Crysis 2

Året er 2023. Skrekkelige vesener invaderer New York. Du, Alcatraz, er den eneste som kan stoppe dem. Du, og din Nano-Suit.
Historien og dramatikken Crysis 2 er ikke noe å kimse av. Det er ingen ting å le av. Det føles veldig alvorlig og seriøst.

De første minuttene av spillet er voldsome, der du styrer Alcatraz, mens han enda er en vanlig soldat. Du sitter i en ubåt, og er rett ved New York. Men plutselig blir det skutt et hull i ubåten, og de må komme seg ut i en rasende fart. Grafikken kommer til å sjokkere deg, for jeg forsto ikke at jeg kunne bruke kontrollen til å rømme fra vannmassene. Så jeg dør. Da jeg startet på nytt forstår jeg at dette ikke er noen animasjonsfilm, og jeg starter å bevege Alcatraz gjennom den skadede ubåten. Og fy søren jeg blir imponert! Vanvittig lyssetting, animasjoner, detaljer, alt er absolutt fantastisk!
Men, da du svømmer opp til vannoverflaten, kommer det noe under deg. Noe fryktelig. Det tar brutalt livet av kameratene dine, og tilsynelatende deg. Prophet, en figur fra forgjengeren, finner deg skadet på stranden. Prophet er allerede smittet av viruset, og gir deg drakten.

Spillet starter rolig, og du tar for deg starten av alien invasjonen, i et egentlig ganske så rent og pent New York. Slåss mot noen fotsoldater her og der, og lærer deg hvordan å bruke drakten. Men så skjer det noe ingen kan forestille seg størrelsen av. De visste om alien invajsonen, men ikke omfanget. Og det ble enormt.

Mennesker blir smittet av et fælt virus, råtner levende, ting begynner å vokse på kroppen, og de blir gale. Merkelige ting begynner å komme opp av jorda. New York blir bombet, og blir invadert av fryktelige vesener. Menneskehetens undergang er ikke langt unna. Men heldigvis finnes du.

Fremragende grafikk!

Grafikken er det første som slår deg, som nevnt, er det helt vanvittig hvordan grafikken er på Xbox, og jeg kan ikke engang forestille meg hvordan den vil være på PC når DX 11 kommer.

Lyseffektene er helt supre, detaljenivået er skyhøyt, animasjonene er helt fantastiske, og banedesignet er vidunderlig. Selv om det noen få steder er litt kjipe teksturer, stopper spillet aldri å imponere meg. Det beste grafikken jeg noensinne har sett. Jeg har til og med tatt bilder av spillet på mobilen, og latt som om det var ekte, og vist det til kamerater. De trodde at jeg hadde tatt bildene i New York også! Effektene er helt sjokkerende bra, der støv, eksplosjoner, ild, stein, vann, ja, alt ser nesten ekte ut! Iløpet av spillet vil du være alt fra i en vanlig bakgate, under bakken, høyt oppe i skyskrapere, og til og med flere hundre meter over bakken, i en rasert park ( ! ).

Banedesignet er gjennomtenkt, og bakgrunnseffektene er også bra. Byen er nesten helt fin i starten, men i slutten av spillet er den gjennombombet. Utrolig varierte omgivelser gir også et pluss på spillinntrykket! Iløpet av spillets gang, vil di få se alt fra tog på aveie, sprengte biler, broer, svære kloakkfylte hull i bakken, raste bygninger, hav, ja, yes you named it!

Historien er rett og slett langt bedre en brukbar

Historien er også bra, selv om den kanskje er en klisje, er den fortsatt flott. Karakterene har faktisk personlighet. Den er alvorlig, sterk, og engasjerende. Den er langt ifra like bra som i spill som Red Dead Redemption, men både bedre og mer engasjerende en historien i de fleste spill. Selv om det meste skjer uten andre karakterer, oppleves den sterkt. Selv det å følge New York fra en flott by, til et sønderrevet landskap er en historie i seg selv. Av og til kommer du over radioer, der du hører folk skrike om hjelp, og er helt forskrekka over at dette virkelig skjer. Jeg synes rett og slett det er trist og fryktelig å spasere mellom alle de virusinfiserte, sørgende, og døende menneskene jeg kommer over av og til. Når jeg ser noen små romvesener tygge på dem, får jeg lyst til å knuse dem med foten. Noe jeg heldigvis faktisk kan gjøre også.

Actiondelen skuffer heller ikke! Tvert imot!

Noen tror at actiondelen i Crysis 2 er dårlig, siden man mest sloss mot romvesener, noe som var ganske kjedelig i 1'neren. Vel, romvesenkamper i dette spillet er ytterst gøyalt! Man kan, som i de fleste andre spill, løpe og skyte, men du skal ha skyt hvis du kommer deg igjennom hele spillet uten noen som helst form for taktikk, elller uten å bruke Cloak. Og forresten, når jeg er inne på det, har Nano-Suiten 3 hovedmoduser, Armor, Cloak, og Power. Power er aktivert hele tiden, mens Armor og Cloak må du aktivere selv, og de bruker opp litt av energien din. Desto mer du gjør med en av disse modusene på, desto fortere bruker du energien din opp. En positiv ting er at man nå lett kan bytte mellom forskjellige moduser, og hele 2 knapper brukes til dette, istedenfor det plunderet i 1'neren.

Et nytt element i 2'eren er at man kan costumise drakten, omtrent på samme måte man endret på våpnene i 1'neren. Jeg kan gjøre meg sterk og krafig, sånn at jeg kan hoppe ned på bakken, og knuse alt i nærheten, eller kunne bruke stealth mye mer, hoppe lengre, osv.

Tilbake til actiondelen:
Skytinga er super, og selv om det slakte fotsoldater er både lettere, og føles bedre, er det mot romvesener den ekte utfordringen kommer. Noen av de kan bare skades i ryggen, og da må de også bli skutt på av flere typer ekplosiver for å dø. Det er over ca et dusin våpen, og alle er supre. Hvilken våpen du har, endrer spillestilen din. Jeg foretrakk å spillle mest stille, og taktisk, med hagle og sniperrifle med påmontert lyddemper. Men andre foretrekker kanskje å storme frem med en et tung maskingevær, granatkaster, mikrobølgegevær og racketter. Og ja, våpenutvalget er ekstremt variert. Man har vanlige maskingevær, maskinpistoler, pistoler, tunge maskingevær, mikrobølge våpen, som bokstavelig talt koker fienden, granatkaster, snipere, racketer, C4, og ja, sikkert mye annet jeg ikke kan kommes på. Nesten alle av disse kan moderniseres, der du kan bytte sikte, avfyringsmodus, lydemper, osv.

Lydeffekter på toppnivå!

Lydeffektene er supre, der du løper over raste møbler, grass, betong, grus, tak, metall, ja alt. Alle underlag har forskjellige lyder, og reagerer forskjellig på skudd. Metall plinger høylydt ved å bli skutt på, mens grass demper lyden. Inne i lukkede rom reflekteres lydeffektene, og skaper en realistisk lydeffekt. Alle våpnene har totalt forskjellige lyder, stemmeskuespillet er faktisk bra, og romvesnene kommer med fryktingytene lyder. Musikken er laget av en av verdens mest kjente komponister, og er super og passende! Rett og slett supert.

Konkluksjon!

Alt i alt er Crysis 2 et av de beste moderne actionspillene du får kjøpt. Jeg kan ikke beskrive hvor bra det er, det må du nesten oppleve spill. Dette spillet har de mest storslagne spilløyeblikkene jeg noensinne har opplevd.

Løp og kjøp! Hvis du ikke liker dette, er du en skikkelig grinebiter. Dette må være det beste skytespillet jeg vet om, kun toppet av Battlefield serien.

Pluss: Helt vanvittig grafikk, varierte omgivelser, supre animasjoner, bra lyd.
Minus: Vel, kunne da gjerne ha vart litt lenger en 13 timer, selv om det er bra. Kanskje jeg kan si at det er et litt vanskelig spill.