Dark Void

Skrevet av: ad0132   2011-02-15

Dark void
Jeg har tatt meg en tur innom bermudatriangelet for å skyte roboter, sveve rundt med jetpack og ta opp en krig med en mystisk romvesenrase. Jeg har spilt Dark void.

Du styrer en pilot ved navn Will. Will er blitt ansatt for å frakte litt last, en vanlig dag på jobben altså. Helt til det viser seg at Will`s gamle flamme også er om bord på flyet han skal styre. For å komplisere det hele ytterlige styrter flyet i bermudatriangelet. Men noe er galt, når Will krabber ut av flyrestene ser han at de befinner seg i en tropejungel og at de blir angrepet av noen rare roboter. Heldigvis vet Will hvordan han skal forsvare seg og det blir heftig krig fra første stund.
Raskt blir man introdusert for en gruppe overlevende, som tilber disse rare robotene som guder (Og ser på dem med ærefrykt). Will blir dratt inn i denne konflikten og det blir opp til han og befri menneskene fra robotene (Eller "the watchers" som de blir kalt).

Dark void er et tredjepersons-skytespill i stil med Gears of war. Det bruker samme dekningssystem som sistenevnte spill, noe som fungerer bra (ikke like bra som i GoW dog). Du har et lite utvalg med håndvåpen (Pluss granater og kanoner), dessverre er det for få våpen i spillet. Faktisk tror jeg ikke det er mer enn fem. Noe som gjør at kampene føles veldig like. De repedative omgivelsene hjelper heller ikke stort. Hvis man kommer for nærme fienden kan man gi de et solid slag eller spark (Og noen ganger en avslutningsmanøver). Jeg følte dog at dette blir brukt litt for ofte, ofte er det bare å storme inn i en flokk og trykke på B-knappen helt til alle fiendene er slått til skrapmetall.
Det hender dog at Dark Void flekser musklene sine. Og da er det en sann fryd og spille. For eksempel finnes det "riddere" som er ekstra store roboter som også kan fly. Disse er mye morsommere og knuse enn de spinkle skraphaugene vi regelmessig får kastet mot oss.

Men Dark void har en annen del bortsett fra bakekampene. Will har nemlig en snodig dings på ryggen, denne gjør at han når som helst i spillet kan lette fra bakken og fly av gårde. Wills jetpack er en nyttig ting, og er absolutt spillets største pluss. Fiendene har også tilgang til lignende jetpacks og store romskip, noe som fører til noen heftige luftkamper. Det går relativt greit og styre Will i lufta, du kan bruke forskjellige manøvre, som og snu deg 180grader og lignende. Men jeg føler at også luftsekvensene blir litt repeterende og langdrøye. Med dette sagt må det likevel nevnes at det finnes et par spektakulære øyeblikk i Dark void (Episoden "The collector").
Historien er helt grei, men den blir fortalt litt uoversiktlig.
Rundt i spillet kan man finne artikler som andre har skrevet. I disse står det gjerne litt fakta om robotene, områder og lignende. Selv følte jeg ikke noen trang til verken og lete etter eller å lese disse tekstene.

Teknisk er Dark Void midt på treet. Grafikken er helt grei og designet likeså. Men det hender at det kommer noen bugs og glitches. Noe jeg lot meg irritere voldsomt av var at lyden ble helt skurrete de siste fem minuttene av spillet. Det hender også at fiender bare forsvinner, eller blir kastet bortover uten noen grunn. Noen dårlige animasjoner er det også og spore. Stemmeskuespillet føles litt stivt. Will blir styrt av stemmen bak Nathan Drake, mens de andre blir spilt av halvgode uskjente folk.

Spillet foregår over 3 kapitler, men er ikke særlig langt. Man bruker vel knapt 5(ca.) timer på å runde spillet, og etter det er det ikke noen ekstra moduser eller lignende og bruke tiden på. Noe som gjør at Dark Void blir et veldig kort spill.

DOM:
+ luftkampene, bakekampene kan være morsom til tider, Ok grafikk og design
- Noen tekniske feil, alt for repeterende og kort