Fallout: New Vegas

Syndenes by forandrer seg aldri:

Du våkner opp med tidenes største migrene. Etter å ha blitt bedratt og etterlatt for å dø i den utilgivelige Mojave ørkenen har du blitt funnet og helbredet av en vennlig robot og en snill doktor. Etter en rask rekognosering av hvem du er, er det klart for hevn. Mellom deg og den som bedro deg er det riktignok en uendelig ørken, syndenes by og mange forskjellige fraksjoner som kjemper om kontroll over dette helvetet på jord. Velkommen til New Vegas.

En kamp mellom fraksjoner

Det er gått fire år etter hendelsene i Washington DC og fokuset er flyttet fra østkysten til ørkenområdet rundt Nevada. Det er likevel så å si ingenting som er knyttet til den forrige historien og man kan trygt begynne å spille dette uten å skjønne hva Fallout 3 dreide seg om. Faktisk er det en fordel siden det er mye gøyere å begynne på et historiemessig blankt ark når du setter i gang.
Området som spillet foregår i er nemlig et ettertraktet område for mange forskjellige organisasjoner. Midt i distriktet ligger nemlig Hoover demningen, en fortsatt fungerende demning som produserer nesten all behovet for strøm vestkysten. For å sikre seg strømforbruket sendte Den nye California republikken inn sine styrker for å sikre stabilitet i området.
Det var et svært lite populært trekk. I sør truer nemlig en mektig slave bande med å kaste ut republikkens soldater. Disse mennene som går under navnet legionen ledes av den maktsyke og onde Ceasar som heller vil se demningen ødelagt enn at den skal falle i fiendenes hender. Bland dette sammen med noen gale etterkommere fra en bunker med artilleri og luftkraft, noen mongolinspirerte banditthorder og ikke minst stålets brorskap, så har du et overfylt glass som bare venter på den siste dråpen for å renne over, og den dråpen er deg.

Et virkelig rollespill.

Etter å ha spilt dette spillet i noen timer, skjønner du raskt at dette er det Obsidian Entertainment og ikke Bethesda som har laget. Førstnevnte har noen skikkelige tungvektere bak seg, som Neverwinter Nights 2, SW:KOTOR 2 og ikke minst det relativt nye Alpha Protocol.
New Vegas er nemlig et rollespill i mye større grad enn hva Fallout 3 var. Den største positive endringer jeg opplevde i dette spillet var nemlig hvor mye som faktisk kunne bli gjort bare ved hjelp av å ha godt ordforråd. De grusomme turene gjennom store "dungeons" områder kan nesten helt unngås ved hjelp av de rette replikkene, noe som er helt herlig og en deilig endring fra forgjengeren. Et eksempel på dette er når du skal hjelpe en gammel kjent organisasjon med å finne tre speidere rundt om i verden.
Du kan enten gå rundt og traske i timevis etter dem, siden de er spredt gjennom nesten alle fire hjørner, eller så kan du hjelpe en sjalu og ambisiøs nestkommanderende med å ta over som leder. Noe som kun krever at du får tak i fellende bevis på de eksterne PC-ene en halv meter unna deg. Dette sparer deg timevis med kjedelig repetivt arbeid og viser hvordan rollespill skal være.
For et rollespill er det. Jeg kan rundt regne at det må være minst tre ganger så mange aktive NPC i spillet som det var i Fallout 3, og det er minst dobbelt så mange byer. I tillegg har man fjernet og lagt til mange andre elementer som oppfordrer deg til å satse på å være en spesifikk karakter.

Grønt byttet ut med oransje

La oss ta det første først. Spillet utseendemessig er bygget opp på samme måte som sin forgjenger, og den mest vesentlige endringen finnes i den grunnleggende fargen. Den er nå fjernet fra grønt over til oransje. All tekst og alle menyer er nå overfylt med oransje, og den passer perfekt til den ørken settingen som spillet er lagt inn i. I tillegg er det nå mer bruk for de ferdighetene du vil prioritere. Avhengig av situasjonen du er kommet i vil forskjellige ferdigheter hjelpe deg. F.eks jeg opplevde at mine medisinkunnskaper ikke holdt til å fjerne en svulst fra en viktig persons hjerne, da personen døde på operasjonsbordet ville alle vaktene drepe meg, men takket være mine store språkkunnskaper klarte jeg å overbevise dem om at det var et uhell og kunne gå der uskadd. Slike situasjoner er det tusenvis av i området og alle er like morsomme å prøve seg frem på.
V.A.T.S systemet er også tilbake i New Vegas og fungerer nøyaktig på samme måtte som i forgjengeren, bare at denne gang må man også tenke på at enkelte fiender har panserrustning på seg, noe som krever mye mer ammunisjon for effektivt ødelegge dem. Du har også muligheten til å skape veldig mye mer i New Vegas. I tillegg til det kjente verkstedsbordet hvor du kan skape våpen, er det nå både leirbål hvor du kan lage urter og medisiner, og et våpenbord hvor du kan smelle sammen forskjellige typer kuler, alle med sine egne egenskaper. For å understreke et allerede sagt poeng, så er dette et mye mer rollespill inspirert en Fallout 3.

For the republic!!!

Jeg skal være ærlig. Jeg elsket dette spillet. Det var alt jeg ville at et slikt spill skulle være, og settingen er så lik western perioden at man kunne like gjerne ha puttet Red dead redemption i spillet. Rundt halvveis i spillet må du ta et valg om hvilken fraksjon du skal støtte for herredømme rundt New Vegas, og mitt valg var enkelt. Jeg støttet de eneste som støttet demokrati og orden, nemlig New California Republic. Gjennom hele spillet får du nemlig en følelse av at orden og samfunnet gjenskapes og du faktisk bidrar med å skape trygghet blant de mange innbyggere i landet.
For det begynner virkelig å bli en sivilisasjon rundt omkring deg. Takket være en mystisk herremann ved navn Mr House slapp nemlig Nevada unna de mange atombombene for to hundre år siden og dermed er man ikke plaget av radioaktivitet i så stor grad. Det betyr at man kan svømme og drikke og gå rundt uten å frykte de store dosene med stor R.

Bigger is better

New Vegas har mer av alt. Det er over dobbelt så mange oppdrag i spillet og cirka over 200 unike steder å besøke. Det har også innført større grad av variasjon i oppdragene sine og valgene dine får større konsekvenser for spillet. Tom for flaskekorker dro jeg for å rane enn tilfeldig person midt i ørkenen. Det endte med at jeg ble oppdaget og jeg måtte ta meg av sinte vakter. Da jeg drepte en av dem kom det opp med store bokstaver at et oppdrag var ikke mulig å fullføre lenger på grunn av at denne personen var død. Det er slike ting som gjør at New Vegas er så mye bedre enn Fallout 3. Spillet er nådeløst i all sin vakkerhet.
Har du spilt Elder Scrolls 4 og Fallout 3, vet du hvordan grafikken her er. De har ikke brukt særlig mye tid på å oppdatere grafikkmotoren til dagens muligheter og teknologi, men ærlig talt må jeg si at det spiller ingen rolle. Grafikken passer perfekt til stemningen som historien prøver å fortolke, og man føler aldri at man spiller et utdatert spill.

Bugs og glitch

Spillet er ikke perfekt, men utifra de mange anmeldelse jeg har lest så er det merkelig hvor mye fokus de mange små feilene har fått. I løpet av den ca 20 timer lange spilletiden jeg har brukt på spillet har jeg opplevd tre småfeil. Den ene var at lade skjermen aldri sluttet da jeg skulle inn i New Vegas første gang, den andre var at den ene soldaten som jeg hadde med meg falt i et hull i bakken og kom seg ikke opp, og den siste var at jeg ikke klarte å plukke opp en gjenstand som lå på bakken. Ikke akkurat de store feilene, og noe som garantert blir fikset i neste patch oppdatering.
Selv om smaken er som baken, så kan jeg aldri tenke meg at det er mange som ikke liker dette spillet. New Vegas er nemlig perfekt balansert i henhold til hvordan du vil spille. Vil du være en diplomat så kan du snakke deg til status og ære, vil du være en bad-ass Rambo kan du skyte deg gjennom alt og alle. Når du i tillegg kan velge mellom tre fraksjoner i spillet har du gjenspillingsverdi fram til 2012. (og da ender verden uansett ;)

Et perfekt valg for den kresne

Jeg pleier aldri å være raus med karakterene til spill som ikke fortjener det og jeg er skuffet over den milde karakteren New Vegas har fått enkelte steder, fordi dette spillet fortjener toppkarakter. Den er bedre enn sin forgjenger på alle mulige måter og den passer for så å si alle type spillere. Om du ikke liker spillet personlig, så er det kanskje ikke fordi det passet til deg men fordi du valgte en spillestil som du egentlig ikke liker. Så i stedet for å klage på selve spillet, start på nytt og velg en annen måte å være på.

1
2
3