Limbo

Pga. at Limbo er et veldig lite arkade spill kan det hende at denne anmeldelsen blir den minste anmeldelsen jeg noen sinne har skrevet

Limbo dukket opp for meg som en liten perle av et arkade spill som har druknet nede på bunnen av havet mens stortitler som Deathspank, Braid, Trials HD og Castle Crashers svømmer over.

Limbo er et mørkt, veldig mørkt spill som den danske indieutvikleren Playdead har laget. I stedet for å prøve spillene som svømmer oppå Limbo, tar jeg en dukkert og svømmer helt ned til bunnen for å teste ut spillet. Men er Limbo like bra som andre store arkade spill? Det får du lese i denne anmeldelsen!

Det er mørkt, veldig mørkt

Du får ikke vite noen ting da du starter opp Limbo med unntak av det som står i Xbox LIVE instruksjonen angående en gutt som vil finne ut om søsteren sin skjebne. Man får ikke vite hvem gutten er, hva han heter, hva som har skjedd eller noe. Man får ikke vite noen ting.

Buskene beveger seg sakte, men sikkert i bakgrunnen mens vinder bruser i alle kanter. En gåtefull og mørk gutt våkner stille opp i skogen uten av vi får vite noen ting. Skogen er mørk og gåtefull. Vi får ikke vite en gang hvor spillet utplasserer seg.

Atmosfæren er mystisk og kald. Jeg beveger den gåtefulle gutten med venstre spake på den hvite Xbox håndkontrolleren min. Jeg stivner sammen. Det er nifst. Atmosfæren og stemningen er helt fantastisk skremmende.

Som alle andre sideskrollende spill er Limbo et spill der man beveger personen man spiller fra venstre til høyre. Men i Limbo må man være ekstra forsiktig på hva man kan gå mot. Det er mørkt overalt på skjermen, i enkelte plasser kan det være ganske så lyst, men det er kun i enkelte plasser.

Det er kun tre knapper på håndkontrolleren jeg bruker. Den venstre spaken bruker jeg til å bevege gutten med. A- knappen gjør at gutten hopper, om man holder den inne i rundt et sekund vil man hoppe høyere. Den siste knappen er B- knappen som brukes til å drege et objekt i spillverdenen til Limbo. Som en kasse, et tau eller en vogn. Kontrollen er nærmest perfekt.

Et flott lite eventyr

Det store med Limbo er alle de forskjellige nytenkende og gåtefulle gåtene. Det er veldig mange gåter og alle må man virkelig tenke seg fram til. I tillegg er gåtene utrolig varierende og det er aldri noen gåter man har gjort tidligere i spillet. For å ikke røpe absolutt alt så vil man falle over gåter som krever et stort reaksjons evne, man må altså ikke være for treg. Mange gåter krever mye gjetting, altså man tror det skal være slikt, men egentlig er løsningen noe helt annet enn man kunne ha tenke seg. Noe jeg faktisk setter pris på. Ellers kan jeg ikke røpe mer.

Det er ikke en eneste fargeklatt i Limbo, med unntak av svart og hvitt. Men det ødelegger aldeles ikke for variasjonen. I det ene øyeblikket går du i en skog fullt av myr, vann dammer og forskjellig typer feller. Fellene fant jeg senere ut var laget av et hemmelig lite folk som prøvde å forhindre meg i å komme meg videre i spillet. Jeg fikk aldri vite hvem disse var. Noe som gir Limbo enda mer mystikk. Disse fellene var uansett mange av de harde gåtene man måtte sette hjernen kraftig i gang for å løse. I et annet øyeblikk kan man begynne å gå i en slags veldig liten, men farlig by som også er fullt av feller. Det er også enkelte andre mystiske steder, men som kan røpe mye av spillet.

Limbo er uansett ikke et spill for de som ikke er tålmodige og ikke liker å dø altfor ofte. Limbo krever veldig mye tålmodighet og pga. alle gåtene man må prøve seg fram til vil man dø en god del ganger. Men man vil derimot dø en del mindre ganger når man starter med en ny gjennomspilling ettersom at man da forhåpentligvis blir å huske hvordan man løser alle gåtene. I tillegg er det en god del prøv og feil gjennom første gjennomspilling. Så ikke tro at du er en udødelig gutt.

Om man går til innstillings menyen før man starter å spillet vil man få valg om man vil ha på blod og gørr eller ikke. Ettersom at spillet ikke har rød fargen blir man sikkert ikke tro at det er så voldelig. Da tar man litt feil. Pga. alle de farlige fellene som man må låse, kan man lett få kuttet av hodet til gutten, eller få et spyd gjennom magen. Noe som ikke alle kommer til å like noe særlig.

Enkelte ganger gjennom spillet vil man få en slags hvit flekk på hodet til gutten man styrer. Jeg fikk aldri vite hva det var, men den hvite flekken kontrollerte gutten til å gå enten til venstre eller til høyre. Man kunne ikke snu vei selv, for å snu vei måtte man på en eller annen måte "brenne" den hvite greia i sollys, og da gikk gutten den motsatte vei. For å få den av måtte man gå til noe som så ut som levende slanger som hang ned fra taket eller noe som spiste den hvite greia. Det var alltid deilig å få den av.

Det er ikke bare de mystiske folkene i Limbo som vil drepe deg. Det er også edderkopper.

Limbo bruker også mye fysikk i spillet og det er utrolig vakkert å se vinden sveive busker og trær og tau man klatrer opp i når de svinger seg. Limbo sin fysikk gjør spillet enda vakrere og opplevelsen bedre.

Grafikken er virkelig flott og omgivelsene er ikke særlig detaljerte, men gir spilleren likevel en flott følelse på hvordan Playdead har behandlet grafikken. Lyden er like god og du vil mange ganger synes det er nifst å vandre rundt i en mørk skog mens man hører vinden og edderkopper komme ut av hulene sine. Lyden er rett og slett helt rå!

Limbo passer aller best for de som vil sette hjernen og reaksjons evnene sine på prøve. Man må også være veldig tålmodig og ikke være treg om man skal kjøpe Limbo. Fantastiske gåter, herlig atmosfære og stemning og et utrolig særpreg anbefaler jeg Limbo til alle. Limbo koster 1200 poeng, men jeg var så heldig og kjøpte spillet for 800 poeng i jula. Anbefales!

Karakteristikk:

+ Herlig mørk atmosfære og stemning; Fantastiske oppgaver; Mystikken og kontrollen.

- For kort.