.

Når man omsider får kommet seg inn på en online match, noe som kan være vrient ettersom at serverne til EA games tidvis ikke virker så bra, blir man automatisk satt inn på et lag. Enten USMC, United States Marine Corps som er USA og IJN, Imperial Japanese Navy som igjen er Japan. Der vil det fort bemerkes at det er kun tre forskjellige klasser å velge mellom hvor de på hvert lag bærer våpen av samme slag per klasse, men av forskjellige merker. Samtidig har det blitt ordnet slik at man har evig med ammunisjon. Man må lade våpnene sine, men man trenger ikke å løpe desperat rundt i krigssonen for å finne flere kuler som trengs for å pepre ned fiender. Eller plukke opp nye våpensett fra andre klasser noe som kan være praktisk fra tid til annen.

Først ut kommer marineinfanteristene som bringer med seg de lettere maskingeværene, RPG eller mest kjent som bazooka i de fleste kretser og såklart granater. Maskingeværene har et høyt rekyl så det er temmelig lurt å sitte på huk når man skyter. Da holder man seg mer stødig. Det er også fult mulig å styre sikte ned for å treffe mest på ønsket sted. Ingenting er vel som å ha med seg et skrujern i samme slengen, hvor praktisk er ikke det i krig? Den blir flittig brukt for å reparere kjøretøyene og for å slå i hjel fiender. Det trengs kun et slag for å ta fienden, men det er virkelig en stor utfordring å treffe dem. Det er i seg selv lettere å plafre løs med kuler mot dine motstandere i stedet.

Riflemenn derimot sier i seg selv hva de har, nemlig en rifle og faktisk samme type på hvert lag - en M1 Garand. Den mest typiske og et av de mest brukte riflene under krigen og litt senere tid etter. Og ellers har de med seg riflegranater som festes på enden av løpet på geværet for så å skytes. De går et langt stykke unna og er mer effektive enn vanlige håndgranater som man også har et par av. For nærkamp er det en bajonett som merkelig nok popper opp på sekundet når du skifter til slåvåpenet. Altså, den kommer på enden av rifla helt ut av det fjerne.

Sist ut av klassene er det snikskytteren. Som anerkjent har alltid snikskyttere med seg en rifle med langdistanse sikte på. For nærkamp er man forberedt med en pistol og om man kommer enda nærmere har man en bajonett som holdes i hånda i stedet for å være festet på geværet. Snikskytteren er også bæreren av de kraftigste eksplosivene med kontroll eksplosive ladninger. Kun én er nok til å sprenge hvilket som helst kjøretøy, men man må komme nærme for å kunne for å treffe etter som eksplosivene ikke kan kastes så langt. Så fort man har vellykket kastet noen eksplosiver, må man komme seg på avstand og da er det bare å fyre løs.

På det grafiske stadiet ser spillet velpolert ut og godt gjennomarbeidet. Spesielt med tanke på at det er lastet ned, holder det en ny standard for grafikken i nedlastbare spill. Frostbite Engine er grafikkmotoren som brukes og er utviklet av DICE og har blitt brukt i flere Battlefield spill. Det er dog med på å tillate at omgivelsene kan ødelegges til de grader og animasjonene i spillet fungerer perfekt. Om du så skulle se en fiende løpe inn i et hus kan du ta den kjappe veien, spreng opp veggen og vandre inn. Bunkerne er en annen ting. De kan overhode ikke ødelegges. Det eneste man kan gjøre er å kaste granater eller avfyre andre eksplosiver inn, eller å storme inn som en gal person. Animasjonene er ikke helt på plass på alle punkter der. Når man kjører bil og ser i tredjeperson vil man oppdage at armbevegelsene er stive og at du knapt beveger armene. Ser man i førsteperson i bilen i stedet, ser man ikke hendene, men rattet beveger seg likevel. Det er vært sånn i tidligere Battlefield spill, men det er vel på tide å hoppe hakket videre for å øke realismen? Animasjonene når man skifter våpen ser bare helt unaturlige ut. Det er bra at man får skiftet våpen fort, men de kunne laget en animasjon som kunne virket mer troverdig. Ellers om man ser bort fra nevnte animasjoner, er alt slik det bør være. Det involver alt fra karakterbevegelser, kjøretøy bevegelser og eksplosjoner i flere sammenhenger.

Lyden i spillet har blitt godt kombinert og alt låter slik som det skal. Motorer, våpen, eksplosjoner og roping kommer slik som man forventer. Avstanden har også mye å si. Jo nærmere du er, desto høyere blir det. Om du er på avstand blir det lavere og den effekten er utrolig godt satt opp. Hvis man skulle få et fly like over seg hører du det komme nærmere. Lyden blir høyere og kontrollen vibrerer, så flyr det forbi og lyden blir mindre igjen. Og vibrasjonen går gradvis vekk sammen med lyden. Selv radioen i bilene låter som et eldre orkester i tillegg til at signalene er skurrete. Akkurat slik det bør være på en stillehavs øy. Det kan noen få ganger hende at det dukker opp en bug som gjør at lyden forsvinner når du skyter. Det trekker selvsagt opplevelsen litt ned, men heldigvis er det ikke ofte.

Online delen er alt spillet handler om. Det er kun den klassiske spilltypen conquest mode som er i bruk om man ser bort i fra flykamp opplegget på The Coral Sea. På conquest mode er det om å ta over baser ved heise opp sitt eget flagg og det er fem slike baser. Ved å ta over baser, mottar man poeng og kommer nærmere seieren. Man får også poeng for å skyte ned fiender og ødelegge kjøretøy som er i bruk av en. Om du ikke skyter de avgjørende kulene mot en fiende, men har du skadet vedkommende vil du få hjelpepoeng.

Når det kommer til kjøretøyene som har blitt nevnt en del ganger, er det tre forskjellige å velge mellom. Det er en versjon for hvert lag, så det blir teknisk sett seks stykker. I utgangspunktet er det biler, tankser og fly. Alle er lette å manøvrere og de har alle sine fordeler. Bilen er kjapp og har et skytestativ med en MG40 bak på. Det er også plass til en ekstra passasjer som sitter i sidesetet og skyter med sitt eget våpen. Tanksen er treg, men skyter med kanon og maskingevær. På toppen er det enda et skytestativ. Flyene kommer godt i bruk. Du får et kjapt overblikk i lufta om situasjonen nede og det er bare å sette i gang med å skyte mot dem. Eller så er det alltid mulighet for å slippe ut et par flybomber. For å treffe med dem må man være god til å beregne hvor omtrent de lander.

Det finnes på en måte en siste form for kjøretøy, luftartilleriet. På hver bane er det en bunker som er aktiv med med noen minutters mellomgang etter bruk. Fra de kan man tilkalle bombefly som du selv styrer mot øya og bestemmer når bombene slippes. De rydder effektivt mye plass, og de skader ikke lagkamerater. Drap på lagkamerater har blitt fjernet siden det har vært et stort problem i tidligere Battlefield spill.

I det totale er dette et spill som virkelig er verdt å ta en titt på. Det inneholder hva som forventes av et Battlefield spill og lager en ny standard for kommende spill som er nedlastbare. Det som ønskes i et 2.verdenskrigsspill følger med. Fire baner kan føre til at virker likt til tider, men det er alltid mange nye opplevelser som venter. Og mulighetene for hva som skjer er utallige, det er opp til en hver person og gjøre for seg en annen type opplevelse i spillverdenen.

+: God krigsstemning, flott grafikk og enkle kontroller.

-: Servere som ikk alltid virker like bra, de noe stive animasjonene og den eventuelle lyd bug'en.

Grafikk: 8/10