FIFA 08

WII-VERSJONEN AV SPILLET!

Mange spill har blitt omgjort fra Playstation og Xbox over til Nintendo Wii. Dessverre har dette resultert til mange fiaskoer som ikke skulle ha blitt rørt av bevegelighetskontrollen til Nintendo. Et av disse spillene og kanskje det dårligste av dem alle, er; Fifa 08. Det er ikke mange spill jeg kjøper og selger to måneder senere for 50 øre til Gamestop. Nei, jeg tuller ikke.

Grafikken er faktisk det som er det beste med hele spillet, men det er fremdeles ikke noe å skryte av. Selve spillets grafikk stinker Wii sin SCART grafikk, med ufullstendige animasjoner, skurrete og slurvete kontraster. Fifa i seg selv handler om å bringe atmosfæren inn i stua og gi deg en skikkelig følelse av fotball. Som du sikkert forstår, er dette uoppnåelig for Wii Nintendo. Nei, dette er ikke en ren fanboy utskjelling, men heller hard fakta.

Gameplayet til FIFA 08 er det som forundrer meg. På de to andre konsollene fra ringrevene Microsoft og Sony, opplever man fullstendige kontroller og deilig knappetrykking som man kunne drømme om. Altså et av de beste FIFA-spillene som finnes. Derimot Wii-utgaven er en ren flopp, på grunn av det de fleste hardcore gamere hater, nemlig; bevegelighetskontrollen til Nintendo. Hva tenkte de med? Det som er helt sjarmen til FIFA er at man trykker for å sentre, skyte eller legge innlegg. På dette FIFA-spillet må man faktisk nesten kaste kontrollen for å skyte. Man sentrer med A-knappen, og resten skal gjøres med beveglighet.

Ikke nok med det, så er det også et lite ''studio'' hvor du gjør ulike ting som triksing og sprelling med ball. Dette skal så klart gjøres - dere gjettet riktig - med bevegelighet. Dette gjør at man oppnår ensporet og kjedelig spilling på et veldig lavt nivå. FIFA handler om at man skal flyte over spillet - enten online eller mot computeren - med lette og ledige knappebevegelser og ikke ha et ''studio'' hvor du skal leke en kapitulert rotte. Wow, jeg begynner virkelig å bli sinna på Nintendo.

Lyden er helt generell. Det er egentlig ikke noe spesielt og man hører kun Andy Gray og Martin Tylers elleville og ensporede kommentarer som man kan høre gjentatte ganger i løpet av en match. Nei, dette er ikke en positiv side. Martin Tyler og Andy Gray er de offisielle sportskommentatorene til det britiske folk. Nei, dette hjelper ikke en døyt. Jeg skulle gjerne likt å høre Andy Gray utskjelle kvinnfolk på direkte sendt TV enn å høre han og den britiske kompanjongen hans i dette spillet, samt alle andre FIFA-spill.

Holdbarheten, ja. Ikke snakk om holdbarhet i nærheten av et slikt spill. Rett og slett en skam å høre det. Jeg føler meg som AVGN når jeg anmelder dette spillet, men når jeg spiller dette spillet vil jeg faktisk spist et råttent rumpehull til en overkjørt skunk enn å spille akkurat denne versjonen av spillet. Fra spøk til revolver: ''FIFA 08'' har alle de kvalitetene man skulle ha ønsket i et spill. Jeg kunne ikke ha vært mer fascinert over hvordan de klarte å gjøre et glimrende spill om til et så fantastisk spill. Jeg bare elsker hvordan holdbarheten er på størrelse med en valnøtt og at man kun kan finne moroa hvis man knekker en denne nøtten full av forgiftet avfall. Og den moroa varer i hele 5 minutter.

Alt i alt er dette spillet en klar 10'er, og jeg vil virkelig gi en applaus til Nintendo for voldtekt av en god fotball klassiker. Jeg er veldig stolt av dere! Til dere som har lyst til å prøve dette utrolige spillet, så vil jeg bare si; ''Vær så god''. Spill dette spillet med fornøyelse. Takk for meg.

Denne anmeldelsen er såpass liten siden det er ikke mulig å presse inn mer, sånn går det når et spill er så fantastisk!

Grafikk: 5/10
Holdbarhet: 2/10