Beyond Good & Evil HD

Skrevet av: ad0132   2011-03-30

Beyond good and evil HD
Jeg hadde hørt mye gildt om Beyond good and evil, ord som "nyskapende", "revolusjonerende" og til og med "perfekt". Men det ble aldri til at jeg gikk til anskaffelse av det. Hadde vel bare ikke tid. Men for en liten stund siden ble det gitt ut en nedlastbar HD utgave av det. Og siden jeg hadde noen Microsoft poeng liggende ble det til at jeg lastet ned. Når jeg fyrte opp spillet var forventningene mine skyhøye ut ifra alt roset spillet hadde fått. Men levde spillet opp til forventningene? Les videre...

Jeg vil ikke røpe så mye av historien. Men kan si at handlingen skjer på en annen planet der romvesnenangrep konstant truer innbyggerne. Hovedpersonen, en ung jente som heter Jade, syns det er rart at forsvaret (Eller Alpha Section, som de kalles) ikke gjør noe mer med det. Dermed blir hun viklet inn i en konspirasjon som går dypere enn hun noen gang hadde trodd. Heldigvis får hun hjelp av en snakkende gris, en disiplinert soldat og sitt trofaste kamera.
Historien er vel og bra, men tidvis virker den for ambiøs. Historien hopper nemlig mellom humor, følelser og action, men ikke alltid like vellykket. Historien tar også uvanlig mye plass, særlig siden man ikke kan skippe scener. Men etter en stund er du så viklet inn i konspirasjonen at du overser de tidvis kleine øyeblikkene.

Så over til gameplayet: Det som gjør Beyond good and evil så spesielt er at det blander sammen så mange spillstiler. Plattformdelen og utforskningen er mest fremtredende. Men i visse sitasjoner så må Jade fram med staven sin og kjempe mot forskjellige ekle skapningen. Flyten Jade har når hun angriper fiende etter fiende minnet meg tidvis om både Assasins Creed og Batman. Det er også mange hjernenøtter å knekke, selv om de fleste er mer oppgaver enn gåter. Men det spillelementet jeg falt mest for var Jade sitt kamera. Hun kan når som helst knipse et bildet. Hvis du tar et bilde av et dyr eller en annen art blir det sendt til forskingssenteret og du får penger. Du må også bruke det til å ta bilder av viktige hendelser og kodelåser. Senere får du tilgang til en slags kastestjerne, men denne er litt klumsete å bruke og det tar lang tid og sikte å avfyre den. Dette gjelder også kameraet og kontrollene i seg selv føles egentlig litt treige.

Åja, det finnes også sekvenser der du må snike deg forbi vakter for å komme inn eller ut av bygginger. Snikedelen føles ikke så finslipt som den kunne hvert, og A1en til fiendene fikk meg til å sukke oppgitt mer enn en gang. Vaktene snur seg fram, til siden, bak, til siden å så fram igjen eller så går de rundt i et lett gjenskjennelig mønster. Men det hender også at disse sekvensene er urimelig vanskelig, når det er ti fiender i et rom, pluss en kanon som dreper deg på et skudd er det plutselig ikke like lett lenger.

Du spiller alltid med en kompanjong, du kan beordre din allierte til å gjøre bestemte handlinger og angrep. Dette fungerer som oftest greit, slev om makkeren din tidvis virker hjernedød. Det skjedde et par ganger at kompanjongen min stoppet opp å nektet å bevege seg igjen.
Du kan snakke med partneren din og gi han energi når han trenger det. Dialogen de to har er både informativ koselig og ekte. Samarbeidsfølesen er der konstant, noe som jeg likte veldig godt.

Grafikken er som sagt remixet i HD. Det første som slår meg er hvor tegneserieaktig stilen er. Det passer spillet bar, selv om det ødelegger litt for de mer alvorlige sekvensene. Jeg har absolutt sett penere spill en Beyond good and evil HD, og man kan se på noen av teksturene at dette er et spill som bare har fått en overhaling og ikke er bygget opp med slik grafikk fra grunnen. Du kan se for deg et gammelt hus som blir nymalt, det ser fint ut selv om det er visse sprekker i det.
Dette merkes i animasjonene, når Jade hopper fra en plattform til en annen ser det stivt ut. Og utviklerne kunne ha fikset opp i noen av animasjonene.

Brettdesignet vil du garantert falle for. Hillys (Som hovedområdet heter) er et sjarmerende sted, med mange detaljer som suger deg inn i den spesielle verdenen. På Mammago sjappa snakker alle i en Jamaica stil, og du finner TV skjermer rundt om kring der Alpha Section sender propaganda beskjeder til folket. Det er flere hemmelige steder du kan finne, og hvis du er en som liker å runde spill 100% vil du nokk bli beundret av Beyond good and evil HD.

Lydbildet er blanda drops. Hovedpersonene høres bra ut, men flere bikarakterer høres litt uinspirert ut. Musikken er dog perfekt, her blir vi servert rolige toner som får deg til å tenke, som blir hakket røffere under kampene.

Spillets oppsett er tidvis litt rart. For å komme deg til neste hovedoppdrag må du ha perler. Disse får du ved å gjøre oppgaver og sideoppdrag. Og der er et av ankerpunktene mine, sideoppdragene virker påtvungne. For all del, de fleste er jo morsomme likevel. Men jeg vil ikke kalle dem sideoppdrag siden du må fullføre dem for å få perler for å komme videre i spillet.
Dessverre er det flere problemer i vente. Hovedoppdragene er langdrøye, det er tidvis ugreit å finne ut hvor man skal gå for å komme videre og kameraet er unaturlig dårlig under visse sekvenser. Det hendte faktisk at kameraet streiket helt, og alt gikk skeis... Ikke kjekt.
Det er også noen bugs her, det hendte flere ganger at jeg datt gjennom gulvet og vegger og alt ble mørkt. Først trodde jeg at jeg at jeg hadde dødd men når ingenting skjedde måtte jeg restarte spillet og gjøre alt det ulagrede på nytt. Jeg er vanligvis ikke en sint person, men Beyond good and evil gjorde meg drittsur flere ganger en helserådet anbefaler.

DOM:
Jeg sitter med et splittet inntrykk av Beyond good and evil HD. På en side er det en kvalitetsspill, og jeg elsker å utforske Hillys. På en annen side har det en rekke tekniske problemer. Jeg tror gjerne at det var revolusjonerende når det ble sluppet ut, men det har skjedd mye på de årene. Det å bare pusse opp grafikken og tro at pressen og spillerne skal rose spillet virker litt korttenkt.

7/10: Et solid spill, men det tekniske brister.

Samlet karakter: 7.5/10
1