King's Bounty: The Legend

Skrevet av: 192   2011-02-16

Merk deg at dette er en anmeldelse av King's Bounty: Armored Princess, men siden det av en fantastisk grunn ikke er i databasen, måtte jeg ta The Legend. Dette er også min første anmeldelse, så trenger konstruktive tilbakemeldinger.

Det er enkelte spill som gir deg noe langt utenom det vanlige. Spill som tar tak i deg, og holder fast helt til du rett og slett innser at klokken er 5 timer mer enn den var for 10 minutter siden. I det siste har jeg spilt et slikt spill, som jeg mer eller mindre kjøpte på impuls en sen lørdagskveld, den tiden det var julesalg på Steam. Jeg har spilt King's Bounty: Armored Princess.

Jeg skal innrømme at jeg aldri spilte verken det aller første King's Bounty fra starten på 90-tallet, eller the Legend, fra 2008. For all del, jeg visste om denne serien, for det er jo tross alt faren til spill som Heroes of Might and Magic, og en rekke andre spill fra samme sjanger. Allikevel var det bare noe som fengte meg så enormt i demoen til Armored Princess, at jeg endte opp med å spille dette mesterverket av et spill i nærmere 60 timer, før jeg til slutt var ferdig med den ellers slappe historien.

Kings bounty hører kanskje ikke veldig spennende ut på papiret. Du, gjennom prinsessen Amelie, skal kun gå rundt og rekruttere styrker fra forskjellige bygg, snakke med fremmede folk, som er alt fra orker som beskytter en Gude-frosk, til en Lizardkvinne (i mangel på et bedre norsk ord) som kom til makten i dvergenes rike med svik og lureri. Deretter skal du utføre oppdrag disse personene gir deg, som ofte går ut på attentat, eller snakke med noen spesielle personer. Mesteparten av tiden vil du dog bruke på å kjempe fiender uten andre grunner enn at du får mer erfaring og blir sterkere, i tillegg til at du får penger som du kan bruke på krigere og andre ting og tang som kan hjelpe deg i kamp. Etter slike kamper har du gjerne mistet noen styrker, og da er det bare å begynne å samle sammen på nytt, eller kanskje prøve ut noen nye styrker, som er et av høydepunktene i spillet (når du finner gull, vel å merke). Derfor gjelder det å spille taktisk, og miste så få som mulig. Etter hvert som øya du befinner deg på begynner å bli strippet for ondsinnede fiender, vil du være sterk nok til å bekjempe en spesiell fiende som beskytter et kart. Det som er veldig greit med Armored Princess, er at du kun trenger å holde musen over en fiende for å sjekke sjansene for å slå vedkomne, og får du tak i dette kartet, er det sannsynligvis en ny øy som venter på deg der ute.

Men det er absolutt ikke en negativ greie. Det er tonnevis med varierte skapninger du kan rekruttere, og etter hundrevis av kamper er jeg fremdeles tørst på mer. Hver øy byr på noe fullstendig nytt; du kan si at hver øy har sin rase, av totalt 8, og atmosfæren og oppdragene har også fin variasjon, ofte spekket med en veldig mørk, men tilfredsstillende humor.

Historien i King's Bounty er mer en sånn historie som bare ligger i bakgrunnen og drar spillet fremover. Den handler om at ditt rike er under angrep av et stort, stygt og brennende monster, og du må skaffe 8 steiner for å få kraften til Gud, og bekjempe monsteret. Og denne reiser fører deg til en rekke forskjellige øyer, og lar deg møte tonnevis med merksnodige karakterer og krigere. Denne gangen har du også en "Pet Dragon" som vil hjelpe deg stort i kamp med sine forskjellige oppdrag, og i likhet med deg, så vil denne nusselige dragen få nye erfaringer, og gå opp i level etter hvert som kamper og oppgaver er fullført. Hver gang en av dere går opp i nivå, kan dere velge nye egenskaper, og hele tiden merker du at du blir en sterkere kriger, med en sterkere ledsager.

Det eneste jeg egentlig har å trekke ned på i dette spillet, er manøvreringen. Det er litt kronglete å bevege seg rundt på enkelte øyer hvor det er skog og busker overalt, og stien smal. Dog, du blir relativt bedre i det etter hvert, men selv etter 60 timer har jeg av og til litt problemer. Man merker også at dette ikke er et a- spill, med klare grammatikkfeil som "I gives it too you", og avslutningen på spillet var mer eller mindre latterlig. Allikevel er det litt av sjarmen med spillet.

Men alt i alt er King's Bounty: Armored Princess et veldig koselig og godt spill, med en strålende atmosfære i herlig grafikk og design. Kampene og krigerne holder en standard langt over det Heroes-serien har klart å gi, og etter 60 timer med spilling, er jeg fremdeles ikke mett. Har du ikke gjort det enda, last ned demoen eller kjøp spillet, for dette er en perle av et spill, og noe av det bedre jeg har vært borti i det siste!

Samlet karakter: 9/10
1
2