Red Dead Redemption

OBS: Anmeldesen kan innholde spoilere og anbefales ikke dersom du ikke har spilt det.

Rockstar er tilbake i western. Røffere, hardere og med mer stil. Lever de opp til den suksessrike serien Grand Theft Auto. Eller ble det en svær fiasko? Jeg dro tilbake til Amerika, i året 1911, på hesten min. Mitt navn er John Marston!

En god solid historie!
Du starter som John Marston. Du er med i enn høyt respektert gjeng. Året er 1911 og den amerikanske revolusjonen er begynt. Du setter deg på et tog til Armadillo. Du besøker din tidligere gjeng med en sheriff. Du skal ha familien tilbake! Litt senere er du framme, du står foran borgen. Grov i kjeften som alltid. Blir skutt ned etter noen dumme feil. Du ble backstabba. Ei bondedame ved navn Bonny. Hun er ei tøff livlig dame som redda livet ditt. Sånn starter det 20 timers lange eventyret. Historien har en god historie kort fortalt, og man får mye spillglede dersom man liker western eller action-eventyr. Etter hoveddelen er det mye å gjøre. Mini oppdrag som å fullføre de 4 challenges. Tamme hester. Stoppe voldtektsforsøk, og mye mer. Min favoritt er nok å stikke ut på prærien. Det er solnedgang, og en gjeng med hjorter løper forbi. Jeg tar sikte og smeller av! Fantastisk følelse.

Sweet home Alabama!
Lyden i RDR er som esset i kortstokken. Å høre fuglene kvitre klokka 6 om morgenen, og høre hesten din som løper. Jeg er besatt. Ikke helt maks, men helt opp under. Musikken er det minimalt med, men på barer kan enn høre litt musikk i ny og ne. Det er skurrete og vanskelig å høre. Det er sånn det skal være! En radio på den tida var nok ikke av topp kvalitet. Den var så vidt begynt å komme i produksjon, og teknologien var ved sin begynnelse. Sammen blir det helt vakkert. Nesten så en har lyst til skrive et personlig brev og sende det med underskrift. Hilsen musikkelsker.

Grafikken!
Grafikken i Red Dead Redemption er en perle av et mesterverk. Den glinser seg gjennom nattehimmelen, og stråler dagen lang. Animasjonene er gjort med omhu, og ser ut som ekte folk. Med unntak av en liten episode i Mexico. Jenta så ikke så fristende ut.
Uten om det er det vakkert å se buskene og dyrene lagd med så innfølelse. En hjort ser ut som hjort, og en bjørn ser ut som bjørn. Med unntak av bugger så klart (feilmekanismer i spill som kan oppstå, spesielt under lengre spill.) Rockstar har gjort gleden stor for meg denne gangen. Takk lov for det. Thumbs up!

Multiplayer er sweet!
Denne gangen har Rockstar bestemt seg for å gjøre noe nytt. De har lagt inn en ny modus kalt «Free Roam.» Den går ut på å gjøre nøyaktig det samme som på single player. Bare rundt på nettet, og nå leveler du. Man går rundt, tar over gjengkvarter og lignende. Jeg har ikke kommet så godt igang med dette, men vil nok få testa det grundigere en vakker dag. Det er mye å gjøre som sagt og er egentlig bare en liten bonus i forhold til det de gjorde med single-playeren. Det er morsomt men nedbrytende for nye spillere. Motstandre i f-eks Free for All har snipere, mens vi nybegynnere står fast med en pistol. Dette plager meg mye, og er grunnen til at jeg har spilt denne modusen minimalt, men for dere som liker en tøff utfordring. Værsågod og nytt det mens dere kan. Ikke misforstå meg her. Uansett nok om Free Roam og den pakka der.

Konklusjon!
Red Dead Redemption er som sagt en spillopplevelse utover det vanlige, og kan nytes ( tror jeg ) av alle som liker å spille. Spillet har en masse kule ting å by på og er absolutt verdt de små 300 kronene det koster nå. Anbefales! Nå har også en del tillegspakker kommet. Hver sikre å ha sjekket ut det også etter hvert. De kan enten kjøpes på PSN/XL eller på forskjellige spillbutikker. RDR er et must spill for action elskere, eller for de som bare ønsker seg et godt, langt spill å drive med i vinter. Man trenger ikke å være ute for å kose seg, vel?

Beste Øyeblikk! Når jeg skøt hodet av De Santa!
Verste Øyeblikk..: Når spillet bugga seg opp.

Grafikk: 10