Dungeon Defenders: First Wave

Skrevet av: 192   2011-04-29

Det at folk liker å samarbeide i spill er ikke noe nytt, og ei heller at folk liker å beskytte seg selv eller noe annet mot slemme skapninger som vil deg kun det verste. Også rollespill er noe som har fascinert den jevne gamer over en god del år nå, og ispedd en god dose hack'n slash har heller aldri skadet. Men en kombinasjon av alle disse elementene er vi kanskje ikke så kjent med, i alle fall ikke før Dungeon Defenders: First Wave, til foreløpig kun iOS og Android. Her skal orker knertes, krystaller beskyttes, vennskap og samarbeid stiftes, og ikke minst; helter skal dannes. Jeg har kost meg et av de beste og mest ambisiøse nedlastbare spillene på lenge!

Spillet er testet kun på iPad

Noe som gjør akkurat dette spillet så spesielt, i tillegg til blandingen av sjangre, er målet om fullstendig "cross-platform-spilling", altså spilling på tvers av konsoller. Til dags dato har Dungeon Defenders dog bare ankommet noen få formater, men spillet er snart klar for en rekke andre konsoller, der iblant PC, Playstation 3 og Xbox 360. Dermed kan jeg snart sitte på hytta med min iPad 2, og knerte bølger av alskens mulige monstre sammen med en annen sofagris med Playstation 3-kontrollen godt plantet i hendene.

Og det er nettopp det dette spillet går ut på; å knerte bølger av slemminger sammen med andre eller alene, og la en ting være sikkert: Disse onde skapningene går en vond fremtid i møte. Ut ifra hvilken karakter du spiller som, kan du nemlig sette ut forskjellige typer tårn, som kun har i hensikt å stoppe de innkomne monstrene. Så å si hvor som helst kan de plasseres, det være seg i en trapp, oppå et tre eller bare bak en mur; det viktigste er at de er plassert slik at de virkelig vil gjøre dagen litt verre for de innkomne. Hver klasse har tilgang på fem vidt forskjellige tårn, og de plasseres enkelt der du måtte ønske med et lite trykk på skjermen. Alt du trenger for dette er bare nok mana (penger), som man får ved å drepe fiender eller fra kister, og muligheten til å sette ut flere tårn, ettersom dette er begrenset.

Men det som først og fremst skiller dette fra vanlige Tower Defence-spill, og som gjør at det hele føles så friskt, er at du selv kan påføre fienden direkte skade. Man har fire klasser å velge mellom, og alle har klare forskjeller når det kommer til både tårn og angrep. Blant annet har vi den erketypiske ridderen til fots, som i bare underboksa flyr rundt og knerter monstre med sitt sverd. Han har også de mest grunnleggende tårnene, som en kanon som skyter bowlingballer og sverd festet til et tårn som snurrer rundt i svært høyt tempo. Og etter hvert som man slakter monstre, vil man stige i nivå, samt plugge opp bedre utstyr fra mostrene, og dermed vil man etter hvert få en aldri så liten helt. Når man stiger i nivå, får man muligheten til å utvikle ferdigheter til deg selv og tårnene dine, og det er her rollespillelementene virkelig skinner frem.

Når man da har valgt en klasse, og er klar for å påføre monstrene litt smerte, er det bare å sette i gang. I starten har du bare én bane å spille på, og for å få nye må man nå en viss runde på hver enkelt bane man allerede har låst opp. Det har seg nemlig slik at hver runde, eller bølge, består av to faser: kamp-delen og bygge-delen. I byggedelen skal alt forberedes for kamp-delen som kommer etterpå, så her skal mana samles, tårn fikses, oppgraderes og settes opp, og i det hele tatt. Når man har gjort det, er det bare å aktivere kamp-delen via en av krystallene, som er kjernene i spillet. Det er nemlig disse som skal beskyttes for en hver pris, ikke deg selv. Om du skulle dø, vil du bare gjenfødes om noen få sekunder, slik at du igjen kan beskytte krystallen(e). Når man har låst opp en ny bane, får man muligheten til å spille "Survival", som uten tvil er det morsomste i hele spillet. Her skal man enkelt og greit beskytte krystallen(e) så lenge man klarer, mot bølger etter bølger av slemminger.

Et annet element som bidrar til å gjøre Dungeon defenders så fantastisk, er atmosfæren i spillet. Med de to touch-analogene kan du styre helten din rundt i herlige og fargesprakende omgivelser, og musikken og underbukse-humoren bidrar også godt til å holde stemningen. Du lever deg rett og slett inn i universet, og sammen med noen kamerater ved din side, er dette en utrolig kompleks og underholdene opplevelse.

Alt sett under ett, er Dungeon Defenders: First Wave et av de bedre spillene jeg har spilt på lenge, uansett pris. For under en 50-lapp får man denne perlen, og selv om mange andre spill på iPaden har ventet på å bli rørt, har det så å si vært umulig; fristelsen når Dungeon Defenders-ikonet kommet opp er for stor. Og enda mer gøyalt skal det bli etter hvert, for spillet vil bare vokse og vokse, både utover på nye konsoller, men også i selve spillet, som nye helter og baner. Dette er et fantastisk spill med en enda bedre framtid. Liker du gode spill, så kjøper du dette!

Grafikk: 9/10
Gameplay: 8/10
Holdbarhet: 10/10