Call of Duty: Black Ops

Treyarch er tilbake, og nå har Infinity Ward fått sparken fra Call of Duty serien. Dessverre har Treyarch fått et dårlig rykte på grunn av World at War og Call of Duty 3. Klarer Treyarch å rette opp ryktet sitt med deres nye slagskip Black Ops? Finn det ut her.

Stor mann, mye å fortelle
Historien starter i et rom som minner meg om noe jeg har sett i SAW filmene, et mørkt og dystert rom. De eneste lysene der er fra den lille lampen oppe i taket, tvene, og fra kontrollrommet hvor du ser bare en svart, og dyster skikkelse. Du sitter i en tortur stol, eller en elektrisk stol, og blir spurt om et radiosenter, og koordinatene til radiosenteret er. Du er Alex Mason, en agent fra CSI, med en lang historie.

Alex blir spurt og spurt uten noen særlige resultat så du ender med å gå tilbake i tiden, og selveste den historien starter i Cuba, under den kjente Cuba krisen, og Alex ender med å gjøre en heroisk ting som var kanskje en av de verste feiltakelsene i hele hans liv. Du møter en kjent person her i spillet som du kjenner fra da du styrte Dimitri, en sovjetisk soldat som heter Reznov, Viktor Reznov. Selv varer en-spiller delen i kanskje 8-9 timer om du spiller på det enkleste, eller du kan gjøre det som jeg gjorde å hoppe til det vanskeligste å ende med å bruke mye lengre tid. Jeg liker historien i denne delen, og det kan ha noe med at den foregår i den kalde krigen, og det interesserer jeg meg veldig for.

Likt Modern Warfare 2?
Grafikken i Call of Duty Black Ops er ikke så ulikt som det var i Modern Warfare 2. Noen sier at det er dårligere grafikk i dette spillet enn det var i MW2. Selv om jeg syntes det er blitt bedre på blant annet teksturene, skygge effektene, og animasjonene, og selvfølgelig har det blitt mye mindre bugs på singel playeren, og multiplayeren. Det eneste problemet det har vært nå for tiden er legg. Jeg liker bedre grafikken her en hvordan den var på forgjengeren.

Lyden i Black Ops er mye bedre enn hva den var i de tidligere spillene. Blant annet er stemmeskuespillet blitt mye bedre. Det er noen kjente personer bak noen av stemmene som for eksempel IceCube. (Finner en liten liste på Wikipedia) Lyden på enkelte våpen går under som utrolig, M1911 er et av de våpene du finner en fantastisk lyd ut av.

Grooaw, me wants brains
Zombie mode er en kjent modus fra Call of Duty World at War, og den ble veldig savnet i Modern Warfare 2. Flere sa at Zombie Mode var en grunn til å kjøpe World at War, og det kan jeg si meg enig i. Her er det tre baner pluss med limited edition så får du med alle banene som var med World at War. Den banen du begynner med heter Kino Del Toten, og etter du har klart kampanje modusen får du et brett til som heter "Five", og den siste er et arkade brett som er noe som kalles Dead Ops. ( Hvordan du får tak i den http://www.youtube.com/watch?v=Pj0btJg4pQ0 ). Våpen i Zombie Mode finner du på veggen, og i kasser som du må betale 950 poeng for, og da kan du få masse forskjellige våpen som for eksempel det kjente Ray Gun, eller Thunder Gun (Hadde begge samtidig!), og poengene får du for å drepe zombies, og bygge opp blokader mot zombiene. Her går det på å overleve lengst mulig å husk, det er ikke mulig å vinne zombie mode, her kommer det bare flere å flere fiender for hver runde, så pass på deg selv, fordi hundene kommer når det passer minst.

"Hørte at du gikk opp i prestige i går"
Multiplayer modusen er nok den meste etterlengtede. Det er folk som enda ikke har prøvd en-spiller delen, eller zombie-modusen. Fordi de er vill etter den etterlengtede Online delen. Her går rankene opp til level 50, og det er 15 prestige (50x15= 750) Som vil si syv hundre og femti level, til du når høyeste rangjeringa som går på online delen. Prestige er en modus som du på en måte begynner på nytt, bare at du ikke mister alt, og du får flere våpen klasser du kan fikse på og mye mer. Du starter med bestemte våpen som allerede har blitt lagd, og da må du komme deg i level 4, før du kan lage 5 nye klasser som du kan bruke.

Våpenutvalget på B.O er blitt ganske bra, og her må du nå et vis level for å få lov til å kjøpe det spesielle våpenet, og legg merke til at jeg sa kjøpe. Her får du COD Points som du kan bruke på bakrunden på Player Carded ditt, eller lage ditt eget emblem. De COD Pointsene du får for å spille matches og gjøre kontrakter, og du kan også spille noe som heter Wager Match hvor du kan velge mellom hvor mye du vil betale for en wager match via tre valg, og etter du har velgt en av de tre valgene får du velge noe nytt, og det er 4 nye typer matcher og det er One in Chamber, Sharpshooter, Stick and Stones, og Gungame som er kjent fra det populære spillet Counter Strike.

I One in Chamber så har du bare en pistol, med et skudd. Om du bruker opp det ene skuddet ditt så har du bare den trofaste kniven din igjen, men du får et skudd av å drepe en person. Så har vi Sharpshooter. Alle har samme våpen i sharpshooter, og det endrer for hvert 40 sekund, og det er helt tilfeldig hvordan våpen og attachement du får. Den tredje Wager typen er Stick and stones. Du blir utstyrt med et armbryst med eksplosive piler, to ballistic kniver som er kniver du kan skyte, en kaste øks, og den trofaste kniven. Du får flest poeng for å ta folk med armbrystet og ballistic kniven, og du får 25 poeng for å ta noen med kniven, og 10 poeng for å ta folk med kaste øksen, men om du treffer noen med kastekniven mister de alle poengene sine. Den siste spilltypen er Gungame, og det er inspirert fra Counter Strike. Det er 20 våpen og du skal igjennom alle. Du begynner med en pistol og du tar en person så får du to pistoler også går det videre.

Det nye i Call of Duty serien
Det er en ganske stor nyhet i Call of Duty Black Ops, og det er Theater Mode. Nå kan du lage videoer uten capture card, men nedturen er kvaliteten, og du kan bare ha 30 sekunder med filming. Den andre nye tingen er Combat Training som er en slags etterligning på skrimish mode. Her kan du spille mot kunstig intelligens.

Call of Duty Black Ops er alt i alt et ganske bra spill utenom at det er alt for likt Call of Duty Modern Warfare 2. Onlinedelen er veldig bra, og historie delen er blitt bedre.

Delkarakterene
Grafikk - 8/10