Little Big Planet 2

Kreativitet, skaperglede, humor og uendelighet er bare noen av ordene som beskriver Little Big Planet 2 og dets konsept. Men er det nok til å skape en spillopplevelse en sent vil glemme? Svaret får du i denne brukerskapte anmeldelsen.

Forjengeren LBP forandret på mange måter spillindustrien og satte søkelyset på brukerskapt innhold. Ikke bare kunne man lage egne baner med de samme verktøyene som nivå designerene fra Media Molecule brukte, men man kunne også dele verket med resten av verden.

Den gang var det bare 2.5d som var mulig, men det har Media Modecule valgt å gjøre noe med. Skaperverktøyene til disposisjon har derfor økt betraktlig, både i mengde og i kraft. Så nå kan man lage alt ifra top down racing spill til strategy og mer, alt med den enkele og oversiktlige verktøykassen. Til tross for dette er det likevel ekstremt tungt og tidkrevende å skulle lage noe som er verdt å vise frem, spesielt om det ikke er en standard platformer. Det krever utrolig kreativitet og problemsløsnings egenskaper. Det er derfor vanskelig for de fleste av oss å entre skapelsescenen.

Men selv om vi ikke får laget så mye på egenhånd er det alltid noen der ute som gjør det. Det finnes derfor et hav av baner som bare venter på å bli spilt og dette så kort etter realese. Personlig har jeg allerede flere favoritter og mengden kommer nok til å øke etter hvert som brukermassen får tid på seg til å bli vant til de nye verktøyene. Ulempen med det hele er at alle og enhver kan lage det de vil og grunnet dette kan de virkelige perlene forsvinne i den store massen.

Et annet problem som vakte stor irritasjon hos fanskaren i forgjengeren var ustabilt nett. Spillet lagget så godt som konstant med en gang mer enn en Sackboy var på skjermen. Noe som ødelagte mye av gleden med tanke på at hele spillet er basert på flerspiller moro. Heldigvis har de tatt kritikken til seg og LBP 2 leverer derfor en heller laggfri opplevelse med bare et par irritasjonsmomenter her og der. Ikke noen stor demper på spillgleden.

Foruten den gedigne online biten kan alle nye spillere også bryne seg på enspillerdelen laget av Media Molecule. Dessverre er den heller kort og kan fort bli unnagjort på noen timer om man virkelig setter seg ned for å gjøre det. Den er også klart siktet på den yngre garde med sitt enkle plott, noe som kan dytte unna den heller gamle brukerbasen. Halhjertet norsk dub overbeviser heller ikke på noen som helst måte.

Kontrollene sitter verken godt eller støpt og selv om man blir noenlunde vant med det til slutt kommer de uten tvil til skape et par frustrasjonsmomenter underveis.

På den tekniske siden svikter spillet ikke. Ikke bare har spillet fått seg en liten grafisk overhaling, men også fysikkmotoren står sterkt. Måten objekter påvirker andre er troverdig og gir spillet økt dybde og realisme. Grafikken er som tdiligere nevnt heller ikke noe å le av og den viser virkelig hva utviklerne kan presse ut av Playstation 3 om de prøver. Ikke bare er den kraftig, men den er også unik og passer godt med hele settingen og Sackboy.

Soundtracked er vellkomponert og skaper fin stemmning fra A til Å. Dette gjelder hele soundtracked som går ifra den rolige cockpitt melodien til den mer opera inspirerte sangen til Victorias Labratory. Når man i tillegg har muligheten for å lage og importere sin egen musikk snakker mulighetene og kvaliteten for seg selv.

Little Big Planet 2 forbedrer mange av sin forgjenger sine feil og leverer solid moro som kommer til å underholde i lang tid framover. Likevel når ikke spillet opp til toppen, med problemer som dårlig kontroll, populære baner som overskygger de andre og en heller tung skaperdel som krever mye arbeid for et heller lite stykke arbeid. Uansett er det et sikkert kjøp for alle Platform entusiaster og kreative sjeler.

+Uendelig med muligheter og sterk teknisk side

-Svak kontroll og heller tam enspiller del

Grafikk: 8/10