Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Bulletstorm

Bulletstorm. Ett førstepersons skytespill utviklet av det polske studioet People can fly i sammarbeid med EPIC games. People can fly står bak spill som Painkiller serien samt konverteringen av Gears of War 1 til PC, mens EPIC games har titler som Unreal serien, Unreal Tournament serien og Gears of War serien.

Det var også etter at studioet People can fly hadde konvertert Gears of War til PC at EPIC games og People can fly begynte å sammarbeide om en ny tittel som skulle bringe moroa tilbake til førstepersons skytespill. Utviklingen startet i Juni 2007 og produktet ble lansert Februar 2011. Det vi fikk, var ett spill som heter Bulletstorm.

Ifølge EPIC games og People can fly, så tar skytespill idag seg selv altfor alvorlig. Mens alle er på randen av verdenskrig, atomkrig, krigskrig og hvem vet hva. Så kommer bulletstorm og sier at de har lagt tilbake humor i skytespill sjangeren.

Men spørsmålet er har de lyktes? La oss se.

Kort fortalt uten å avsløre for mye, du spiller Greyson Hunt. En rompirat som er ute etter hevn på en general Sarrano, etter at han var en del av en attenatgruppe kjent som dead echo. Som hadde som oppgave fra general Sarrano å drepte slemme mennesker i form av mordere, dop langere og generelt slemminger. Men som viste seg å være helt uskyldige mennesker.
Så nå som Greyson Hunt fant ut at han ble brukt til general Sarrano egne onde planer, Så vil han nå ha hevn over General Sarrano. Noe som resulterer i en krasjlanding på en planet kalt Stygia, som er befolket av mutanter, psykopater og troll fra enden til annen. Så nå skal du ikke bare ta hevn, men du skal samtidig komme deg vekk fra planeten med alle innbyggerne som ønsker deg død.

En plott som ikke skiller seg ut fra mengden med andre ord, da hevnscenarioer går det 12 av på dusinet. Men for å være ett skytespill, så er historien av overraskende god kvalitet. Men hvis du spiller Bulletstorm på grunn av historien, så spiller du spillet for helt feil grunn.

Men du er heldigvis ikke alene i denne dødsdømte planeten. Du har noen med på laget ditt også.
Blandt dem så har du cyborgen Ishi Sato, som er din partner igjennom spillets gang. Riktignok så er ikke Ishi spesielt blid på deg for å krasjlande på den værste tenkelige plassen i universet. Men han har bestemt seg for å slå følge med deg og følge dine ordre, da sammarbeid er nøkkelen hvis man skal komme seg vekk fra planeten i live. Senere vil du også møte en kvinne ved navn Trishka, som også blir med på laget lengre inn i historien, det er noen spennede hopp i historien, men ikke oscar verdig for å si det slik.
Karakterene viser unike personligheter som virker troverdig og dialogen er vellskrevet, både historien blir fint dratt fram og interne spøker og argumentasjoner er troverdige og ikke minst, humoristiske. Mye takket være meget bra stemmeskuespill og vellskrevet manus.

Spillet har stor fokus på humor. Med ord og setninger som "I will kill your dicks!" og "Dicktits" så er dialogen og samtalene underveis i spillet med på å trekke på smilebåndet gang på gang. Men en ting må sies. Dette er ett spill som ikke tar seg selv alvorlig for fem flate øre. Noe som gjør at spillet skiller seg drastisk ut fra titler som call of duty og medal of honor. Så er du en som liker realisme i form av rainbow six vegas, operation flashpoint eller actionspill som call of duty og battlefield over alt annet? Da er IKKE dette spillet for deg.

At spillet ikke tar seg selv så alvorlig vises også igjennom reklamene som har florert på internett og TV, da vi har reklame som parodierer Halo og vi har ett spill som heter duty calls som parodierer call of duty serien.
Men det bulletstorm gjør med humor og over-the-top action sekvenser, gjør spillet unikt og herlig på en og samme gang.

Spillets slagord er Kill With Skill. Poenget med det er at man skal være kreativ i masseslaktingen av mutanter, psykopater og troll som foregår i spillet. Er du kreativ, så får man skillpoints. Ett system som oppfordrer spillere til å være kreativ i hvordan de velger å kvitte seg med ulike fiendene i spillet. F.eks. dreper du en uten noen spesielle nevnverdige ting, så er det 10 skillpoints. Men his du skyter et troll i balla(familiejuvelene, koseposen, nøttefabrikken eller hva nå enn du måtte foretrekke) for så å sparke han i hodet slik at der kraniet en gang var, er nå erstattet med en sertifisert krigsstøvel fra uncle sam i str 47. Så er det 500 poeng. Men husk! Hvis du repeterer samme triks, så vil ikke det være verdt 500 poeng, men 125. Oppfordringen er å være kreativ. Ikke repetetivt, så når det trikset er gjort. Så må man tenke ut nye for å få mest mulig poeng. Ulike grader av kompliserte skillshots, avgjør også poengene man får. Er det komplisert så er det verdt mer poeng, enkelt og greit. Man kan også kombinere med å ta med flere fiender i en og samme skillshot, da poengene blir summert og ganget med antall fiender tatt i en og samme skillshot. Så her er det poeng å hente hvis det er gjort riktig.
Man har heldigvis en database med oversikt over alle skillshots man kan gjøre i spillet. Noe som gjør det lettere å holde orden på hvilke skillshots man har gjort og hvilke man kan gjøre som man ikke har gjort enda.

Men hva skal du med skillpoints?

Skillpoints blir brukt til å kjøpe nytt utstyr i form av nye våpen, oppgradering av våpen og oppgradering av pisken. Ja du leste riktig, pisken!
Hva er ett spill som fokuserer på å drepe kreativt uten kreative våpen?
Her så har du iallefall det behovet dekket. alt fra kraftige pistoler med fyrverkeri til granatkastere med kjetting er å finne i spillet. Så her er det bare å slippe fantasien løs å teste ut alt du måtte ønske.
Du har også ett par støvler på bena dine (hvor trodde du dem var, på henda dine?) for å dytte vekk folk eller for å knuse trynet dems, samt en pisk (også kjent som leash) som gjør at du kan trekke folk mot deg eller kaste dem i luften. Noe som åpner opp for mange artige triks da etter at en fiende har blitt "leashet" så flyter de i noen sekunder i vektløst tilstand, noe som også skjer hvis du sparker dem eller glir inn i dem.
I vektløs tilstand så kan du sparke dem fra Porsgrunn til Uganda om du måtte ønske. Kjempeartig!

Det som er veldig artig er det at du tvinges hele tiden til å bruke nye våpen, nye områder og miljøbaserte farer som kjøttetende planter og dype fall for å få mest mulig poeng ut av hver eneste fiende. Noe som fenger utrolig godt!
En vegg sier du? Spark dem inn i den så blodet spruter så har du grafitti skillshot.
Armeringsjern som stikker ut av en søyle sier du? Ja det er bare å sparke en mutant mot den, så har du vodoo doll skillshot. (jeg trenger ikke utdype den noe mer vel?)

Men en ting som slår slår deg i ansiktet (eller burde jeg si, sparker deg i ansiktet) med en gang er grafikken. Så mye farger, skarpe detaljer og varierte miljøer har jeg ikke sett på lenge. Så i løpet av spillets gang, så kan man ikke ungå å bare stoppe opp bare for å nyte utsikten! Utrolig vakkert.
Men dette er ett spill som fortjener mye ros for også lyden. Da dette er også av meget høy kvalitet. Både dialog og lydeffekter er krispe og klare igjennom hele spillets gang uten unntak. Våpenlyder er gode og får våpnene til å føles kraftige.
Selve våpen følelsen er meget god. Da du føler at du holder i noe kraftig som faktisk bruker kuler med krutt og har en kraftig rekyl. Noe som er å foretrekke fremfor en laserpistol som sier pew pew pew... Hvorfor? Fordi pew pew pew fra ett våpen er like tamt som 3 dager gammel pepsi max uten kork.

Gameplay er rett fram. Du har ett våpen, du skal skyte folk. That's it.
Her er det ikke ett dekningssystem eller noe som helst.

Men du tåler ganske mye i dette spillet, selv på en høyere vanskelighetsgrad. Så føles det som om du har kevlar istedet for hud på kroppen. Men uten dette, så hadde skillshots vært vanskelig å dra av.

Men det vil komme en tid hvor man er ferdig med enspiller delen og man kunne ønske det var mer man kunne gjøre... Heldigvis så er det en online del også!

Det er 2 moduser på nett. Det ene er echoes. Som er at man får spille igjennom segmenter av enspiller delen for å prøve å samle så mye poeng som mulig. Noe som er veldig avhengighetsskapende da man konstant prøver å slå en på vennelista eller en på verdensbasis. Pluss hver gang du prøver på nytt, så kan man teste ulike våpen og strategier.
Man har også tidspress her. Jo kortere tid du klarer det på, sammen med flere unike skillshots = flere poeng. Herlig!

Den siste modusen er Anarchy. Anarchy er sammerbeidsmodus opptil 4 spillere. Modusen er en variant av horde modusen kjent fra gears of war eller firefight fra Halo: Reach, men med ett unntak. Istedet for at målet er å bli kvitt alle fiendene for hver bølge, så er målet at man skal nå en angitt poengsum for den bølgen før alle fiendene er døde. Så i tilegg til å dra av skillshots, så må man sammarbeide for team skillshots. Da man får mer poeng hvis 2 eller flere deltar på samme fienden for å samle enda mer poeng. Så kommunikasjon er essensielt her. Også herlig!

Så alt i alt så er dette ett kremspill. Alt fra hvor gromme våpnene er til hvor groteskt man kan kvesse findenepå, alene eller med en venn er fantastisk sammensatt. Hvis det er noe man kan trekke ned på, så er det lengden på enspiller. Denne ligger ett sted mellom 5 og 7 timer på normal vanskelighetsgrad. Men på en høyere vanskelighetsgrad, så er man rundt 10 - 12. Kommer veldig ann på hver enkelt spiller.
Det kunne også ha vært flere moduser i flerspiller, da 2 moduser virker litt tamt.
Men alt i alt, ett meget godt spill som får en sterk 8 av meg.

Kennda J

Samlet karakter: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10