Final Fantasy XIII

Helt siden 8-års dagen min har jeg vært en stor Final Fantasy fan. Jeg har vært utrolig dårlig på å fullføre disse spillene, men jeg ble betatt av verdnen. Final Fantasy X er nok det beste, men jeg mener at Final Fantasy XII var det aller beste. Etter seriens nr. 12, gledet jeg meg vilt til nr. 13 i serien. Da det kom ut, falt spenning langt ned, og hatet mot Square Enix startet.

Spillet har en ganske forvirrende men kul åpning, hvor man blir kjent med alle karakterene og spillets merkelige kampsystem. Allered i kapittel 2 finner man fort ut at dette spillet ikke kommer opp til forventningene man har.

Story; 1/10

Dette var tragisk. Etter å ha fulført spillet, ble jeg sjokket over hvor mye som gjensto av historien. Ennå skjønner ikke jeg hva coocoon er, fal'Cie og disse andre l'Cie greiene. Hva var det de ville for noe? Hva hadde alle karakterene med dette å gjøre? Hva i all verden hadde Hope med noe som helst å gjøre?

Gameplay; 2/10

Dette var ikke like tragisk, etter som at man kan se at Square Enix hadde startet opp med en god idé. Det virket som de ikke greide å fullføre dette i det hele tatt. Ja det er satt in en funkjson til å sette sammen kombinasjoner av angrep osv. Men når det går an å få 95% på trophies ved å bare bruke Auto-Attack, så er det noe galt her. Alt man gjøre er å holde spaken forover og trykke x hele tiden. Veldig innholdsrikt og interesant? Neppe. Hva er poenget med kart når det er bare rette linjer hele veien? Og det som er mest irriterende, er at man får full MP og HP etter hver kamp. Helt meningsløst, når et RPG skal være litt utfordrende.

Sound og Musikk; 1/10

Dette var mitt siste håp for spillet; Musikken. Jeg håpet på at det skulle bli litt kule sanger og melodier igjennom spillet i det minste, men jeg tok grundig feil. Masashi Hamauzu har ødelagt det essensielle i Final Fantasy Serien. Main theme og Chocobo theme er jo de to mest kjente spillsangene noen sinne skrevet. Og han måtte ødelegge dem. Lydeffektene var sterkt overdrevet i forhold til hva som skjedde. Når man angriper en finde skal det komme lyd ja og litt overdrevent hører jo med i Final Fantasy. I XIII høres det ut som man tar Final Blow hver gang. Hva er poenget? Det gir ingen ekstase. Ingenting!

Grafikk; 9/10

Det eneste positive om spillet er grafikken, etter som at det er det de har fokusert mest på. Square Enix forbløffer nok en gang med sine fantastiske Graphic Skills. Nydelig skygger og lys. Gjevne farger som åpner hele fantasi verdnen for spillerne. Det var kanskje litt vel mye lys og effekter på kampene, men grafikken er garantert det de har fokusert på.

Konklusjon; 3/10

For å si det enkelt, så er spillet ikke et spill, men en film med meningsløs historie. Grafikken er fantastisk, men alt annet var en stor tragedie. Jeg er veldig spent på om Square Enix greier å klatre opp igjen på Versus XIII, Agito XIII og XV. Final Fantasy XIV ser lovene ut, men kan ikke si noe serlig før det kommer til PS3.

Final Fantasy XIII The Movie!

Samlet karakter: 6.5/10
1