Portal

Pga. av at portal er et veldig lite spill blir denne anmeldelsen kortere enn de andre.

Jeg har alltid likt Valve sine spill. Jeg har alltid likt spill der man er nødt til å tenke for å få løst forskjellige oppgaver som til slutt hadde en veldig enkel løsning. Hjernetrim spill har jeg alltid likt og jeg håper at jeg alltid kommer til å like den typen spill.

Da Valve lanserte The Orange Box i 2008 som innholdte fem forskjellige mesterverk laget av Valve. De fem spillene var Half-Life 2, Half-Life 2: Episode 1, Half-Life 2: Episode 2, Team Fortress 2 og en aldeles så liten presentasjon av et splitter nytt spill Valve har holdt på å utvikle i det skjule, nemlig Portal.

En rar historie

Historien er i bunn og grunn ganske enkel. Navnet ditt er Chell og du er en kvinne som plutselig våkner opp i ei seng. Ifølge en kvinnelig rar stemme som informerer deg litt angående hva som kommer til å skje får du vite at Chell er en forsøkskanin hos Aperture Laboratories.

Noen få minutter etter introduksjonen blir du flyttet til noen test rom. Disse testene er ikke vanlige tester der man får spørsmål og man skriver svaret på et ark, nei. I mange forskjellige test rom skal Chell benytte seg av såkalte portaler som skal frakte Chell fra den ene enden av rommet til den andre. Noe som krever en smule tenking.

Etter hvert som man har klarer de første test rommene får Chell til slutt den såkalte Handheld Portal Device, nærmere sagt en portalkaster som kaster to forskjellige portaler. Den ene fargen er blå og den andre er oransje. Disse portalene er de som skal hjelpe Chell med å utføre en lang rekke vanskelige og hardtenkende fysiske oppgaver.

Jeg synes historien ikke var den aller beste, men den er lett å forstå takket være informasjonen den kvinnelige stemmen forteller meg, men den er likevel ganske så spennende. De aller fleste kommer nok til å bruke rundt tre timer på å gå igjennom alle de 19 brettene som er fulle med fysiske hardtenkende oppgaver. Det ble vanskeligere for jo lengre man kommer så i Portal gjelds tenking ufattelig mye.

Mye tenking

De 19 rommene med forskjellige tester der man bruker portalkasteren er helt fantastiske. Man skulle tro at å lage portaler og løse gåter i hele tre timer kan fort bli banalt ensformig, noe det faktisk ikke er i Valve sitt Portal. De 19 brettene har i bunn og grunn samme design hele veien igjennom, men noen ganger vil mange test rom skifte omgivelser der mange forskjellige ting kan komme.

Oppgavene kan variere veldig mye, hadde Portal ikke vært like variert som det er hadde jeg aldri giddet å spille igjennom Portal. Det er alltid noen nye sprøe oppgaver i vente der fysikk og tenking trengs ufattelig mye. Så om man ikke liker hjernetrim så er Portal virkelig ikke noe for deg.

I alle de 19 rommene er man nødt til å komme seg til en slags heis som er på slutten av hvert rom. For å komme seg til den heisen er man nødt til å bruke portalkasteren for å komme seg fra det ene rommet til det andre. Man kan enten skyte en portal i gulvet og deretter skyte den siste portalen i taket på den andre siden av rommet. Slik at om man går i portalen som er blitt skutt i gulvet vil man da komme ut gjennom taket på den andre siden av rommet. Det er en god del av disse rommene, men mange trengs hard tenking likevel. En annen ting er at man kun kan skyte ut portaler på de hvite veggene, ikke svarte, noe som gjorde alt enda mer vanskelig.

Som sagt er det slik at jo lengre man kommer, jo vanskeligere oppgaver må man løse. Mange oppgaver krever at man må flytte på en slags stor boks kalt Companion Cube som vi da må bruke portaler til å flytte den på til en stor luke som sitter i bakken eller et annet sted, om luken blir åpnet ved hjelp av den store boksen vil heisen til neste oppgave åpnes. Noe annet er at man må hjelpe såkalte "strømklumper" som svever i luften. Disse "strømklumpene" må man også bruke portaler til å vise vei til mottakeren. Når "strømklumpen" har funnet og plassert seg på mottakeren så vil heisen til neste nivå åpnes. Jeg må personlig si at det var "strømklump" oppgavene som var de vanskeligste.

Tidligere i anmeldelsen skrev jeg at det var en kvinnelig stemme som hjalp meg underveis. Stemmen er kvinnelig ja, men det er en ganske så smart (kanskje for smart?) datamaskin med navn GLaDOS som gir deg instrukser når spilleren dulter bort i nye elementer gjennom spillet. GLaDOS er en svært hjelpsom datamaskin som kommer til å hjelpe alle som skaffer seg Portal. Hadde det ikke vært GLaDOS hadde jeg stått fast på en av de første brettene. Så GLaDOS er jeg veldig glad for finnes i spillet. En annen ting jeg kan fortelle om GLaDOS er at hun har en veldig god og morsom humor. For at spilleren skal få hvilt hjernen litt etter et par økter med grensesprengende hardkokte hjernetrim oppgaver så er det mange ganger veldig morsomt å høre på kommentarene til GLaDOS.

En annen liten sak jeg kan legge til er at fysikken i Portal er noe av det mest fantastiske jeg noen sinne har vært borti. Å se bokser falle, glade robotmaskingevær skyte, se seg selv lage portaler og gå gjennom dem er frydende.

Pent

Selve grafikken i Portal er utrolig stilig og pen. Portal, om jeg husker rett, bruker Valve sin uimotståelige grafikkmotor Source som har blitt brukt i en god del spill. Omgivelsene har flotte detaljer, portalkasteren kunne ha hatt et par lag med detaljer som for eksempel litt riper etter å bli litt skutt av robotmaskingeværene, men ellers er det bra. I tillegg er designet fantastisk og det er ikke lov å si at Portal ikke er utrolig pent.

Lyden av portaler som blir skutt ut av portalkasteren, GLaDOS sine humoristiske kommentarer og selve lyden fra omgivelsene som robotmaskingeværene som skyter på deg er utrolig gode. Det eneste minuset jeg kan legge til er at det er i bunn og grunn ingen musikk.

Portal er fantastisk og frydende for spillere som liker å teste ut hjernen sin på grensesprengende gåter med mye fysikk. Liker du hjernetrim i tillegg til Valve sine spill så er Portal verdt hver eneste krone, selv om hele mesterverket kun varer i tre timer.

Karakteristikk:

Grafikk: 8/10.
Lyd: 8/10.