Cryostasis: Sleep of Reason

Cryostasis: Sleep of Reason. Et relativt ukjent spill som ble sluppet til PC i fjor vinter. Spillet fikk ikke særlig mye reklame eller media oppmerksomhet, og det var vel kun de som følger skikkelig med som oppdaget det. Spillet er utviklet av Action Forms og er et action-horror spill som tar oss vekk ifra forlatte slott, øde landsbyer og hjemsøkte hus, og tar oss med opp til det kalle isødet på Nordpolen.

Jeg kom ganske sent over Cryostasis, men da jeg fikk høre om det ble jeg veldig nysgjerrig så jeg måtte skaffe meg det. Horror spill er alltid velkommen inn til min stue. Bare ikke monstrene. De kan holde seg så mange kontinenter unna meg som mulig. Cryostasis begynner med at du kjører på hundesleden din over et isøde for å undersøke et russiske skip, en såkalt isbryter, som har forliset. Du ankommer skipet og ser at ting har gått virkelig galt ombord. Store vannmengder som har fosset inn og fryst over har nærmest forvandlet skipet til en gigantisk istapp, og mannskapet har også måtte bukke under for kulda. Du navigerer deg gjennom de trange rommene og gangene i skipet, og du ser lik og rester etter mannskapet som kjempet forgjeves mot kulden. Det er heller ikke alt du ser. Etterhvert som du utforsker skipet vil du få såkalte tilbakeblikk til hva som skjedde med mannskapet om bord, og hvorfor de døde. Disse tilbakeblikkene blir også mer sentrale når det viser seg at du kan bruke evnen til å endre forskjellige handlinger til mannskapet ombord rett før de døde. På denne måten kan du komme deg forbi dører, fryste korridorer, og andre hindringer.

Men det å kunne se og endre fortiden er ikke det eneste overnaturlige som skjer om bord. Likene til mannskapet vender tilbake til live igjen, og du er, som i alle slike tilfeller, på toppen av deres «topp ti ting vi vil knuse skallen på» liste. Dermed må du kjempe for å overleve, og her er det nevene dine som tilbyr den beste hjelpen. Til tross for at kamp er en del av spillet, så er første del av spillet mest fokusert på å løse gåter og utforske skipet, og de våpnene du først finner er til nærkamp. Faktisk så får du ikke tak i et skytevåpen før lenger inn i spillet, og det er her gameplayet snur fra å være et spill med gåter og mysterier, til et spill med skyting og action. Dette er kanskje spillet største svakhet; kampene mangler variasjon og kan være ganske så ensformige i lengden, fiendene føles helt like og den eneste store forskjellen er at de tåler mer.

Spillet byr også på noen interessante elementer. Det er nemlig livsviktig å holde seg varm! Jo mer du beveger deg rundt i de nedfryste rommene ombord, jo mer faller kroppstemperaturen din og du må finne en varmekilde til å varme deg med. Disse varmekildene kan være alt fra en lampe, en motor som står og suser, eller et bål. Det å holde varmen er også den eneste måten å gjenvinne tapt liv, så det er viktig at du bruker hver anledning til å holde deg varm. Må innrømme at det å kunne gjenvinne helsen fra, la oss si, en øks i brystkassa, bare ved å stå ved en ovn noen sekunder mangler virkelighets kontakt, men det er uansett et interessant konsept som utnytter de kalde omgivelsene.

Visjonene som sender deg tilbake til fortiden skaper også variasjon. Å se det vanligvis nedfryste skipet slik det en gang var gir en følelse av at man er en helt annen plass, og når man har kontroll over et medlem av mannskapet så har man også nye muligheter til å løse gåter.

Historien i Cryostasis er helt grei, den gir ikke svar på alt, men den holder interessen og gir en god opplevelse. Enkelte ganger kan det gå litt tregt, dette er fordi man i mange tilfeller ender opp med å labbe gjennom korridorer og rom hvor man egentlig ikke oppnår noe, og det føles til tider som om de kun ble lagt med i spillet for å drøye levetiden på spillet.

Visuelt så står Cryostasis sterkt. Snøen og isen er utrolig vellaget og vakker, og det skaper en kald og dyster stemning som ikke tidligere har blitt sett. Vi trenger virkelig flere spill som utspiller seg i vakre snødekkede landskap fylt med is!

Lydeffektene er også godt på plass. Den kalde vinden som blåser, lyden av is som smelter og drypper, og klangen fra dørene som lukker og åpner gir deg den rette følelsen av et forlatt skip som nå lever sitt eget liv.

Konklusjon:

Cryostasis er et vakkert spill i seg selv, og det er bra å se at det tør å prøve seg på noe nytt. Et landskap dekket av snø og is er definitivt noe som kan brukes i fremtidige horror spill. Det er ikke like skummelt og skremmende som andre titler på markedet, men det bringer definitivt frem de kjente følelsene av usikkerhet, til tross for at spillet er litt for avhengig av monstre som hopper fram bak en dør for å skremme. Elementer som temperatur og muligheten til å endre de siste handlingene til allerede døde karakterer gir det hele en frisk pust. Det store minuset er spillet fokus på kamp i den senere delen som får det til å føles mer som et standard FPS spill.

Samlet karakter: 7/10
1
2