Kingdom Hearts 358/2 Days

I Kingdom Hearts 358/2 Days blir man introdusert for bakgrunnshistorien til den interessante, men mystiske karakteren Roxas, som vi først møtte i Kingdom Hearts 2. 358/2 Days er et godt tilskudd til Kingdom Hearts- serien, ettersom spillet gir deg svar på mange av spørsmålene man blir slengt etter seg i løpet av tiden med 2'ern. Man trenger å spille dette spillet for å forstå handlingens sanne dybde. Jeg kan likeså godt begynne med å fortelle at man spiller fra start til slutt i Roxas sin livshistorie, gjennom oppgangstider og nedgangstider.

Spillet starter med at hovedpersonen og hans beste venn Axel, sitter og mimrer på toppen av The Clock Tower i Twilight Town. Roxas begynner å fortelle historien sin, til så langt tilbake han kan huske noe meningsfylt skjedde, som nærmere bestemt var 248 dager tidligere. Det var denne skjebnesvangre dagen han møtte det nyeste medlemmet av Organization XIII, som dukket opp 7 dager etter ham selv, Number XIV. Hun går også under navnet Xion og foretrekker i starten å være for seg selv. Like etter fortsetter historien med at Roxas begynner å gjøre diverse oppdrag for organisasjonen for å vise sin verd. Alt fra utryddelse av horder bestående av Heartless til slakting av episke bosser i utvalgte Disney verdener blir gjort uten å mukke. Disse oppdragene utføres sjeldent alene, og man er ofte i samarbeid med en av de andre medlemmene i organisasjonen. Slik blir vår hovedperson bedre kjent med både Axel og Xion, og det tar ikke lang tid før de tre knytter et spesielt bånd. De blir en vennegjeng som liker å oppbevare seg ved The Clock Tower i Twilight Town og spiser titt og ofte ispinner sammen. Men en dag begynner Axel å oppføre seg annerledes enn han vanligvis pleier, noe som medfører at han forsvinner fra tid til annen. Han ser det ikke nødvendig å informere vennene sine om hva han bedriver mens han er borte, eller hvorfor han i det hele tatt reiser slik han gjør. Samtidig oppdager Roxas at han blir mer og mer utelatt informasjon om hva som EGENTLIG foregår innad i organisasjonen, hva de står for og hva målet deres er.

Noe som jeg likte godt med spillet var at skaperne ikke valgte å gå for måten man spiller spillet med kort på, som man gjør i Chain of Memories, men heller valgte at kampsystemet skulle være likt til Kingdom Hearts 2. Dette gjør kampene mer actionfylte og smidige, samtidig som det fører til at kampene blir mindre innviklede og klossete.
Når jeg først har nevnt Chain of Memories, vil du sikkert bli positivt overrasket over at historiene mellom disse to spillene flettes sammen ved at handlingsforløpet foregår samtidig med, og ved siden av hendelsene om hverandre. Dette fungerer helt topp, og er med på å tilføre en del av dybden i spillet.
I likhet med god grafikk til et håndholdt spill som ikke akkurat spilles på noe grafikkmonster, må det også nevnes at spillet har et veldig godt stemmeskuespill til å være et DS-spill, noe som gjør det til en fryd å lytte til skuespillernes virkelighetstro stemmer i scenarioene, i tillegg som vi får servert den nostalgiske musikken vi alle kjenner igjen fra tidligere utgivelser.
I tilfelle man skulle bli lei av historiedelen, kan man alltids spille flerspiller sammen med en kamerat som også har en DS med 358/2 Days. Da har man mulighet til å sjekke ut egenskapene til de andre medlemmene i Organization XIII. Om ikke annet er det moro for variasjonens skyld.

Det jeg synes var negativt er hvordan de ulike oppdragene man fikk utdelt hadde en evne til å ligne på tidligere oppdrag man hadde fullført fra før. Det er en effektiv måte å bli litt ensformig på i lengden. Her må det også nevnes at spillet brukte de samme landskapsområdene opptil flere ganger i løpet av historiens gang, noe som sikkert også hadde en medvirkende årsak.
Som vanlig er det noe rusk med kameraet i dette Kingdom Hearts spillet også. Det fører lett til frustrasjon om man skulle være så uheldig å tape en kamp på grunn av at kameraet var for uoversiktlig.

Historiefortellingen i Kingdom Hearts: 358/2 Days har god dybde, og man får følelsen av å bli godt kjent med Roxas. Det samme kan sies om et par av birollene, som viser seg å være viktige nøkkelspillere. "Hvem er jeg?" er det store spørsmålet som gjentar seg i historien, og det må sies med en gang at det er en fryd å følge Roxas gjennom sin åndelige ferd med å lære å forstå hvem han "egentlig" er, og se hvordan han utvikler seg som person utover i spillet.
Spillet har en god balanse mellom det lyse og sprudlende miljøet fra Disney universet, og det mer mørke og alvorlige miljøet fra Final Fantasy serien, som den er så kjent for.

Har man ikke spilt de to foregående spillene til PS2: Kingdom Hearts og Kingdom Hearts 2 (eller i det minste èn av dem) tidligere, er det liten sjanse for at man vil ha noe særlig utbytte av dette spillet, men hvis man derimot har fulgt med på serien vil man ikke bli skuffet! Som alltid: "Godt gjort Square Enix (og Disney)! Dere leverer varen dere lovet oss!"

Egenskaper:

Positivt:
+ Spennende historie og gripende