Enslaved: Odyssey to the West

Skrevet av: ad0132   2010-10-10

Enslaved: Odyssey to the west
Enslaved tar deg med på en reise gjennom et ødelagt New York, men er den lange reisen verdt turen?

Se for deg at du er en muskuløs, akrobatisk slåsskjempe som bor i villmarken. Uten en bekymring i verden. Du er Monkey. Men plutselig kommer drapsroboter og tar deg til fange. Deretter våkner du opp i en kapsel i et styrtende slaveskip, 10 000 meter opp i lufta. Da skjønner du at du må rømme! Monkey klarer det heldigvis og når den siste fluktkapselen. Uheldigvis sitter det en jente inni den som utskyter den med Monkey på utsiden. Monkey klamrer seg fast og klarer seg, men når de treffer bakken besvimer han. Når han våkner sitter jenta og ser på han. Hun forteller at hun heter Trip og har festet et slavebånd på Monkey. Det vil si at hun kan skade han, og hvis Tripps hjerte slutter å slå dør Monkey. Dermed blir Monkey tvunget til å gjøre som Trip sier. Heldigvis er Trip en grei jente som bare vil ha hjelp til å reise hjem til familien sin. Dette er lettere sagt enn gjort, og dermed er et nytt radarpar skapt og en ny fantastisk reise begynner.

Enslaved inneholder fire hovedelementer: Kamp, plattforming, gåteløsning og filmsekvenser. Her skal jeg si litt om alle sammen.
Monkey er lett den mest akrobatiske spillhelten noensinne. Nathan Drake og den Persiske prinsen kan ta seg en bolle! Mye av grunnen er at Monkey alltid hopper riktig. Hvis du vil hoppe fra en plattform til en annen kan du banne på at Monkey klarer det. Dette betyr at Monkey bare kan hoppe dit han skal. Selv om dette kan høres negativt ut, så åpner det virkelig muligheter for utviklerne. Hvis Monkey hopper langt kan det hende han så vidt får tak og haler seg opp. Dette suppleres med spennende og varierende kameravinkler. Dessuten er ikke faren å hoppe feil, men å hoppe raskt nok. Det hender rett som det er at steiner eller trapper som Monkey griper tak i løsner. Alle disse faktoren gjør at plattform- delen ikke er særlig utfordrende, men til gjengjeld både ser kult ut og kjennes tilfredsstillende.

Enslaved er ikke fullt av gåter, men de som er, er en sann fryd å løse. Som oftest må Monkey bruke akrobatikken til å utløse mekanismer, ofte i riktig rekkefølge.

Kampene i Enslaved låner flere elementer fra både God of war og Batman: Arkham asylum, samtidig som de føles originale og vellagde. Kameraet er ofte tett på Monkey, og det er takedowns som er i skate film som i Batman. Men Enslaved har utviklet et eget gameplay. Monkey bruker staven sin på roboter som kommer for nært. Monkey kan bruke to hovedangrep: Raske angrep og sterke angrep. Men det er flere underangrep. En av disse er et slag mann må lade opp, dette gjør mechs midlertidig svekket og knuser skjold. Men i tillegg lærer Monkey seg andre egenskaper. Han kan for eksempel rive av maskinpistolen til en robot etter å ha skadet den tilstrekkelig. Dette gjøres ved å rive den av armen, skyte roboten i hodet, og vips du har en maskingønner!
Monkey kan også bruke staven som et skytevåpen hvis han har ammo. Da skyter staven en energistråle som kan skade og paralysere mechs.

Historien og filmsekvensene i Enslaved er vellaget og noe av det jeg likte best med spillet. Dialogen mellom Trip og Monkey er troverdig og utviklerne har gjort en fantastisk jobb med å utforme karakterene. Selv om karakterene ikke er like sterke og menneskelige som i Heavy Rain, er det ikke langt fra.

Men det jeg liker best med Enslaved er samarbeidet mellom Monkey og Trip. Selv om du først kan tro at Trip bare er en byrde oppdager du snart at hun er en livsviktig hjelp for Monkey. Trip kan lage holografiske avledninger, slik får Monkey en sjanse til å ta dekning og snike seg nærmere. Hun kan også helbrede Monkey, noe som til tider kan redde deg fra en sikker død. Skanningen må også nevnes, ofte når du kommer til et nytt område skanner Trip det for fiender og nyttige ting. Og selv om Trip ikke er noe slåsskjempe kan hun bruke en EMP stråle for å paralysere roboter. Alt i alt føles det ikke som om du passer på Trip, men som om dere samarbeider gjennom hele spillet.

Ninja Theory har også gjort en superb jobb med å bygge opp sekvenser. Det er det samme om du slåss mot en gigantisk mech-hund, svever gjennom en hinderløpe på den kule skyen din, eller om du bemanner kanonen på en båt.

Men det finnes selvfølgelig trøbbel i paradis, Enslaved har nemlig et par problemer. Det første er at det inneholder noen Bugs i filmsekvensene, noe som var litt dumt siden historien og dialogen er så sterk. Det var også et par ganger jeg måtte laste inn det forrige sjekkpunktet fordi jeg ikke hadde gjort akkurat som jeg skulle. Det beste eksempelet på det er i et oppdrag der du skal vri en kran, hvis du hopper ned fra plattformen før du har vridd kranen akkurat riktig kommer du ikke opp igjen fordi kranen er skrudd feil vei. Kameraet var også litt ekkelt da jeg skulle lade opp slag for å knuse skjoldene til mechs. Dette har ikke noen stor betydning, men kan være litt småirriterende.
Hva holdbarheten angår blir svaret litt blandet. Enslaved er ikke et særlig langt spill, det varer i ca 10 timer, og er fordelt på 14 kapitler. Men hvis du vil samle alle maskene, kjøpe alle oppdrageringene og låse opp alle achivmentsene vil nok Enslaved oppta mye av tiden din. Jeg tror også jeg kommer til å spille flere av enkelt kapitlene igjen.

DOM
+ Veldig bra Grafikk, fantastisk design, fengslende historie, morsomme kamper, kul akrobatikk, flere geniale sekvenser, du føler noe for karakterene, veldig originalt

- Tidvis litt kronglete kampkamera, et par bugs, litt lite utfordring i plattformdelen.

Alt i alt er Enslaved et av årets beste action spill. Og hvis du ser etter noe nytt og friskt bør du kjøpe dette! Jeg vill lett anbefale det til alle som liker actionspill, plattformspill eller spill med en sterk historie, fantastiske karakterer og fengslende dialog. Jeg vil dog fraråde dette til alle hardcore sandkasse spillerne, siden Enslaved ikke er særlig fritt. Men ikke la de små problemene, eller den lille friheten lure dere! Dette er en fantastisk spillopplevelse.
Er reisen verdt det? Ja, absolutt.
9/10

1