Medal of Honor

Tja... hvor skal jeg starte? Medal of Honor hadde kanskje den mest uheldige lanseringsdatoen gjennom tidene. Rett etter Reach og rett før Black Ops! Men dette hindrer det fortsatt ikke i å være et fantastisk spill? Etter blandet kritikk på nettet og i diverse magasiner vil jeg si at bare et fåtall av dem er virkelig gode og presise. Det er synd, for dette er virkelig en perle av et actionspill!

Året er 2002- Taliban og Al'Qaida har et godt fotfeste og grep om Afghanistan. I den etterhvert svært så kjente kampen mot terror, har U.S. Navy Seal og U.S. Rangers et halvkvalt grep om situasjonen. Det er ikke lenger nok med vanlig kanonføde. Tier 1 operatives og Tier 1 Wolfpack kalles inn.
Gjennom spillets campaign følger vi «Rabbit», en del av Tier 1 operatives gruppen, en liten håndplukket gruppe spesial soldater som gjør oppdrag i skyggene. Undercover. Vi får også lov til å spille som cp. Adams, en U.S. Ranger soldat som er på feil sted til feil tid, samt «Deuce», medlem av Tier 1 Wolfpack. Uten å røpe for mye, har historien flere twister og vendinger som holder spillet interessant hele veien. La oss bare si at det er en ganske trist slutt. Man burde kanskje ta historien og realismen som spillet utgir seg for å inneha med en klype salt. Jeg tviler på at dette spillet representerer hvordan virkelige soldater tenker, men det er jo tross alt et spill?

«Danger Close har valgt å ta i bruk et mer realistisk CNN nyhetsreportasje perspektiv. Det skal være som å se en film fra et hjelmkamra på LiveLeaks eller Youtube.» Intervju med Danger Close storyboard designer, VG. Skeptisk. Det hele virker litt overdramatisert, men er fortsatt ikke en heltehistorie på lik linje med MW2, så den følger noen realistiske premisser.

Gameplay-messig er dette en merkelig kakebit. Singleplayer og multiplayer- delen føles totalt forskjellig! Det er til og med blitt tatt i bruk to forskjellige grafikkmotorer (Unreal Engine 3 og Frostbite.) Singleplayeren har minimalt med HUD, og er i det hele mer minimalistisk. Dette kler den «realistiske» approachen som Danger Close prøvde å tilnærme seg. Kontrollen er stram, og spillet fungerer i det hele tatt som man forventer. Våpen ser og fungerer litt annerledes på multiplayer og singleplayer, grafikken, kontrollen og ikke minst følelsen av spillet er annerledes. Dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men viser tydelig at det er to forskjellige utviklere som har laget hver sin del av spillet.

Grafikken og lyden er et helt kapittel for seg selv. I og med at spillet kjører på to forskjellige grafikkmotorer, er dette litt vanskelig å si noe om. Designmessig er det en viss forskjellig mellom de to modusene, men begge ser bra ut. Spesielt singleplayeren gir deg en skikkelig god følelse av å faktisk være til stede i Afghanistan. Grafikken er skarp på begge grafikkmotorene, men har litt framerate problemer ved lagringspunkter i campaigndelen. Ellers kjører det helt plettfritt. Jeg vil derimot anbefale å kjøpe spillet til PC om du kan, fordi grafikken briljerer virkelig på denne plattformen, selv om konsollversjonen ikke er til å forakte.
Lyden i spillet er en av de beste tingene med det. Du hører alle drønn og brak over de forskjellige områdene og våpen tordner kraftig og tungt, akkurat slik de skal gjøre. Om du har et 7.1 surround headset eller anlegg, vil jeg nesten anbefale å kjøpe spillet bare av den grunn. De eneste spillene jeg kan komme på å sammenligne lyden på er Battlefield: Bad Company 2, og Killzone 2, slik at du får en slags pekepinn på hvor lyden ligger ann.

Alt i alt er dette en solid utgivelse. Multiplayeren er vanedannende og mindre frustrerende enn MW2, men samtidig dyp. Den ligner heller ikke for mye på BF:BC2, selv om enkelte har kritisert Dice for å «stjele» fra BF:BC2. Hvordan kan man stjele fra sitt eget spill?
Singleplayeren er episk og storslagen, men samtidig spennende og veldig annerledes enn mye skyteaction du får på markedet i dag.

+ Fantastisk lyd, grafikk og frenetisk og hektisk campaign. Vanedannende og dyp multiplayer av Dice. Historien.

- Noen få framerate problemer ved enkelte punkter i campaign delen på konsoll.