Tekken 6

Mange ser på Tekken som en serie som aldri slutter. Melken strømmer på som et EA-sports spill, og vil ikke slutte. Blir melka sur, når det kommer til sekseren i serien? Jeg har slått, sparket og knust japanske karakterer i ''Tekken 6''.

Spillet er langt i fra formellt og pent når det kommer til historien. Som i forgjengeren ''Tekken 5'' så kjører de hele historien inn i en kjedelig og ubehagelig spillestil. Med andre ord så er det Scenario Campaign. Hele poenget er å gå fra den ene siden av banen til den andre og gi motstanderene dine ''Den irske rose''. Poenget med denne tredimensjonelle spillestilen er at du skal føle litt mer frihet og at atmosfæren skal treffe deg som en neve i ansiktet. Dette er vel ikke noe produsentene klarer. siden hele historien blir at du skal ha kameraet hengende over hodet og styre med upresise kontroller. Det hele vil føles uferdig og langt fra det du ville håpet på.

Historien i Scenario Campaign går ut på at du skal være din favorittkarakter og skal vandre på jakt etter Devil Jin, Jin og Heihatchi. Hver eneste bane er det forskjellige miljø, motstandere og bosser som skal ødelegges. Dette er vel egentlig det eneste. Poenget bak historien er ikke akkurat det dypeste du kan finne innenfor spill, noe som egentlig er litt synd, ved tanke på det geniale plottet som er i de andre spillene.

Grafikken derimot er ikke noe å klage på. Du vil oppleve en god porsjon med den formidable gammeldagse Tekken-grafikk, noe som betyr harde animeanimasjoner, pluss en haug med krydder, som eksplosjoner og blinkende lys. Det er hva Tekken spiller på. Du skal være komfortabel, slippe unødvendige grafiske bugs, pluss at man skal ihvertfall ha følelsen av å ha kontroll over din egen lille spirrevipp.

Gameplay er svært splittet. Utføringen av Scenario Campaign mode er langt i fra postiv, og jeg ville likt at denne spillemodusen ikke var så utrolig sentral. Det er utrolig irriterende at hele spillet heller over på akkurat denne funksjonen, før var det at man skulle kjempe seg igjennom ulike motstandere igjennom ni eller ti baner, for å så bruke en annen spiller og gjøre det samme. Dette går fremdeles an, men spillet relaterer svært lite til denne modusen.

Nostalgi i gameplayet er noe jeg får oppleve i små doser, men er langt i fra forgjengeren ''Tekken 5''. Når jeg bruker dette uttrykket så mener jeg at hele spillet mangler litt av den essensielle stilen som alle de andre spillene har, kontrollene er forandret, med unntak av knappekombinasjoner. Jeg, som er en stor fan av serien har spilt alle spillene i rekke og rad, og kjenner at dette spillet mangler... sjel. Det er litt vanskelig å forklare, men spillet har virkelig ikke den sjelen som de forrige hadde. Jeg tror at mye kommer av at Scenario Campaign er så sentral.

Lyden er noe som alltid har vært et godt element i seriens historie. Sangene og banene har aldri passet så godt sammen, og jeg tror Namco prøver å få deg til å føle deg i nostalgiens hjemland når du spiller mot en venn eller en annen motstander. I Scenario Campaign er musikken temmelig brilliant og spiller en viktig rolle, når man har lyst på litt mer futt og fart i det ensporede løp av baner.

Stemmeskuespillet er vel litt vanskelig å klage på når hele spillet går under et temmelig vrient språk, nærmere sagt japansk. Jeg må si at noen karakterer har litt vel mørk stemme i forhold til hvordan de ser ut. En liten japansk mann med litt femi hårfrisyre og et morsk blikk har en sykelig mørk stemme at det føles som om det kommer en hard en fra venstre.

Holdbarheten er nokså god, men har egentlig en smålig snål oppbygning. Den er vel som gameplayet, svært splittet i en positiv og en negativ del. Den positive er uten tvil de tidligere nostalgiske affærene som gjør at det blir ekstremt gøy å spille ''gamle'' Tekken, noe som igjen går på en unik holdbarhet som kun Konami klarer å snekre sammen.

Den negative siden er dessverre preget av den idiotiske funksjonen Scenario Campaign. Som sagt - så er den veldig ensporet, noe som gjør at helhets inntrykket mitt av hele spillet blir trukket lavere ned enn til Lucifer, han selv. Det er egentlig bare å innse det, Namco, modusen var en gigantisk flopp helt siden den ble introdusert i forgjengeren ''Tekken 5''

Onlinen er dessverre den største akilleshælen i hele spillet. Alle serverne er veldig ustabile og man vil oppleve at alt vil føles ekstremt ensporet. Jeg fikk erfare at karakterene hadde mye ulikt nivå. En karakter ville poppe opp gang på gang, denne personen var Alice, som da er altfor god. Dette tyder da på dårlig regulering av karakterer. Dette gjør også onlinen litt mer ustabil og lite koordinert.

Alt i alt er ''Tekken 6'' et middelmodig spill. Det har fler negative sider enn positive, noe som kommer av at Scenario Campaign ødelegger mye av flyten til spillet. Jeg tror spillet ville dratt seg opp to karakterer hvis det ikke var for at denne funksjonen er såpass sentral. Jeg må si meg skuffet over Namco sitt verk. Dette burde de ha klart mye bedre!

Grafikk: 8/10 - Et ord; nostalgi.

Lyd: 7/10 - veldig mye bra, men kunne ha vært noe mer variert og bedre stemmeskuespill.

Gameplay: 5/10 - Mye ålreit, men Scenario Campaign ødelegger mye!