Heroes of Might & Magic V

Skrevet av: 192   2011-03-20

Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har tilbrakt til sammen i Heroes of Might and Magic-serien, og da spesielt det tredje spillet i serien, som av mange blir regnet for et av de beste spillene noen gang laget. Det er sterke ord, men selv mener jeg at Heroes 3 i det minste er noe av det beste som har kommet fra spillbransjen opp gjennom årene. Derfor var det med en uvanlig følelse i magen at jeg satt meg ned med det femte spillet i Heroes-serien, noen år etter at spillet hadde kommet ut.

Heroes of Might and Magic-serien har siden det første spillet for mange herrens år siden handlet om å styre én eller flere helter rundt på et kart, og stadig bygge opp en sterkere hær for å vinne makten i verdenen. Du starter med minst én base, og etter hvert som du tar over flere, bygger du opp en hær i de forskjellige fortene. Kampene er kanskje det største varemerket, som foregår tilnærmet lik sjakk, ved å etter tur flytte rundt på krigerne du har rekruttert under din helt. Får å få til alt dette må du utforske, samle goder, bygge bygninger i fortene dine, og mye mer, og alt dette går i tur for spillerne.

Det første jeg startet med var historiedelen. Det er ikke ofte jeg ikke fullfører disse, men akkurat det var tilfellet i dette spillet. Etter en rekke sjanser oppstod de samme problemene gang på gang; det var kjedelig, døvt, uprofesjonelt, og til tider også svært vanskelig, ettersom tiden ofte er en større fiende enn selve fienden. Selv fortrekker jeg slik det var i 3'ern, hvor du selv velger de forskjellige rasenes kampanjer, og spiller med utgangspunkt i minst én by. Det er ikke særlig morsomt når nesten alle oppdragene handler om å flykte fra han, nå byen før henne, advare en person før vedkomne blir drept, og bygge opp en sterk hær før fienden angriper. Oppdragene virker litt for lagt opp på forhånd, og uansett hva du gjør, vil alltid fienden gjør det samme gang etter gang. Alt som virkelig er bra i denne serien, er bare feid av gårde i historiedelen, og da sitter man igjen med en direkte dårlig enspillerdel.

Så jeg ga opp, og satset på at det gode gamle skirmish-moduset skulle dra opp humøret. Her kan du selv bestemme hvordan du vil spille, hvilken rase du kjører, og tempo, selv om det gjelder å ikke henge for langt bak de andre. Og for all del, dette var vesentlig morsommere enn historie-moduset, og til tider svært så underholdene, men fremdeles satt jeg med en litt skuffet mine. Her opplever man virkelig det jeg ikke likte i denne siste utgivelsen, nemlig en lite intuitivt scrolle-mekanikk, som man blir nærmest sliten av å bruke (nok et ekstempel på at 2D noen ganger er best). Dessuten var kartene altfor små, krigerne var mer eller mindre sjelløse, og det er noe med grafikken i spillet som bare gjør meg uggen.

Det at kartene er for små, er nok det største ankerpunktet i dette spillet. Det gjør rett og slett, i tillegg til den nye, ikke fult så flotte 3D-intergreingen, at dette ikke føles som Heroes i det hele tatt. Når du må ut i kamp etter noe få minutter, og at det tar to runder å sende en kjempehær fra din hovedbase til fiendens hovedbase, føles bare feil. Kildene til forskjellige goder, som krystaller, stein og ved, sliter også av de små kartene. Hvor ofte opplever man ikke at du tar en gruve, fiender tar den tilbake, du tar den igjen, for at fienden turen etter tar den tilbake nok en gang. At du i tillegg blir angrepet kontinuerlig samtidig med dette, gjør at man avslutter, og prøver å finne et større kart. Forgjeves.

Når det gjelder de forskjellige rasene, får man det man forventer, pluss noen nye. Allikevel er det synd at nesten samtlige av krigerne føles så kjedelige at sjakkbrikker hadde fungert bedre, og her ligger spill som King's Bounty milevis foran. Allikevel er det veldig positivt at de har gjort rasene mer forskjellige i dette spillet enn tidligere. Rasene har mer særpreg denne gangen, og krigerne fra de forskjellige rasene kjemper best med hverandre.

Men ikke missforstå meg helt nå, for Heroes of Might and Magic 5 er ikke et direkte dårlig spill. Spillet er til tider veldig underholdene, og når du virkelig er inne i en runde og de store slagene som vil avgjøre hvem som vinner er rett rundt hjørnet, føles det knallbra, spesielt hvis dere har fått mye tid til å bygge opp et rike, utforske og samle goder. Også i lag med en venn eller to er dette gull og grønne skoger, og er et spill jeg helt åpent kunne anbefalt i vennegjengen. Det er også mange kule nyvinninger, som er alt fra stilige angrep og særpreg for krigere (dog de fremdeles føles sjelløse), til et nokså stilig nivå-system for heltene dine. I tillegg har mange av de nye rasene vi har fått i dette spillet hatt et stort potensial, og hvis du virkelig setter deg inn i en rases fordeler og ulemper, føles ikke krigerne så sjelløse lenger, og rasenes særpreg kommer godt frem.

Alt i alt må jeg allikevel si at det femte tilskuddet i Heroes-serien var en stor skuffelse, selv om det til tider kan by på mye moro. 3'ern står fremdeles som en favoritt, men nå er det heller ikke lenge igjen til spill nummer 6 når butikkene. 5'ern er det spill både irriterer, men kan også by på rene gaming-fester, hvis du og noen venner setter dere ned og spiller en runde eller to. Da føles det plutselig som et helt annet og bedre spill. Jeg har uansett håp om at det neste tilskuddet skal føre serien tilbake dit det en gang var!

Samlet karakter: 7/10
1
2