Nail'd

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for bilspill, både når det gjelder realistiske simulatorer som Gran Turismo serien og Forza Motorsport serien. Men de bilspillene jeg alltid har likt best er spill som Pure og Motorstorm der utviklerne fokuserer på off-road racing, altså man kjører ikke på bane, kappløp og luftige svev.

Nail`d er et slikt spill der store hopp og mye action er til stede i hvert eneste kappløp. Men er Nail`d like bra som Motorstorm og Pure? Det får du vite i denne actionfylte anmeldelsen!

Bra design

Når man for første gang starter opp Nail`d blir man møtt av en meny og startskjerm som ser veldig inspirert ut av off-road spillet Fuel når det gjelder design. I menyen får vi fem muligheter: Tournament som er Nail`d sin karrieredel, Go Off-Road der man kan velge mellom standardmulighetene Time Attack, Quick Event og Custom Tournament. Man kan også velge Multiplayer der man kan spille mot folk på nett eller LAN. Noe som jeg ble veldig glad over. Og Garage der man kan endre på kjøretøyene og Innstillinger som alle spill har.

Først og fremst tar vi karrieredelen, altså Tournament modusen. Karrieredelen består av en rekke forskjellige konkurranser der hver konkurranse type består av en rekke baner man må fullføre. Selv om det er veldig mange konkurranser og baner så går det ikke mer enn rundt seks timer å spille gjennom alle banene, i tillegg er det ganske lett å komme på førsteplass, noe som jeg synes var ganske dumt. For min del ser ikke Nail`d så veldig mye rettet ut mot de skikkelige hardbarka spillerne.

Selve banene derimot er ganske godt designet. De er enten lange eller korte. Utviklerne hos Techland har vært flinke med å plassere dem i varierte og flotte miljøer fra ørken og fjell, snø og is til tropiske omgivelser. Noe som gjør at holdbarheten blir veldig bra. For hvem vil egentlig kun spille rundt 18 baner som kun foregår på is og snø?

Det finnes også mange forskjellige "hemmelige" stier man kan dra igjennom for å komme før konkurrentene som ligger plassert på forskjellige steder i banene. Det flotte med det er at de legger til mer holdbarhet, altså man har lyst til å spille mange av banene flere ganger for å sjekke ut alt. I tillegg kan man legge opp til sine egne kjørestiler. Om man kun vil kjøre i lag med konkurrentene eller kjøre mer alene. En annen ting er at alle løpene går skikkelig fort, så det er en fordel å kjenne banene inn og ut slik at man slipper å tenke mens man kjører angående hvilken sti man tar. Det kan fort ende opp med et krasj eller to.

Pga. at Nail`d er et off-road racing spill er man selvfølgelig nødt til å ha hjelp angående hvor man skal kjøre og ikke kjøre. Dette får du hjelp av med store røde piler som viser veien, men kun på den "ordentlige" stien, ikke de hemmelige stiene. Der må man finne veien selv. Noe som var både bra og dårlig på samme tid. For man vet aldri når man står fast mot slutten av banen og må restarte kappløpet. Noe som jeg ble grenseløst irritert av et par ganger i løpet av de seks timene karrieredelen varte.

Noe jeg så fort Nail`d fokuserte på var hoppene. I hver eneste bane vil man komme over gigantiske hopp som trekker spilleren langt oppi lufta. Mellom 70 til 80 grader. Det var ufattelig morsomt første gangen å sveve i mange sekunder og hoppe nesten opp mot himmelen i de første fire brettene. Men etterpå ble det altfor generisk og ensformig. Akkurat som det PlayStation 3-eksklusive Motorstorm trodde jeg at Nail`d ville gi meg en skikkelig stor magefølelse av å sveve så høyt i lufta og kjøre styggfort. Noe som aldri skjedde.

Selv om spillmekanikken og banene er morsomme er resten av spillet veldig ensformig og generisk. Som alle andre off-road racing spill i sjangeren har Nail`d en form for nitro system som gjør at kjøretøyene man bruker går fortere. I Nail`d kaller jeg nitro for boost. For å få boost må man lande bra på store hopp, kjøre fortere enn konkurrentene, kjøre igjennom noen ild porter, kjøre opp ned i for eksempel en tog tunnel eller lande opp på en konkurrent og gjøre som at konkurrenten krasjer. Det høres vel veldig enkelt ut ja? Men i praksis er dette altfor lettvint. Man kan lett fylle opp hele tanken på et par minutter. I enkelte tilfeller er det ikke alltid så lurt å bruke boost der omgivelsene er trange og man kan lett krasje. Selv en modus som heter Stunt Challenge der man skal fylle opp boost måleren så fort som mulig og så utføre et kult triks kan man klare lett uten å utføre noen av de forskjellige taktikkene som jeg skrev ovenfor på 2-3 minutter. Jeg synes de burde ha fokusert mer på hvordan man fyller på boost.

Mye fravær

I Nail`d finnes det også en modus som heter Boost Mutator der man har hele boost måleren full hele runden uten at man bruker opp noe. Det høres helt sikkert veldig morsomt ut, men det er det ikke. Konkurrentene dine får aldri sjansen til å bruke boost hele tiden og selv om man krasjer 10-20 ganger vil man vinne førsteplassen med en tid på 10-30 sekunder foran andreplassen. Dette fjernet vinnergleden og gjorde Boost Mutator modusen veldig ensformig.

Etter nesten hvert eneste løp vil man få en premie. Premien består av enten en ny motor eller et nytt kjøretøy, ettersom man kan forbedre kjøretøyene i Garage modusen. Men ordet "forbedre" finnes i bunn og grunn ikke i Nail`d selv om man skifter motor eller kjøretøy så er det så å si ingen forandring. Noe som skuffet meg helt enormt. Dessuten om man plutselig hopper over skjermen der den nye ATV-en eller motoren blir presentert vil man aldri finne ut hva man vant på nytt.

Time Attack er akkurat samme modus som mange andre off-road spill har der man må fullføre en bane på best mulig tid. Quick Event er rett og slett at Nail`d plukker ut en tilfeldig bane fra alle banene som man spiller igjennom i karrieredelen. I Custom Tournament kan man velge selv hvor mange runder det skal være og hvor man konkurrenter man skal ha med. Flerspillerdelen er egentlig ganske tynn. Det eneste man kan gjøre er å konkurrere med andre spillere over PlayStation Network. Man får ingenting av å komme på førsteplass og serverne er enkelte ganger litt trege.

Noe annet jeg også ble veldig skuffet over er at det ikke fantes noe form for å spille mot en venn over delt skjerm. Alle racingsspill burde ha denne muligheten uansett.

Når det kommer til grafikken er grafikken veldig inspirert av Motorstorm, men hakket ned en del. Nail`d er nærmere sagt ikke like pent som Motorstorm og lyden likeså.

Konklusjon

Nail`d er blitt veldig mye inspirert av Motorstorm og Fuel, men klarer ikke å nå opp til noen av dem. Selv om sistnevnte ikke er et så veldig bra off-road spill heller. Nail`d fokuserer altfor mye på de store hoppene sine noe som gir mindre magefølelse og adrenalin. Noe som jeg ble veldig skuffet over. Ikke kjøp!

Karakteristikk:

Grafikk: 5/10.
Lyd: 5/10.
Gameplay: 6/10.
Holdbarhet: 7/10.

+ Banene er vellagde; Mange morsomme og luftige svev og hopp; En del baner.

- Ingen kjørefølelse; Middelmådig flerspillerdel; Ingen merkbar forskjell på kjøretøyene; De usynlige veggene er dårlig og uoversiktlige plasserte; Ingen form for samarbeid; Skuffende garasje modus ;Trege servere.

Samlet karakter: 4/10
1
2