Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Deadly Premonition

Med alle de store titlene der ute er det vanskelig å finne noe som skiller seg ut. Særlig når det gjelder horror sjangeren. De fleste survival-horror spill nå til dags er bleke og skuffende, og det er ikke mange gode utgivelser i sikte. Dead Space 2 blir nevnt som et horror spill, men når alt man har er fiender som hopper ut av en vegg hvert 5. min. så går man fort lei. Derfor var det ekstra interessant da jeg kom over Deadly Premonition. Et lavbudsjett spill som stod alene for seg selv i bunnen av spillhyllene inne på GameStop for snaue 200kr. Jeg hadde aldri hørt om spillet før, og viste ikke hva jeg skulle forvente av det. Men tro meg, dette er et kjøp jeg ikke angrer på!

Deadly Premonition er utviklet av det japanske Access Games, et litt ukjent studio som tok sjansen på å utvikle et horror-spill for det vestlige markedet, og det lille budsjettet de hadde synes. Da jeg først så grafikken og animasjonene i spillet begynte det å lyse en liten alarm inne i hodet mitt. Riktig nok er ikke grafikken alt i et spill, men dette var såpass utdatert at jeg lurte på om spillet i det hele tatt hadde noe å by på. Heldigvis ga jeg spillet en sjanse og all tvil ble kjapt blåst bort.

Spillet starter med at vi har to barn som er ute på tur i skogen sammen med bestefaren deres. Alt virker rimelig og fredfylt - slik det alltid er i begynnelsen av denne type spill - men freden får en brå slutt når de to barna kommer over liket til en ung kvinne midt i skogen, festet til toppen av et tre med magen splittet opp. Et grotesk syn som preger alle i den lille landsbyen spillet tar sted. Historien er herved igang!

Etter denne relativt korte introen blir vi kjent med spillets hovedperson, FBI agenten Francis York Morgan. York har blitt satt på saken om å løse mordmysteriet. Det viser seg kjapt at York ikke er noen vanlig person. Når vi først får kontroll over ham befinner vi oss i et bisart rom, med surrealistiske omgivelser; dører står plassert i løse luften, det faller røde blader ned fra taket, og det er to engler som sitter og snakker midt i rommet. Hvor er dette, er vi i en annen dimensjon, eller er vi bare inne i tankene til York? Det tar ikke lang tid før vi forlater denne merkelig plassen og er tilbake til virkeligheten, og vi får vite at York er enda mer spesiell; han har en hemmelig venn som han snakker med, Zach. Vi ser ikke Zach, men York nøler ikke med å gå til samtale med ham.

Er Zach en fantasivenn, en splittet personlighet, hva? Svarene får vi selvfølgelig senere i spillet, men alt dette er med på å gjøre York til en av de mest unike og originale spillkarakterene jeg har hatt gleden av å spille på en stund. Han er en smule egoistisk og egosentrisk, men han vet å gjøre jobben sin, kanskje på en litt utradisjonell metode. Han har også en sans for humor, er en smule overtroisk og tar ofte avgjørelser ut ifra hvilke tegn kaffekoppen hans gir ham, og han liker å diskutere filmer fra 70 og 80-tallet. Man må nesten trekke litt på smilebåndet når man hører York snakke til Zach om klassiske filmer som Star Wars, Jaws, og Ferris Bueller's Day Off. Særlig artig blir det når man har sett filmene og vet hva han snakker om. Det er nesten umulig å ikke like Yorks karakter og karisma.

Faktisk er karakterene i spillet utrolig velutviklet og interessante. De virker alle menneskelige og naturlige, selv om noen av dem virker litt sære. Jeg vil si at Deadly Premonition har noen av de beste side karakterene jeg har sett på lenge, særlig når det gjelder spillets kvinnelige hovedperson, Emily, som York stifter bekjentskap med og etterhvert får følelser for. Vi har alle sett de tøffe macho kjerringene, de forsvarsløse prinsessene, de irriterende jentungene som ikke kan holde kjeft, osv. Derfor er det nesten fantastisk å endelig se en kvinnelig karakter som fremstår som mer naturlig og viser en allsidig personlighet. Hun er smart, tar jobben sin seriøst, bryr seg om sine venner, har en rettferdighetssans, men hun viser også at hun er usikker, og tviler på egne avgjørelser. Hun er også meget pen, men ikke så mye at hun virker unaturlig. Faktisk vil jeg beskrive Emily som en jente man fint kan treffe på byen et sted.

Jeg kan bruke tid på å beskrive karakterene i spillet, men det ville bare endt med at vi aldri ble ferdig med denne anmeldelsen. Uansett kan jeg love deg at alle karakterene i spillet er unike og originale på sin egen måte. Nå vil jeg over på spillets sterkeste element, nemlig historien.

Historien i Deadly Premonition er helt unik i forhold til alt annet som er der ute. Den er spennende og uforutsigbar, samtidig som den klarer å fange din interesse med god dialog mellom karakterene, fortellerteknikk, og flyt. Historien er en blanding av krim, horror, og fantasi. Den bruker karakterene godt til å presentere seg, og den sørger for å gi deg nok av ting å undres på, samtidig som den sakte gir deg svar, og den passer utmerket godt sammen med spillets litt spesielle gameplay.

Vi er alle vandt med hvordan survival-horror spill ofte tar sted enten i en skummel, dyster, og forlatt landsby eller borg, hvor det som oftest bare er helten og monstrene som har bestemt seg for at han er en delikatesse. Deadly Premonition går en helt annen vei ved å blande inn open world og investigation gameplay, samtidig som den bringer humor inn i det hele. Du kan fritt kjøre rundt i landsbyen og hjelpe de forskjellige innbyggerne med div. sideoppdrag, du kan prøve å kjøre kappløp, gå ut og shoppe klær til York, prøve å samle inn de forskjellige samlerkortene som er gjemt rundt omkring, eller bare høre på samtalene mellom York og Zach.

Plutselig går du fra å vandre gjennom trange, dystre korridorer fulle av monstre, eller shadows som de heter her, til å sitte på en lys og livlig kafe sammen med Emily og snakke om minner fra barndommen, eller du kan befinne deg på en brygge og fiske. Hvor mange survival-horror spill lar deg fiske?

Lyden i spillet har også stor variasjon. Du har de mørke, dystre tonene og stønnene når du er blant monstre, til de mer glade og lystige tonene som spilles av så snart du er i landsbyen. Deadly Premonition skaper på mange måter nesten en helt ny horror sjanger. Det er flott å se utviklere som tar initiativ til å gjøre noe nytt for å puste liv i sjangeren.

Men alt er ikke bare bra med spillet, og nå er det sannelig på tide at jeg trekker fram alle de negative sidene. Jeg nevnte at grafikken var dårlig, og det er den. Det er et fåtalls teksturer i spillet, og de er i meget lav oppløsning, og trærne ser ut som de var ment til å være med i et PS2 spill. Animasjonene virker stive og unaturlige, og karakterene lider av det gamle ''gynge frem og tilbake når de står stille'' problemet som ofte var å finne i eldre spill. Kontrollen er også ganske klønete. Om du har spilt de tidligere Resident Evil, Dino Crisis, eller Silent Hill spillene så vet du allerede hvordan kontrollen i Deadly Premonition er. Den er stiv og til tider treg, og det kan være litt vanskelig å sikte. En annen ting som terger meg er at selv om spillet presenterer flere forskjellige karakterer til deg, så virker landsbyen ganske så øde og forlatt. Det kjører biler rundt omkring på veiene, men det er aldri noen innbyggere ute og går (bortsett fra karakterene som står sentralt i spillet), og det gir spillet en tomhetsfølelse. Fiendene i spillet er også veldig ensformige. Du møter de samme fiendene om igjen og om igjen gjennom hele spillet, og ikke før du er halvveis gjennom det blir en ny fiende introdusert.

Dette er selvfølgelig et resultat av det begrensete budsjettet som spillet hadde, og det er nettopp dette som gjør at jeg ikke gir spillet toppkarakteren. Men til tross for disse tekniske manglene så presenterer spillet seg så godt som et spill kan. Det overgikk alle mine forventninger når det gjaldt historie og gameplay. Spillet ga meg karakterer jeg ikke hadde forventet å se, og den humoristiske tonen i spillet ødelegger ikke presentasjonen på noen måte, faktisk så gir den spillet bare mer sjarm.

Deadly Premonition er ikke er spill for deg som ser etter den beste grafikken, eller den kjappeste og mest elegante kontrollen. Om disse to punktene virkelig er det viktigste for deg i et spill så bør du holde deg unna. Om du er en gamer som spiller spill for opplevelsen og historien, derimot, så er Deadly Premonition en sterk anbefaling, fordi det finnes ikke noe lignende spill der ute. Utviklerne har utnyttet budsjettet sitt godt. De viste at de ikke ville klare å få til et spill med god grafikk eller kontroll, så de satte sterkt fokus på å skape en spennende og spesiell historie, elskverdige karakterer, et unikt gameplay og, bare for å nevne det, noen av de særeste bossene jeg har kjempet mot. York og Zach er allerede inne på min liste over favorittkarakterer!

I bunn og grunn så anbefaler jeg Deadly Premonition på det varmeste. Jeg kan allerede si at dette er en av mine beste spillopplevelser på denne generasjonen. Det er lenge siden jeg har hatt det såpass gøy med et spill. Spillet ble solgt til lavpris allerede da det ble utgitt, og jeg håper at så mange som mulig sjekker det ut, og jeg håper virkelig at Access Games tjener nok til å lage flere spill som dette. Vi trenger virkelig flere slike spill. Jeg ser for meg at om de bare hadde fått et stort nok budsjett til å gjøre alt de ville med spillet så hadde det blitt stort!

Ikke sant, Zach?

P.S
Bildet er helt relevant til spillet!

Samlet karakter: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10