Little Big Planet

Først syntes jeg at LittleBigPlanet så ut som et ganske barnslig spill. En liten tøydukke som hopper rundt på plattformer kan da ikke være noe for meg... tenkte jeg. Vel, for det første er det mye mer enn det, og for det andre tok jeg grundig feil. For LittleBigPlanet er ikke et barnslig spill, det er et fantastisk spill for alle! Da jeg fikk PS3, oppdaget hvor mange som faktisk spilte spillet. Jeg søkte litt rundt på nettet, og fant ut hvor bra spillet var. Da fant jeg ut at jeg skulle gi spillet en sjanse. Siden den dagen faren min kom hjem og hadde kjøpt LBP for meg, har jeg aldri angret på at jeg har begått meg ut på dette eventyret av et spill!

Underholdende historiebrett

Det hele startet med at jeg hoppa ned i My Pod. Et lite rom som i grunn ser døll kjedelig ut i starten. Den er rett og slett laget av vanlig papp. I midten av poden er det det en svær PS3-kontroller. Det er denne du bruker for å navigere deg rundt i LittleBigPlanet. Jeg trykker på firkant-knappen, og Sackboy (som figuren du spiller kalles) steller seg ved den svære PS3-kontrolleren. Jeg trykker på feltet Historie og da starter jeg med noen hyggelige opplæringsbrett som befinner seg i et sted som heter Hagen, som kanskje ikke så overraskende, befinner seg i en hage. Brettene på dette stedet er korte brett som lærer deg de grunnleggende ferdighetene og kontrollene som du kommer til å trenge videre. Etter de koselige hagebrettene, begynner alvoret, og du starter reisen din gjennom historiebrettene som er spredt utover de fleste kontinentene på jorden. Historiebrettene på LBP er nemlig inspirert av ulike kulturer og landskap på jorden. Når f.eks du kommer gjennom det som skal være India, er banene preget av store templer og andre ting som Indere er kjent for å ha i kulturen deres. Dette synes jeg er en god måte å skape variasjon i spillet på. og dette har Media Molecule gjort på en fabelaktig måte. Det er 8 kapitler i spillet, I de 7 første er det en kurator på hvert sted som hjelper deg gjennom nivåene. Gjennom historien kommer du til å trekke på smilebåndet mange ganger, men et par baner har utfordringer som har tendenser til å frustrere folk til det ytterste. Historiebrettene er utrolig godt designet, og man ser at Media Molecule har virkelig brukt tid på dem. I et spill som LBP synes jeg det ikke er så viktig om det er en bra historie, i og med at brettene er veldig underholdende. Likevel er det en fin, liten historie på LBP som også er lett å forstå.

Mye å finne

På historiebrettene befinner det seg 2 typer bobler, poengbobler og premiebobler. Poengbobler er rett og slett små bobler som du får poeng for å samle inn. Hvis du samler inn mange bobler på kort tid, danner du multiplikatorer, som gjør at du får mer poeng en du vanligvis ville fått. I premiebobler er det ting som materialer, objekter, klistremerker og dekorasjoner. Disse tingene kan du bruke til å lage egne baner (noe jeg skal fortelle mer om senere). Klistremerkene og dekorasjonene du får kan du også bruke på poden din sånn at den ikke ser så døll kjedelig ut lenger. En annen ting du kan få i premieboblene er klesplagg som du kan bruke til å lage dine egne kostymer. Du får også nye farger som du kan farge Sackboyen din med. Med alt dette kan du lage de sprøeste kostymene som du finner i fantasien din. Dette er en meget morsom funksjon, og det er veldig mange typer forskjellige kostymer du kan lage. De du er mest fornøyd med kan du lagre og bruke når du selv ønsker det. I slutten av hver bane steller du deg ved en poengtavle og ser hvor mye poeng du har fått og hvor mye % av alle premiebobler på den eventuelle banen du har fått.

På noen historiebrett befinner deg seg også nøkler. Disse låser opp overlevelsesutfordringer og poengutfordinger. Disse er som små minispill og varer som oftest ikke så lenge. På overlevelsesutfordringer skal du overleve og ta poeng så lenge du kan. Etter hvert blir det vanskeligere og vanskeligere og du må konsentrere deg mer og mer for å overleve. På poengutfordringene skal du komme gjennom en bane på kortest mulig tid å ta poeng. Dette er med andre ord et slags race. På begge modusene er veldig morsomt og prøve å få nye highscores, og de er veldig underholdende.

Lag hva du vil!

LBP er et spill som er helt utrolig nyskapende. Media Molecule har klart å lage en ny spillsjanger med LBP, noe de selv kaller: Play, create, share! Man kan ikke si noe annet enn at LBP lever opp til dette navnet. For det dette spillet handler rett og slett om å spille, skape og dele. For i LittleBigPlanet kan du nemlig lage ditt eget innhold og dele det med resten av verden!

Det er det at du kan lage egne baner som er mest nyskapende og uten tvil spillets høydepunkt. Dette gjør du på My Moon, eller Min Måne på norsk. Når du kommer deg inn hit, er det helt tomt, og det er din oppgave å gjøre det mer innholdsrikt! Det første du bør gjøre når du kommer hit, er å ta alle opplæringsbrettene. Det er nemlig utrolig mange kompliserte innretninger som du bruker for å lage egne baner. Derfor er det lurt å iallefall skjønne disse tingene før du prøver å lage alt det som befinner seg oppe i den sprøe fantasien din. Sammen med alle de tingene du får i premiebobler, får du også saker og ting etter opplæringsbrettene som en slags belønning. Alle tingene du får og finner, lagres i pop-it-menyen. Dette er en supersmart innretning som hjelper deg å holde styr på alle tingene du har skaffet deg. Selv om du lærer om de fleste funksjonene på opplæringsbrettene, kan det være ganske vanskelig å lage en bra bane. Å sette alt sammen å få det til å fungere kan være ganske komplisert, og det kan ta en god stund. Men etterhvert kommer du sannsynligvis til å skjønne mye mer. Det er så klart en stor fordel å være kreativ! Men du må jo heller ikke lage en helt utrolig kul bane, du kan rett og slett eksperimentere med alle slags ting. Å eksperimentere med raketter, brytere og andre dingsebomser er jo kjempegøy det også.

Et massivt nettfelleskap

Når du endelig har blitt ferdig med banen din, må du jo kunne gjøre noe med den! Det du gjerne gjør, er og dele den med resten av verden via det gigantiske nettfelleskapet! Sist gang jeg spilte det her, var det over 3 millioner brett som var publisert på nettfelleskapet (det er mye det!), og det blir bare fler og fler brett som publiseres. Med andre ord, dette er en ustoppelig og massiv strøm med kreative ideer som venter på bli utforsket! Ikke alle brettene er bra, slettes ikke. Noen baner er rett og slett laget for å eksperimentere med alle slags underlige innretninger. Det er jo utrolig gøy å fly rundt på en kjemperask rakett også noen ganger. Noen baner er jo også utrolig dårlige, og noen lager baner bare for å få trophies. Heldigvis trenger du ikke spille dårlige baner uten å vite at de er dårlige. Spillere som har spilt banen før deg har ranket banen på en skala fra 1 til 5, og muligens beskrevet banen med et adjektiv. Eksempler på adjektiv eller merker som de kalles er: Moro, stygt, kunstnerisk etc. Du kan selvfølgelig rate og merke baner du og!

Hva er et nettfelleskap uten multiplayer?

Multiplayeren på LBP fungerer veldig bra. Du kan enten kaste deg inn i et spill med personer du aldri har møtt, eller så kan du så klart spille med venner! De fleste vil nok synes det er morsomst å spille med venner. Man kan spille brett, lage ting sammen, eller rett og slett vise fram de kuleste kostymene dere har til hverandre. Man kan både spille på nett, og i samme rom med flere kontrollere. Man kan være opp til 4 stykker som spiller sammen. Dette synes jeg verken er for mange eller for lite. Enkelte premiebobler på historiebrettene kan man bare få ved å gjøre samarbeidsoppgaver med et visst antall spillere. Dette er nok best å gjøre med venner, slik at du ikke havner med en komplett idiot som bare ødelegger. Det eneste minuset på onlinen (og forsåvidt på hele spillet) er at noen ganger når spillerne allerede har kommet godt i gang med en bane, og du bare kan se på før de er ferdige, kan det hakke en del.

Gameplayet fungerer som en perle

LittleBigPlanet er et plattformspill, og det er veldig enkelt å skjønne hva gameplayet dreier seg om. Når du styrer Sackboy gjennom alle slags landskap handler rett og slett om en del hopping og løping. En annen ting du kan gjøre på LBP er også å gripe fatt i ting. Men du kan ikke gripe i alt slags ting. Det sier vel seg selv at du ikke kan ta tak i stein og metall for å så henge der så lenge du måtte ønske det. Det du kan gripe i er som oftest tekstiler og svampaktige materialer. I og med alt gameplayet er ganske simpelt, er det ikke særlig kompliserte kontroller heller. Det er veldig få kontroller, og de sitter så og si rett etter du har lært dem. Det er ikke mer enn 3 knapper du kommer til å bruke mye, hvis man ser bort ifra den analoge spaken.

Behagelig musikk, god grafikk og knallbra lyd!

Mange spill har problemer med at det er alt for irriterende musikk. I LBP er det musikk som er laget av gode musikere, og er rett og slett behagelig å høre på. Om det er irriterende avhenger egentlig av musikksmak. Jeg som helfrelst metal-fan finner egentlig ikke noen sanger som passer min smak. Men det er i det minste en musikk som ikke irriterer deg pga mye repetisjon osv. Grafikken på dette spillet er fantastisk. Du kan til og med redigere hvor mørkt det skal være og hvilke fargenyanser som skal brukes i banen din. Når du til og med kan redigere deler av grafikken, er det ikke mye å klage på her. Lyden fungerer også veldig bra. Det er et tonn av lyder du kan bruke på banene dine, og det er veldig variert utvalg. Lydene på dette spillet er det rett og slett god kvalitet på. Det er også god lyd på musikken.

Alt i alt

Dette er et helt utrolig spill. Hvis du har ps3, så kjøp det for guds skyld! Dette er et spill som hver eneste ps3-spiller bør gi en sjanse. Hvis du lengter etter et spill med frihet til å gjøre hva du vil og vise verden fantasien din er dette høyt anbefalt...eller det er det nesten uansett. Så alle kreative hjerner uti der, løp og kjøp!

Medlemsanmeldelser32
Samlet karakter: 9.6/10
1