logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Uncharted 2: Among Thieves

Naughty Dog har fått på seg en hel fanskare etter at de lanserte serien ''Uncharted''. Det kritikerroste spillet ''Drake's Fortune'' fikk mye skryt for at alt var rett og slett perfekt balansert. Det eneste som manglet, var kun noen enkle bugs. Har de virkelig klart å ta enda ett skritt? Er det i det hele tatt mulig? Jeg har spilt ''Uncharted 2: Among Thieves'', og kunne ikke blitt mer imponert.

Historien er vel det herligste med hele spillet. Du styrer den eventyr lystige og attraktive Nathan Drake som i forgjengeren. Spillet starter in media res, som betyr at spillet begynner i midten av historien. Nathan er skadeskutt, forfryst, midt i Himalaya-fjellene. Igjennom flashbacks fortsetter spillet. Helten vår har tatt seg en ferie, og blir møtt av den lystige Harry Flynn. Mannen med den engelske aksenten, jakter etter den mytiske, mongolske oljelampen, som visst nok hadde en knytning til Marco Polo og hans forsvunne skatt ''Cintamani-steinen''.

Drake ser med en gang at noe ikke er på greip, men blir ganske lett trollbundet og overbevist av eks kjæresten til Harry, Chloe Frazer. Briten og Nathan drar så og stjeler til seg den mongolske lampen fra det tyrkiske museum i Istanbul. Dette gjorde det umulig for vår helt og ikke dra på et eventyr, og herifra vil alt mulig skje. Historien er lett å engasjere seg i, og er absolutt et alter ego til den fantastiske forgjengeren.

Grafikken er veldig ''smooth'', elegant og har nesten ingen flauser. Det eneste som grafikken virkelig bommer på er at den ikke er noe særlig forbedret, og virker noe utdatert, sett i perspektivet at spillet kom ut i 2009. Spillets atmosfære blir veldig skjerpet når miljøet på de forskjellige områdene er helt fabelaktig. Du vil oppleve feilfri jungel, klatring i Himalaya-fjellene, tørre og utbombede sletter i storbyer.
      Effektene er derimot ekstremt skjerpet. De har gjort at hver gang man hopper i havet, og går opp igjen fra vannet, så vil du være søkkvåt i de neste 10 minuttene, eller til neste klipp. Ekstremt festlig å se hvor gjennomført det er.

Gameplayet er rett og slett helt nytt, hvis du spør meg. Jeg husker jeg klaget veldig på knotete og ubehagelig styring av rulling og hopping. Dette kom av at Nathan klistret seg på de mest utenkelig stedene (som da ikke var meningen), slik at fiendene kunne plante fint bly i pannen på deg. Ellers har Naughty Dog utstyrt spillet med mer treffsikkerhet, både på skyting og granatkasting. Lettere å gjemme seg, og mye mer gjennomførte gåter og puslespill. For det er noe Uncharted stiller sterkt med! Puslespillene er mer sentrale, har et mye vanskeligere nivå og er, som sagt, mye mer gjennomført.

Spillet har i tillegg fått et mer prestisjetungt opplegg når det kommer til klatring og andre ''grener'' utenfor det actionfylte. Klatringen har mottatt en slags rustning, siden nå er det mye mindre sjanse for å dumme seg ut når man leker ape i veggene. Enkelte ting som for eksempel å finne seg fram på ulike steder, hvor det er langt i fra linjert, er et mareritt. Jeg tror jeg var på en haug med steder, hvor det var umulig å finne fram. Til slutt ga jeg opp og søkte på walkthrough. Vet ikke om det er jeg som er elendig på spillet, men jeg synes ihvertfall at noe av dette var klønete.

Lyden er helt vidunderlig og som forgjengeren helt perfekt. Du vil oppleve hard og elegant orkester musikk, som det skulle vært tatt fra en John Williams konsert. Jeg kjørte lyden opp på det fine anlegget mitt, med høy bass, og jeg opplevde en real øreorgasme. Du finner virkelig ikke bedre musikk enn i Uncharted-serien!

Stemmeskuespillet er like solid som forgjengeren. Nathan Drake har den stereotypiske amerikanske aksenten, og med hans snertne kommentarer, vil du få deg noen lattere utover spillet. For eksempel; Chloe klatrer over deg i en stige, og Nathan ser utover det vide landskapet. Så sier han ''Oh, what a view!'', så sier Chloe ''Pffth, men....''. Haha, artig.

Lydeffektene er også blitt mye mer oppgradert, du vil høre realistiske skudd og sprengninger, pluss at fiendene gir fra seg ulike signaler om når de skal hoppe fram, eller når de dukker opp i det hele tatt. Kreativt, informerende og ikke minst ekstremt velpolert. Uncharted er virkelig en serie for seg selv.

Holdbarheten er veldig lik forgjengeren; ekstremt god når man spiller igjennom første gang. Men når man runder det, så er det null gjenspillingsverdi. Man har ikke lyst til å plukke opp kontrollen igjen, for å så gjennomføre spillet mer enn en gang. I tillegg så er det veldig ensporet actionscener, noe som gjør man fort kan miste interessen, og ta lange pauser for å ikke gå for lei. Dette slet jeg litt med, og måtte legge fra meg Uncharted i flere måneder for å unngå å ikke bli for lei, for å så ikke ha lyst til å runde det i det hele tatt. Litt trist egentlig.

Det aller viktigste med en serie som satser kun på et brett; enspillerdelen, er det ekstremt lurt å ha et spill som er veldig langt. Dessverre er ikke Among Thieves like langt som Drake's Fortune. Du vil sukke litt over at spillet kunne ha vært 2-4 timer lengre, siden man vil ikke runde spillet, man vil ha mer. Dette er ikke en faktor som ødelegger spillet helt utrolig mye, men det er en liten skuffelse. Jeg vil si at holdbarheten til dette spillet er nokså middelmodig. Jeg ville likt å se at spillet tok historien enda lenger, og gjøre sånn at du får lyst til å runde spillet enda en gang og ikke kun en gang.

Alt i alt; spillet er et fantastisk spill, men holdbarheten når ikke de høydene jeg så for meg. Jeg trodde dette spillet skulle bli et av de spillene som var helt plettfritt uten noen feil. Jeg så for meg det perfekte spill, men ble noe skuffet. Uansett så er dette spillet helt utrolig, og er verdt all berømmelse jeg kunne gitt den.

Onlinen derimot er helt utrolig dårlig må jeg si. Jeg mislikte den helt utrolig mye, og kan derfor ikke nevne den mer enn det jeg gjør her.

Historie: 10/10
      Grafikk: 9/10