Kingdom Hearts: Birth by Sleep

Kingdom hearts Birth by Sleep, et bra spill eller bare en historie om tre gærninger med forvokste nøkler?

Birth by Sleep er et spill laget av det berømte firmaet Square enix som også er berømt for Final fantasy. Spillet er satt sammen av Final fantasy, Disney og nøkler noe som gir spillet et litt uvanlig utseende. Når spillet starter må du gå gjennom en læringsekvens, hvor du lærer å kontrollere de tre hovedpersonene, Ven, Aqua og Terra. Etter dette får du velge hvem du vil spille som. Det er tre forskjellige historier til de tre personene, men alle utspiller seg tett inntil hverandre.

Grafikk: Grafikken som alt annet i spillet er strålende. Når du spiller spillet kan du nesten tro at du spiller på en PS2, noe som er rimelig bra for en håndholdt konsoll. Under innstillinger kan du velge hvor mye farge du vil ha og hvor fort spillet skal gå uten lag/hakking. Dette går selvfølgelig ut på batteriets levetid, men alle har jo en lader! Introscenen er jo der det er best grafikk og her ser karakterene hele virkelige ut.

Historie: Historien i dette spillet starter med at Terra og Aqua skal ta en eksamen for å bli "keyblade" mestere kalt "Mark of Mastery ". Under denne eksamenen kommer litt av Terra's undertrykte mørke fram, og siden mesteren deres, Eraqus mener at dette er fy fy, stryker han. Den andre mesteren, Xehanort sier til Terra at han ikke må undertrykke det, men lære å kontrollere det. Senere forsvinner Xehanort og de får en illevarslende beskjed fra Yen Sid om at noen vesener kjent som Unversed har begynt å angripe forskjellige verdener. Terra og Aqua blir sendt ut for å stoppe denne trusselen og finne Xehanort.

Gameplay: I Birth by Sleep introduseres en helt ny form for gameplay. Her kan du velge hva slags magi og hva slags angrep du skal kunne bruke mens du kjemper mot Unversed. Du kan også bruke en angrep som heter Shot lock. Når du bruker dette angrepet sikter du deg inne på forskjellige mål, deretter fyrer du av det valgte shot lock angrepet. Ellers i spillet er det ikke veldig mye annet enn kamper mot Unversed. Til gjengjeld er dette veldig gjennomført og bra laget. Hvis du blir sprø av all slossingen kan du ta en tur til disney town for å spille litt minigames. Det de har utelatt i dette spillet som jeg savner er romkampene, hvor du reiser til forskjellige verdener og må slåss mot fiender underveis.

Lyd: Kingdom Hearts serien har kanskje hatt en av de beste spillkomponistene som finnes, Yoko Shimomura. Hun har laget musikken til hele Kingdom Hearts serien og hun har ikke sluttet å imponere, selv nå i de seneste spillene. Musikken som spilles av når du kommer til en ny verden passer alltid perfekt, sånn som den melankolske musikken i Enchanted dominion og den livlige i Disney Town. Lydene som kommer når du løper, hopper angriper og blir skadet er veldig bra de og, men er ikke helt på topp. Stemmeskuespillerne er heller ikke det beste jeg har hørt, men et par av de syntes jeg er ekstremt gode.

Alt i alt er spillet veldig bra gjennomført, og dette er et spill som trekker Kingdom hearts serien opp til der den skal være. Dette er en viktig del av historien og burde spilles hvis du er interessert i Kingdom Hearts , Disney eller Final Fantasy.

Grafikk: 10/10

Historie: 9/10

Lyd: 7/10