Fallout 3

Bethesda. Et firma som har hatt suksess med det fantastiske spillet, The Elder Scrolls IV: Oblivion. Et spill som fikk enormt mye ros og vant prisen for Game of the year. I 2008 var Bethesda ute med et nytt rollespill, Fallout 3. I motsetning til Oblivion, som er et spill som foregår i en fantasiverden hvor naturen og landskapet kan minne om det vi har i verden i dag, foregår Fallout 3 i en dyster og postapokalyptisk verden full av atmosfære...

Historien er bare starten (Fare for spoilere)

I 2077 ble hele verden ødelagt av atombomber på et par timer. Stormaktene var i stor konflikt, og til slutt var verden ødelagt. At alt ble ødelagt betyr dermed sagt ikke at alt liv forsvant. Noen mennesker fikk lokalisert seg i såkalte vaults. Tiden gikk, og mennesker i vaultene måtte ut fordi det oppsto problemer eller rett og slett fordi de ikke klarte det lenger inne i de klaustrofobiske bunkerne. Til slutt var det bare en bebodd vault igjen; Vault 101. Det er her du blir født...

Når du blir født, står det noen mennesker foran deg, en av dem er faren din. Rett etter at du har blitt født, spør faren din seg selv hvordan du vil se ut som en voksen person. Da dukker det opp en skjerm, og nå for du bestemme hvordan du skal se ut. Årene går, og til 10årsdagen din får du en Pip-boy3000. Denne lille greia som kan minne om en klokke, kommer du til å trenge videre i spillet. Det er denne greia du holder styr på det meste som stats, forskjellige ting du har fått og quester. Etter du har fått Pip-boyen går du lenger ned i vaultet og faren din og en venn av han lærer deg om V.A.T.S (Vault-Automated-Targeting-System). Dette er et system som gir kampsystemet et stort løft. Det gir deg muligheten til å stoppe tiden, sikte deg inn på målet og velge hvilken kroppsdel du skal skyte på/av. Det er så klart ikke 100% sikkert at du treffer, det kommer an på hvor kroppsdelen er i dine øyne. Det kan også hjelpe å ha gode stats på den type våpen du bruker, og det er også noen perks som kan hjelpe deg. Du får et luftgevær av faren din og du tester ut systemet på et par muterte biller. Det går et par år til, og som 19åring snus livet ditt på hodet. Faren din har gått ut av vaultet. Vaultens sikkerhetsvakter tror du hadde en finger med i spillet, og er nå etter deg. Heldigvis får du hjelp av en venninne til å rømme. Du kommer deg helskinnet ut, og der står du, foran The Capital Wasteland. Et enormt og farlig sted som er ruinene av Washington D.C. Og om det er en ting som gjelder, er det overlevelse. Nå starter jakten på faren din, og grunnen til at han stakk av...

Det er en spennende og innholdsrik historie på Fallout 3. Man kommer gjennom mange forskjellige steder, og du kommer til å møte mange forskjellige mennesker og sivilisasjoner. Du kommer også til å møte dedikerte organisasjoner som har stor innflytelse på Capital Wasteland. Kankskje du til og med får noen companions med deg for å hjelpe deg i kamp?

Hva er et rollespill uten Side-quests?

Fallout 3 har en lang story-del med mange quester, men ikke nok med det! Dette spillet har også et godt utvalg av side-quests. Disse er veldig varierte. Oppdragene går ut på det meste fra å stoppe to superhelter fra å plage og terrorisere en by med sine kamper, til å hente en fiolin i en gammel vault for en gammel dame. Det er så klart noen quester som er laget etter den gode gamle oppskriften om å drepe noen for en annen. Jeg vil anbefale å starte med historien først, for å skjønne mer av situasjonene i dette enorme området. Men du kan også gi blanke f*** i historien å kaste deg inn i side-questene. Det er utrolig deilig å kunne gjøre dette også, og det er et bevis på hvor mye frihet det er i dette spillet.

Fallout 3, som mange andre RPG-spill, er et spill som påvirkes av dine handlinger. Så til tross for at det er mange bra quester, kommer du sannsynligvis ikke til å få gjort alle på første gjennomspilling. Grunnen til dette er at i mange quester så er det valg du kan ta som har konsekvenser for andre quester. Det er ofte slik at du må velge side, noe som ofte kan være et vanskelig valg og som kan ha konsekvenser. Mange av handlingene du gjør påvirker karmaen din. Det er nemlig et karmasystem I Fallout 3. Du kan være ond, nøytral, og snill. Dette systemet påvirkes mest av questene, men har ingen påvirkning på dem. Det er nemlig ikke sånn at du ikke kan få en quest av en snill fyr, fordi du er ond. Det eneste karmasystemet egentlig påvirker, er hva slags companions du kan ha med deg.

Et enormt wasteland...

The Capital Wasteland er enormt stort, og det er utrolig mange steder å finne. I alt er det noe mellom 100 og 150 steder. Noen steder er til og med hentet fra dagens Washington D.C, sånn som Capitol Building, Washington Monument og det hvite hus. Disse landemerkene ser så klart ikke ut som de gjør idag, og Bethesda har gjort en fabelaktig jobb med å forvandle mektige USAs hovedstad til en by i ruiner. Men det er ikke bare D.C som finnes på kartet. Rundt byen er det et enormt område som er øde og som bare har et par småsteder der det er mennesker. Det er jo egentlig dette som er selve Capital Wasteland. Selv om det er øde er det likevel masse interresante kriker og kroker som man kan utforske i dette området. Under D.C er det også en mørk metro som kan ta mye av æren for den fantastiske atmosfæren. Når du som en ensom person går gjennom den mørke og forlatte metroen og plutselig hører et hves fra en ghoul (en slags zombie) kan det virkelig få det til å fryse nedover ryggen på deg. Sammen med metroen er det mange enorme bygninger og forlatte vaults som gjør atmosfæren helt fantastisk.

Gameplayet

De tidligere Fallout-spillene var turbaserte spill. Fallout 3 er derimot blitt et første/tredjepersons-skytespill. Som i Oblivion kan du nå i Fallout 3 skifte mellom å gå i førsteperson og tredjeperson. I dette spillet er førsteperson helt klart best laget. I tredjeperson ser det f.eks ut som man går rett fram når man ser på beina, når han faktisk går skrått. Dette synes jeg egentlig ikke er så stort problem når man bare kan skifte til førsteperson. Kontrollene på Fallout 3 fungerer veldig bra. Likevel kan de være litt vanskelig å vende se til pga det er få spill som har like kontroller som dette. F.eks så er trekant-knappen hopping og ikke x-knappen som det er på de fleste andre spill.

Uheldigvis er det en del bugs på Fallout 3. Det kan skje en del merkelige ting og noen bugs kan til og med hindre deg i å gjøre en quest. Dette holdt på å skje med meg da jeg holdt på med add-onen Mothership Zeta, men ved å lagre og deretter starte maskinen på nytt funka det. Jeg syns den opplevelsen jeg hadde var ganske ekkel når den nesten hindret meg i å fortsette med spillet. Så det med bugs er nok det største minuset. Et annet minus er at spillet kan fryse seg noen ganger. Enkelte ganger bare i et par sekunder, men noen ganger kan det vare en veldig god stund. Men ved å lagre ved jevne mellomrom og ikke bare holde seg til autosaven skal det egentlig ikke være noe problem.

Bra levelsystem, utrolig kule perks og masse våpen og equipment!

Levelsystemet i Fallout 3 er veldig likt som i andre RPG-spill. Du skal samle xp som du får av å fullføre quester og for å drepe fiender. I Fallout 3 er det skikkelig moro når du går opp i level. Da skal du bestemme hva du skal gi skillpoints på, og bestemme en perk. Skillpoints er et ganske enkelt system. Du har mange skills i Fallout 3, noen eksempler er lockpick, speech og repair. Når du levler opp kan du gi skillpoints til de forskjellige skillene. Det er bare et visst antall poeng du kan gi ut, og det kan være et vanskelig valg i og med at det er så mange skills. Etter dette er det tid for å bestemme hvilken ny perk du skal bruke. Det er veldig mange perks i Fallout, for mange til å kunne ha alle på en gang. Det er masse forskjellige perks, og du kan velge hvilke du skal bruke så det passer spillestilen din. Enten du er glad i å plafre løs med rifla di, eller om du satser på å slåss med bare hendene. Aller først var det totalt 20 levler i Fallout 3, men med tilleggspakken Broken Steel, kan du nå gå helt opp til 30!

Det er utrolig mye bra våpen og equipment i dette spillet, og det er et veldig variert utvalg. Spesielt når det gjelder våpen. Du kan bruke det meste fra balltre, til rakettkastere. Det er også mye klær og rustninger i dette spillet. Du kan til og med får mer eller mindre skillpoints på noen skills hvis du bruker en bestemt kledning/rustning.

Grafikk

Grafikken i Fallout 3 er ganske bra til å være fra 2008, men det når ikke helt toppen. Ansiktene til personene kan bli litt stive, og det er noen bugs på stemmeskuespillet noen ganger. Men bortsett fra det, er grafikken flott.

Fallout 3 er et fantastisk og stemningsfullt spill som en hver RPG-fan bør gi en sjanse. Hvis du likte Oblivion, og vil ha mer, anbefaler jeg det iallefall. Disse 2 spillene er både like og svært forskjellige på en gang. Bethesda har virkelig gjort en god jobb. Dette anbefales!

Medlemsanmeldelser35
Samlet karakter: 9/10
1