Mafia II

Jeg fikk aldri spilt det første spillet kalt Mafia: The City of Lost Heaven. Det eneste spillet jeg har prøvd meg på som hadde mafiaen i fokus var det middelmådige sandkasse spillet Gudfaren 2.

Etter å ha hørt masse godt om et spill kalt Mafia 2 bestemte jeg meg for å teste det ut. Så jeg dro til en venn som skaffet seg det, lånte det hos han. Jeg hadde ingen forventinger til spillet, men etter alt det gode jeg hadde hørt om spillet ville det forhåpentligvis bli bra. Etter litt over 3 timer med spilling var jeg knust. Og vis du vil vite hvorfor, må du lese denne anmeldelsen!

Vito Scaletta

Du spiller som Vito Scaletta som er en sønn av en fattig italiensk familie. Vito har ankommet Empire Bay, Mafia 2 sin versjon av New York. Vito og hans familie er fattig, de er nødt til å betale en stor sum med penger fra farens gjeld pga. at han er død.

Vito møter så på sin gamle venn Joe og Vito trenger hjelp fra Joe for å betale farens gjeld. Dette går både og som planlagt. Men i stedet for å arbeide lovlig tar Joe med Vito til den kriminelle siden for å tjene opp slumpen med penger for å beta gjelden. Joe tar nemlig med Vito til mafia verdenen.

Vito er en ganske stille, men en litt hardbarka gangster som ingen burde havne opp i en slåsskamp med. For man vet aldri når Vito står med en pistol i hånden og man selv står med et skudd i magen.

Historien er ganske så spennende, men ikke nok til at den holder deg til skjermen i timevis helt til du ser rulletekstene. Noe som jeg synes er ganske dumt. Historien er heller ikke så lang. Jeg brukte rundt 10 timer på å fullføre den, men ettersom at Mafia 2 ikke har noen flerspillerdel heller ingen moduser som har noen form for samarbeid synes jeg 10 timer for et åpen verden spill er altfor lite.

Empire Bay

2K Czechs svar på virkelighetens New York heter Empire Bay. Det er i Empire Bay spillet foregår. Byen er som et paradis for gangstere, med mange rike folk og store skyskrapere. Byen er ganske så svær når man ser på kartet, men egentlig tar det veldig kort tid å krysse kartet, er man kjapp og ikke krasjer kan man bruke rundt 30 min.

Det aller verste med Empire Bay er nok mangelen på frihet og aktiviteter. Om man har prøvd den kritikerroste spillserien Grand Theft Auto eller western spillet Red Dead Redemption som begge er laget av samme utvikler, Rockstar, finnes det mange aktiviteter. I Empire Bay finnes det absolutt ingen aktiviteter, det eneste man kan gjøre i byen er å gå i butikker som selger klær og som selger drikke. Det er ingenting annet å gjøre. Noe som trekker ned både den generelle karakteren og holdbarhets karakteren kraftig.

Empire Bay er også full av variasjon. I det ene kapitlet vil man kjøre og gå rundt i masse snø som gjør Empire Bay enda vakrere enn på sommeren. Man må bare passe på at bilen ikke sladder og krasjer altfor kraftig. I tillegg er atmosfæren og stemningen på topp gjennom hele historien. Med snø den ene gangen og varme den andre gangen er variasjonen når det kommer til vær på topp.

En annen sak er at det ikke er et eneste sideoppdrag i hele spillet, noe egentlig alle åpen verden spill burde ha. Så når du er ferdig med historien, så ikke ha forhåpninger på at det er mye å gjøre etterpå.

Noe annet som stoppet spillopplevelsen min var at man ikke har full frihet til alt med en gang. Det er mange butikker man ikke kan gå inn i før lengre uti spillet, enkelte kan man i det hele tatt ikke gå inn i . Og det er det samme med enkelte plasser.

Det er likevel veldig mye liv i Empire Bay. Mennesker går rundt i gata, kjøper ting fra butikkene og setter seg på en benk i parken er flott å se på. Noe som gjør at man ikke vil tro at man er den eneste livlige personen i Mafia 2.

Ettersom at årene går vil også objektene, møblene og musikken forandres. Noe jeg likte veldig godt. Men enkelte ganger kom det musikk på bilradioen som aldri stemmer til året som var. Noe som var litt irriterende.

Hjerteløst og lineært

Gjennom historien vil man møte på en lang rekke karakterer som enten spiller en liten rolle eller en stor rolle.

De aller fleste karakterene man blir å møte på er totalt hjerteløse, har skuffende dårlig dialog og man kommer aldri til å bry seg om dem, enten de dør eller ikke. Dialogene deres er teite og selv om 2K Czech prøver hardt både på seriøsitet og humor feiler de helt. Det både ser og høres ut som at utviklerne hos 2K i det hele tatt ikke bryr seg om karakterene og bare legger de til spillet uten å sjekke at alt fungerer fint. Noe det aldeles ikke gjør. Menneskene er triste uten hjerte og liv som kun snakker, drikker og røyker på en pub/restaurant hele tiden.

Mafia 2 er også ufattelig lineært. Når man er på oppdrag er det alltid kun en vei å gå. En sti du må følge hele tiden. Du både kan ikke og har ikke lov av 2K Czech å gjøre noe annet. Så du kan dessverre ikke legge til dine egne spilltyper om for eksempel liker å være en snikende kar.

Ikke så mye å gå på

Mafia 2 har ikke så veldig mye å gå på.

Når man kjører bil, som man lett kan skaffe ved å stjele en, er det mulighet til å se i førsteperson eller ved tredjeperson. Jeg følte at førsteperson gidde meg en bedre og helt annen følelse enn da jeg hadde på tredjeperson. I tillegg kan man også velge mellom en rekke radiokanaler som også finnes i spill som Grand Theft Auto IV, noe jeg likte veldig godt. Slik at det ikke blir altfor ensformig å kjøre bil. En annen ting er at det kan bli veldig mye død tid når man skal kjøre fra oppdrag A til B i tillegg da man går fritt rundt ettersom det ikke er noe å gjøre.

Våpenfølelsen er både god og dårlig. I enkelte skuddvekslinger kan du miste våpenfølelsen helt, i andre vil du virkelig føle at du holder og skyter med et våpen. Det er en god del våpen i Mafia 2, men jeg har prøvd andre sandkasse spill som har flere. Men det er ikke noe dårlig. Våpen kan man kun skaffe på en måte, og det er ved å drepe en politikonstabel på gaten. Man får aldri mer dra til våpenhandleren man aller først brukte.

Når det kommer til oppdragene man gjør i Mafia 2 har heldigvis de en del variasjon, selv om de er veldig lineære. Man skal enten snike seg inn hos noen å stjele noe, plassere en bombe i et konferanse rom, ta et opprør mot en stor gangster bande, sabotere noe og en del andre varierte oppdrag. Så fremst man ikke spiller spillet i strekk i flere timer vil man ikke gå lei.

Heldigvis har Mafia 2 et veldig bra og brukbar dekksystem som man også vil finne i andre tredjepersons skytespill som Uncharted serien, Gears of War serien og Grand Theft Auto. Det er lett å bruke dekksystemet, men mange ganger vil man finne objekter i spillet som man i en eller annen grunn ikke kan ta dekning ved. Noe som irriterte meg veldig mange ganger i farlige kamper.

Det finnes både telefonkiosker og bil reparatører. Men jeg brukte aldri noen av dem. Er bilen ødelagt etter et krasj eller en skuddveksling, eller om man bare vil ha en ny er det bare å stjele en ny bil på gaten. Telefonkiosken brukte jeg heller aldri. Rett og slett pga. at jeg ikke har noen å ringe til, når jeg først bruker telefonen, er det for å ringe noen midt i et oppdrag.

Bilfysikken er flott og etterligner bilene på 50-tallet. Men om man har litt for kjapp fart, og man krasjer, er det store sannsynligheter for at man vil dø. Noe som skjedde meg ofte både når jeg gjorde oppdrag og da jeg spilte fritt.

Flott teknisk

Grafikken kan jeg allerede si er veldig fin, men Mafia 2 er ingen Crysis for den saks skyld. Omgivelsene har mange flotte detaljer og man vil føle seg godt og se hvordan det var på 50-tallet. Snøen er fin, men ikke den mest realistiske snøen man finner. Solen lyser veldig flott og vakkert mot havet, men strendene kunne trengt et par lag med detaljer. Dessverre så har det skjedd enkelte ganger at noen plasser er grafikken veldig detaljert og fin, andre plasser finnes det ingen teksturer pga. at de innlaster enkelte ganger ganske tregt.

Lyden derimot er utrolig bra laget. Å springe i snøen og på fortauet er som å se på en film. Å være med på store kamper der man bruker våpen er fantastisk. Stemmeskuespillet er livlig, men det kunne vært enda mer livlig og ordene uttales ikke så veldig godt av enkelte mennesker. Musikken derimot er helt fantastisk, men mange ganger når historien nærmer seg slutten passer ikke musikken til året som er, noe jeg har skrevet tidligere i denne anmeldelsen.

Konklusjon

Mafia 2 skuffet meg veldig mye. Både når det gjelder frihet, historie og hva man kan gjøre etter rulletekstene. Mafia 2 hadde utrolig mye potensial, jeg hadde ingen forventninger av spillet før jeg fikk låne det hos en venn. Men likevel skuffet det.

Karakteristik:

+ Herlig atmosfære og stemning; Historien er godt fortalt; Mafia følelsen; Detaljert grafikk...

- men som kan være mindre detaljert andre plasser; For lange transportetapper; ingenting å gjøre når man har fullført historien; Enkelte ganger kan intelligensen både til fiendene og kameratene bli minket; Middelmådig våpenfølelse; Ingen sideoppdrag; middelmådig og klisjéfylt historie; Hjerteløse karakterer; en del død tid; for lineært.

Grafikk: 7/10.
Lyd: 9/10.
Gameplay: 8/10.