Killzone 3

Killzone serien er sonys beste eksklusive serie sammen med Uncharted og God of War.
Spillet ble lansert 23. Februar 2011.

Killzone 3 er et mesterverk. Jeg storkoste meg gjennom hele spillet og her kommer anmeldelsen.

HISTORIE.
Killzone 3 starter rett etter 2-eren, man kan vel si bare minutter etter. Visari, Helghast Diktator? Har nettopp blitt drept av Rico som man spiller med gjennom hele historien. Du spiller som sersjanten SevChenko. Dine fiender er de utrolig awesome Helghast. Killzone 3 sin historie er alt det jeg ønsket Killzone 2 skulle være. I Killzone 2 ble jeg servert en uengasjerende og kjedelig historie. Heldigvis har Guerilla Games gjort noe med dette.

Historien er i øverste klasse og er en utrolig spennende Campain. Historien gir mye mer mening enn hva den gjorde i Killzone 2. Der følte jeg ikke at det var noe særlig historie, bare å komme seg fra A til B uten særlig mening utenom å drepe Helghaster. Utenom å røpe for mye er din hoved fiende Formann Stahl. Sønnen av mannen som bygde Helghan sammen med Visari. Guerilla har også puttet inn mange små filmsekvenser som er spennende og gir et friskt pust. Historien blir også mer engasjerende og historien blir mye forklart gjennom filmene så du faktisk forstår meningen med spillet. De første Cutscenene er forresten Epic! Dessverre kan noen av banene bli litt uengasjerende. Og historien er i det korteste laget, burde minst vært på 2 timer til. Kan også nevnes at spillet er ekstremt blodig!

GRAFIKK OG LYD.
Grafikken ligger øverst for min del. Våpnene, eksplosjonene, menneskene og kjøretøyene ser rett og slett fantastisk ut. Guerilla har også puttet inn forskjellige miljøer som er spennende og vakre å se på. I Killzone 2 ble jeg møtt av en grå og trist verden som mange kanskje mener er en virkelig slagmark, men det er mye gøyere å kjempe for livet enten i jungelen, snøfyllte områder eller på en vakker romstasjon.

Lyden er for å si det sånn enda bedre. Våpnene og alt høres fantastisk ut når man spiller. Har du godt anlegg så kjøp Killzone 3!! Og i tillegg så har selveste Malcom McDowell stemmen til Formann Stahl!!

KONTROLLEN.
Kontrollen er byttet helt om fra den vi så i Killzone 2. Da føltes den tung og vanskelig å bruke. Heldigvis har de fikset det. Den føles fortsatt tung, men er mye smoothere. Mange vil nok klage på dette og si at de hermer etter Cod, men men. KZ3 er også serien som bruker bevegelsessensoren i Sixaxis best. ( Jeg snakker ikke om Move) Når man enten planter en bombe eller drar rundt et håndtak (sorry husker ikke hva det heter) så bruker man hele kontrollen på å vri rundt.
Når det kommer til Move fungerer dette også veldig bra, er litt vanskeligere enn vanlig kontroll, men går egentlig veldig bra og er gøy, har dessverre ikke fått prøvd med Sharpshooter enda da CDON ikke gir den ut før 31. mars. Men tipper at det vil bli enda gøyere med den.

VÅPEN OG KJØRETØY
Killzone 3 inneholder ikke så alt for mange våpen. Selv om de er kule og velpolerte synes jeg det mangler 1-2 nye Assault Rifles og en ny sniper. Bli rett og slett litt dumt at det er kun en sniper og litt for få automat våpen. De har nesten ikke lagd noen nye våpen til spillet. Cod og andre slike spill har er mye bedre på å gi flere våpen. Guerilla kunne ventet til mai med å gi det ut og heller lagt til noen nye våpen og slike ting. I Killzone 3 vil man finne alt fra hagler, automatgevær, LMGs, Sniper, flammekaster og mange andre dritstilige våpen man ikke finner i andre spill.

Når det kommer til kjøretøy og da tenker jeg på i historien føler jeg Guerilla har bommet litt. De fleste kjøretøy-missions er ganske kjedelig. På banen hvor du skal kjøre den såkalt "is-sagen" føler jeg at de bare har lagt banen inn fordi de har sett de funket i Mw2 med snøscooteren. Da du må forlate de andre soldatene for å kjøre "Is-sagen" istedenfor og bare følge med dem virker bare rart. Det er rett og slett ingen mening hvorfor du skal kjøre den utenom å skyte 8-10 panservogner. Da virker det som de bare har puttet det inn.
Jet Packen derimot, funger veldig bra og er et av de gøyeste missionene.

ONLNE.
Online består av Gerilja krig, Krigsone og operasjoner. Alle sammen er bra. Krigsone er difintivt gøyest. Man spiller en runde hvor flere ting er nødt å gjøres. Først kan det være å drepe flest motstandere på tid, deretter Search and Destroy også videre. Online til Killzone 3 er ikke topp, men veldig bra! Litt få baner og kanskje, men de fleste er veldig store.

Killzone 3 gjør veldig lite nytt, men gjør det gamle bra. Dette er et must for alle med Ps3 spillere.
Det finnes også en samarbeids modus hvor du kan spille storyen med en venn, har ikke prøvd denne noe særlig.

Takk til albaga for å minne meg på + og - delen.